HF Foto Challenge #5: we hebben een winnaar!

Minions!

1 like

:rofl: … ik gooi het in de groep! :sunglasses: :joy:

1 like

Toch wel bijzonder dat je met fotoshop kan winnen :thinking: Dat neemt de authenticiteit wel weg van een wedstrijd. Niks te nadelen van Junior natuurlijk.

Ik wil niet stoken…

7 likes

Welles…

Voortaan alleen de RAW bestanden direct uit die tjemera insturen dan maar! :nerd_face:

1 like

Nou dat was meer een grapje om het luchtig te houden, maar het is mijn oprechte mening. Als iedereen dat wel prima vindt dan is dat goed en uitgesproken toch.

2 likes

Schat, het zal me allemaal een worst zijn :upside_down_face::sunglasses::wink:

2 likes

Gast …

Iedereen? :joy: … ja joh, laten we het even in de groep gooien! Haha.

Oh ûh, …

:sunglasses:

Que?

2 likes

Kvind het ook maar een raar idee.

2 likes

Een shopie, jeeesss, dat is geen fotografie.

2 likes

Ik heb ook zo m’n mening over geshopte foto’s maar in de regels staat ook ergens dat het publiek uiteindelijk bepaalt. Als het merendeel van de stemmers dat ook had gevonden was @junior geen winnnaar geworden.

1 like

Ja, ik vind het persoonlijk ook jammer.
op die manier had ik mijn Polar ook in de kachel kunnen leggen.

Een foto bewerken lijkt me prima, maar in/ op / over elkaar… Mwaaaah.

Laat ik zo zeggen, als ik win komen ze niet door de voorselectie heen.

1 like

.#notallshopsarecreatedequal

1 like

Poging tot woordgrap mijnerzijds. :man_shrugging:

2 likes

Lieve fotoliefhebbers, een welgemeend goeiemorgen! :camera_flash:

Al vanaf de eerste editie is er gedoe over bewerkte foto’s. Vandaar dat op enig moment in de regels is gekomen dat het foto’s moeten zijn van eigen makelij.

Het is mijns inziens echt iets anders als iemand speciaal voor de wedstrijd zijn best doet. Dat hij bijvoorbeeld klooit met statiefjes en flitsers om twee nagenoeg identieke foto’s te maken, deze te combineren tot één geheel dmv. een stukje nabewerking. Ik zal mezelf niet al teveel op de schouder kloppen, maar volgens de wedstrijduitslag én het aantal likes bij het voorsteltopic is de meerderheid het hier mee eens … :hugs: en terecht, want was het niet zo dat creativiteit een ontzettend belangrijk criterium is? Ja toch, niet dan! Voor mij(n beoordeling) in ieder geval wel. Ook ik had gewoon (wéér, ahum…:see_no_evil:) een plaatje uit de oude doos kunnen halen. Lekker makkelijk.

Alvast over de aankomende wedstrijd. Ik vind bewerkte foto’s prima maar(!) het moeten eigengemaakte foto’s zijn. Doe je best!

Bij mij kom je dan waarschijnlijk wél door de voorselectie, zolang je de regels maar respecteert en dus niet - naar voorbeeld van mijn winnende foto - een gasstelletje via Google foto’s opsnort en daar je horloge in sjopt. Ook creatief, maar die haalt de eindronde niet.

Goeie nieuws is dat ik in de zesde editie zelf niet mee kan doen. Dus ik verwacht nu alleen maar onbewerkte pure RAW-foto’s. Rechtstreeks uit de camera. Ingescande glasnegatieven mag trouwens ook. :innocent:

Nabrander …

Het bewerken van foto’s is al zo oud als de weg naar Hamelen, men stond vroeger in de doka met een penseel negatieven te retoucheren en de creatievelingen waren al bezig met zaken als het gebruik van dubbele belichting en bijvoorbeeld ook met het combineren van beelden, door bijvoorbeeld negatieven over elkaar heen te leggen. Hé, waar ken ik dat van? Oh wacht, dat heb ik ook gedaan. Ja, ook in de doka. :wink:

De doka gebruikt men bijna niet meer, daar hebben we tegenwoordig software voor en dat zorgt voor een wereld aan nieuwe creatieve mogelijkheden. Mooi!

Als je je trouwens afvraagt hoe het komt dat sommige foto’s een mooi hoog dynamisch bereik hebben? Inderdaad, dat zijn meerdere verschillend belichte foto’s tot één gecombineerd. HDR (‘tonemapping’), zoek het maar eens op. Iedere makelaar gebruikt het tegenwoordig voor de foto’s van je huis. Verkoopt beter.

Nieuw thema? Hmmm, iets wat waarschijnlijk nog meer stof doet opwaaien … :thinking: :sunglasses:

2 likes

Maak het thema voor de volgende wedstrijd gewoon Photoshop, dan is het maar duidelijk

2 likes

:joy: … goed idee.

1 like

Hoppa, tijd voor een nieuwe ronde! :camera:

Eentje die in menig fotominnende huiskamer …

… succes!