het serie, limited, homage topic

Hoi allemaal
Ik ben aan het zoeken geweest naar een topic over speciale uitgaven maar vond er zo meteen geen.
Ik denk dat iedereen hier al wel eens gehoord heeft, of te maken gehad heeft met een serie (speciale)uitgave.

Daarom heb ik dit topic gemaakt met de bedoeling hier jullie setje van een serie te kunnen showen om één van de volgende redenen misschien,

a)Je weet wel, een bepaalt merk komt uit met een nieuw model en deze krijgt een speciale oplage door er een gelimiteerde versie van te maken.

b)Of deze wordt in verschillende varianten gemaakt met dezelfde naam enkel een ander modelnr.

c)Of door een ander uitvalhoek wordt dit specifiek horloge gelinkt aan een horloge of serie uit een vroeger bestaan.

d)Of gewoonweg je wilt een bepaalt model in alle varianten (kleuren)die het merk uitbrengt doodgewoon omdat je het leuk vindt.

Natuurlijk mag hier iedereen zijn eigen merk (setje) posten, dat is in ieder geval mijn opzet van dit topic.

Laat mij hier van start gaan en het ijs breken met mijn setje van mijn citizen verzameling.
Deze bestaan uit vijf stuks en als ik zo vrij mag zijn, punten a,b,c,d zijn eigenlijk hier bij dit setje allemaal van toepassing.

Laat mij beginnen met de zwarte variant, de citizen promaster land flyback chronograph AV0075-70E met het caliber E2100 mechanisme

Dit was het eerste model dat mijn aandacht trok dat ik op het net tegen kwam, dat was op de Europese site van citizen waar deze ook onder de gelimiteerde series wordt vernoemd, nog een + punt dat het deed voor mij.

https://www.citizenwatch.eu/nl/product/av0075-70e/

Het klokje zelf houd naar mijn normen zeer goed de tijd, ik heb ze nu een goed jaar in bezit en heb ze nog niet moeten verzetten, dus :blush: je voelt het horloge wel eenmaal hij op de pols zit maar storend is dit niet, je raakt er snel aan gewoon, en het is een plezier de tijd af te lezen van dit klokje. Natuurlijk was ik meteen verkocht, het was love at first sight, die bullhead was wel iets voor mij.

Meteen ook besteld op deze site: https://www.juwelierswebshop.nl/ maar moest meer dan een maand wachten omdat deze uitverkocht was, ik dacht dat ik te laat kwam en dat ze niet meer te verkrijgen waren.

Gelukkig voor mij werd het lange wachten toch beloont en kon ik deze citizen na 1,5 maand in ontvangst nemen.

intussen zat ik verder te zoeken naar citizen horloges en kwam dan ook snel op de citizen.com terecht en tot mijn verbazing kwam ik op deze site te weten dat er nog vier andere varianten van de bullhead op de markt waren.

https://www.citizenwatch.com/us/en/product/AV0079-01A.html
de oranje variant vindt ik hier al niet meer terug (uitverkocht?)

Dus ik terug naar “citizen.eu” en hier waren deze niet te zien, dus ik nam contact op met deze site en hun antwoord was dat de andere varianten niet voor de Europese markt waren, enkel de zwarte uitvoering.

Mijn teleurstelling was groot want de blauwe variant AV0070-57L was toch het volgende horloge dat ik in mijn bezit wou hebben. Enige weken later kwam ik te weten via vrienden op het werk dat er toch hoop is om via een andere site deze klokjes te bemachtigen en ja hoor,… meteen dus de blauwe variant in bestelling genomen

ja, eigenlijk was hiermee de start gegeven om dan ook gelijk voor de andere varianten te gaan, dit was in het begin niet mijn opzet geweest maar nu ik er al twee van de vijf had, en wist hoe ik aan de anderen kon geraken, kon ik de andere niet achterwege laten, dus de oranje variant AV0078-04X was de volgende en deze was wat moeilijker te vinden toen.

Toen deze binnen kwam ging ik verder met de AV0079-01A met de bruine band, zéér mooi klokje, daar ben ik toch zeer blij mee, vind hem mooier dan op de foto’s getoond op het web, dus deze foto gaat het hem ook niet doen.

Dus zijn we aangekomen bij de laatste variant, de AV0071-03A, de bullhaed met witte wijzerplaat en zwarte tinten. Intussen heb ik wel het lederen bandje vervangen door een metalen (ook met zwarte accenten) omdat het sluitstuk van het lederen bandje niet perfect in het midden zat op de pols. Deze verandering van bandje heeft voor mij toch iets meer positiefs ook omdat dit klokje oorspronkelijk de minst “mooie” van de vijf was maar nu met het metalen bandje toch graag wordt gedragen door mij (misschien zelfs meer dan de rest).

Dan was er ook nog een verschil van limitatie tussen de vijf horloges, twee van deze, de AV0078-04X en de AV0079-01A, zijn in mindere oplage gemaakt dan de andere deze hebben een oplage van enkel 1973 stuks tegenover 3000 stuks van de andere drie. Waarom dit zo is moet ik het antwoord daarop schuldig blijven.

Op de “caseback” wordt bij deze drie de laatste vier cijfers in het serienummer vermeld de hoeveelste van de 3000 deze is, op de twee andere wordt specifieker vermeld de hoeveelste dit is, namelijk zo xxxx/1973.

Dan als laatste is hier nog een youtube filmpje over deze mooie klokjes met uitleg en verwijzing naar de vroegere bullheads, dat zijn dan ongeveer de vier punten a,b,c,d die bij mijn setje toch een beetje van toepassing zijn, zou ik zeggen.

https://www.youtube.com/watch?v=x55k01SLvDA

hier nog snel een foto met alle vijf in volgorde van aankoop van links naar rechts. :blush:

dus, aan jullie nu om die speciale serie of gelimiteerde of homage of gewoonweg zelfde klokjes of uitvoeringen te showen.
Ben benieuwd!

17 likes

Zoek een op “omega” :roll_eyes:

1 like

Mooie horloges en de complete set bij elkaar is helemaal top. :+1:

1 like

Of ‘Grand Seiko’ :man_shrugging:t2:

1 like

Misschien kan @Voordeligbijdetijd eens al zijn series tentoon stellen

1 like

Zelf drie van onderstaande badboys. Blauwe versie komt er nog aan en dan uiteraard nog de originele (Obama) versie😎

Veel plezier voor heel weinig geld😬

5 likes

ik zou zeggen, laat maar komen :smiley:
ben benieuwd :+1:

laat ze maar zien die speciale series :+1:

dat wordt al een mooi serie setje :+1:
veel plezier ermee :smiley:

2 likes

Er staat net zoveel blabla op die achterkant als in dat boek van je

1 like

mooie gelimiteerde klokjes, zeker die blauwe :star_struck::+1:

1 like

Achja, komt waarschijnlijk omdat het over Augustinus gaat. :face_with_hand_over_mouth:
Maar ze zijn wel eerlijk met hetgeen in en op het horloge zit. Weleens mail gestuurd naar van die Merken over welk uurwerk erin zit. Het is soms ongelofelijk wat je als antwoord krijgt.

1 like

Dit is wel een heel breed topic, maar ik begrijp dat het gaat om series en verbindingen in de tijd. Hierbij dan mijn bijdrage.

Ik heb laatst een Grand Seiko SBGV011 gekocht:

Dit is een horloge dat in 2014 is uitgebracht in een zilveren (1100 stuks) en zwarte (900 stuks) wijzerplaat, als nagedachtenis aan de lancering van de eerste Grand Seiko met datum uit 1964.

Ze draaien op het 9F quartz uurwerk, dat verborgen is achter een dicht achterdeksel, maar prachtig is afgewerkt, en unieke eigenschappen heeft op het gebied van precisie, fijnafstemming en aandrijving van de secondewijzer.

Er zijn ook nog drie Spring Drive versies uitgebracht. Ik vind die ook prachtig, maar ze zijn iets groter, hebben een iets dikkere bezel en zien er daarom net iets anders uit. En ze zijn gemaakt van unobtanium. De duurste is van platina gemaakt en kostte destijds 31.900 euro ex BTW… De twee stalen Spring Drives zijn betaalbaarder, maar niet te vinden.

Dit is de self dater uit 1964:

To sum it up:
https://watchesbysjx.com/2014/03/baselworld-2014-introducing-the-grand-seiko-1964-self-dater-remake-in-spring-drive-and-high-precision-quartz-with-specs-and-price.html

1 like

mooie NA-topic, en achterliggende geschiedenis van dit model :+1::smiley:
het 9F quartz uurwerk is ook van een hoogstaand werkje :ok_hand:
mooi klokje trouwens, jou SBGV011 :+1:
dank je voor deze replay :smile: