Het stopwatch topic!

Ik was vanavond bij mijn grootvader voor een kopje koffie. Hij had gehoord dat ik de laatste tijd met oude horloges etc bezig was en gaf mij deze stopwatch. Hij heeft hem zelf in de jaren 40 altijd gebruikt in het lab van de textielfabriek waar hij werkte en toen de fabriek in '52 over de kop ging is deze stopwatch in zijn laatje terecht gekomen. En nu heb ik hem dus gekregen :stuck_out_tongue:

Volgens opa is hij zeker uit de jaren 30ā€¦ik heb geen idee. Hij loopt en reset netjes op nul. Wel iets raars, er zijn twee grote wijzers, waarbij ze eerst beiden lopen, als je vervolgens een knop indrukt stopt de ene wijzer en gaat de andere door.

Ik heb alleen de eerste klep open gemaakt, de tweede is met twee kleine schroefjes dichtgemaakt en ga ik vd week eens openmaken om het binnenwerk te bekijken.

Mocht iemand info hebben over de techniek/ouderdom/merk etc dan is alles welkom!

Ook wat snelle fotoā€™s:

Dank voor het kijken!

Groet Erik

6 likes

Mooie Minerva

Google eens op Rattrapante of Schleppzeiger.

1 like

Dank, dat is het inderdaad!

Leuk om zo te krijgen! Top.

1 like

Uber vette Minerva rattrapante

1 like

Ik ben benieuwd naar het uurwerk :smiley:

Gefeliciteerd!

1 like

Hoi Ghentwatch, dank voor je enthousiaste reactieā€¦Heb jij verstand van deze dingen? Moet ik deze (net als bij horloges) een service laten geven om hem te conserveren? Hij loopt nu en stelt netjes op nul etc maar heeft dus wel de afgelopen 63 jaar ongebruikt in een lade gelegen.

Tja ik ook. Wel weet ik niet zo goed of ik dat aandurf, die twee kleine schroefjes kan ik wel losmaken, maar ik weet niet zeker of ik dan alleen de 2e deksel openmaak of dat er dan intern nog meer los komtā€¦

Is toch een stukje erfenis van opa en ik zou het mezelf nooit vergeven als ik hem stuk maak.

Een beetje misschien :wink:

In se, ja maar als je ze maar eens om de zoveel tijd laat lopen niet nodig. Ik laat mijn stopwatchen niet serviced.

Binnenwerk is een enorm fijn inhouse werk van Minerva.

Hoi Ghentwatch,

bedankt voor je reactie! Kan ik die twee schroefjes van de tweede deksel veilig los schroeven om het binnenwerk te bekijken of gaat er dan ook iets anders los? Ik zou het graag willen bekijken maar durf het niet zo goedā€¦

Ook nog de vraag( ook van opa) hoe oud het het nou echt is en wat de historie van de stopwatch is. Mikrolisk geeft dat het inderdaad een zwitserse firma was maar waarom joh e post amsterdam erop etcā€¦

Alvast zeer bedankt voor je reactie!

1 like

Neen die vijsjes zijn niet van het achterdeksel maar van de Pushers! niet aankomen dus. Gewoon met het kastmes ertussen open wippen. Op de tweede foto zie je de plek waar je mes moet mooi, net achter de rechtse pusher van achteraanzicht bij het eigenlijke deksel niet de rand.

Ouderdom is moeilijk te bepalen aangezien er geen info ivm de serienummers zijn. Kan eigenlijk van de jaren 30 tot vroege jaren 50 stammen, de stijl is quasi identiek gebleven. De ajuinkroon duid op pre 55/60s , de metalen wijzerplaat in tegenstelling tot emaille op post 20s. Ik zou 40s zeggen.

Er zijn een heleboel minervas met Joh. E. Post op de wijzerplaat te koop (geen enkele zo mooi als jouw rattrapante trouwens) waardoor ik vermoed dat dit de Nederlandse importeur was.(gebeurde wel meer dat de importeur vermeld werd op de dial).

Ik ben belange na geen Minerva kenner. Maar weet dat het ENORM kwalitatieve chronograaf mouvementen ontwierp en stopwatches maakte. Zeer gelijkend aan Excelsior Park qua doelgebied.
Wacht nog altijd op de eerste Minerva in mijn collectie. Als de fondsen wat aangevuld zijn toch eens wat research over doen. (en als ik eindelijk het boek ā€œTo Stop Timeā€™ dat uit de US onderweg is kan doornemenā€.)

1 like

Dat is nog eens een leuke gift :+1:

Gefeliciteerd met dit mooie ā€œkrijgertjeā€, mag je opa wel dankbaar voor zijn.
Ben benieuwd naar het binnenwerk.

Gaaf hoor. Ben benieuwd naar het uurwerk.

Dit dus:

Links onder de balans staat ook nog het minerva pijltje, maar ik kreeg deze niet op de foto.

Wel valt mij nu op dat het nummer op de binnendeksel en het nummer op het uurwerk niet overeenkomenā€¦Is hier dan ooit (in de jaren 40) iets aan vervangen?
Ook vind ik de kompasnaald wel wat ver uit het lood staan.

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.

2 likes

Nee hoor kasten en uurwerken volgen een andere nummering. Is bij veel merken zo.

Trouwens is dit zo een uurwerkwerk die bedriegelijik eenvoudig lijkt maar de wijzerplaatzijde is echt een ingenieus ratrapante systeem.

1 like

Tja dat vond ik ook alā€¦Een laatste vraagje, hij mist volgens mij het bovenste ringetje, weet jij hoe zoiets heet en waar ik dus op moet zoekenā€¦Ik zou hem graag compleet maken en aan een standaard in de vitrinekast ophangen oid.

Jup,

Dat heet Stopwatch/Pocketwatch Bow

1 like

Dank! En dank voor alle input!!

Groet Erik

Als je even je telefoon naast de stopwatch legt en daar een stopwatch app op start gewoon een minuut of tien samen op laten trekken of ze gelijk blijven lopen, en anders met de kompasnaald iets bijstellen. Als je hem niet onder controle krijgt dan zul je hem wel moeten laten servicen (volgens de inscripties is dat al twee keer eerder gebeurt).

1 like