Hobby horloge onderhoud

Geen goed foto maar ik heb dit nu snel gevonden op marktplaats. Lijkt maar plaats te hebben voor 1 beker

Zou het in principe moeten voldoen?

Zo’n schoonmaakmachine is een must als je veel mechanismen serviced. De vraag is echter of je zo’n investering moet doen als je zo nu en dan een eenvoudig / goedkoper type mechanisme onder handen neemt. Op een Engels forum las ik een thread met een uitgebreide reactie van een horlogemaker (zou de link weer op moeten zoeken) die schreef dat je veel beter onderdeel voor onderdeel met aanstekerbenzine schoon kan maken en met de loep nauwkeurig inspecteren i.p.v. een duur apparaat of ultrasoon cleaner aan te schaffen.

Ik doe zelf de grote, niet fragiele, onderdelen in de ultrasoon cleaner met een zelfgemaakte schoonmaakmix in een glazen pot waarvan de boven kant boven het verwarme water uitkomt (dus cleaner vullen met minimum level water, glazen pot erin met schoonmaakmiddel. Dat scheelt heel wat schoonmaakmiddel). De onderdelen zitten in van die theebolletjes (knijpers) in de glazen pot. De overige onderdelen maak ik voorzichtig schoon met een zachte tandenborstel. Balans en palets gaan slechts heel even een aanstekerbenzinebadje in om te voorkomen dat de juweeltjes loslaten. Elk onderdeeltje goed met loep inspecteren. Latex vingers / handschoen gebruiken om onderdelen schoon te houden. Bij het olieën gebruik ik Moebius 9010, 9020, D5. Ik service de iets complexere chronograph Poljot 3133 (vrijwel gelijk aan Valjoux 7733 of 7734) en de timegrapher toont meestal mooie resultaten en de klokjes lopen weer 60+ uur met weinig afwijking. Geen high end watch kwaliteit, maar wel zeer acceptabel.

Mijn conclusie voor als je graag zelf aan de slag wilt; gewoon doen. Koop een goedkoop mechanisme en oefen er lekker op los. Er vliegt vast eens een veertje of schroefje de kamer door die je nooit meer terugvindt omdat je nog niet goed genoeg met je pincet om kunt gaan. Koop wel echt goede pincetten en schroevendraaiers. Veel plezier met het servicen.

5 likes

Benzine is de gewone naam daarvoor in frans, maar ik denk dat @slls al heeft geantwoord :aanstekerbenzinebadje.
Ik ben helemaal met hem mee eens; als ik de hele dag horloge moet serviceeren zou een elma tijd besparen : op een werken tijdens dat er anderen een bad nemen. Maar zo is het niet voor mij. Zo was het ook niet toen ik bij een oude horlogemaker geweest, omdat hij van horloge tot klokken of wekker over stapt. Hij was 81 en had nooit een schoonmachine gebruiken, en toch was het nog zijn beroep. En bij een andere horlogemaker had hij juist een rubis in de apparaat verloren toen ik er bij hem was, en nooit terug gevonden… Er zijn zoveel anderen noodzakkelijk werktuigen dat een schoonmachine valt nogal laag op mijn verlanglijst.

4 likes

Om even een update te geven voor wie het interesseert.

Heb inmiddels d5, 9010, dx paste, onderdelen dust cover, horloge onderhouds kit van cousins, mandjes, een schoonmaak recept van @slls, ultrasoon badje, glazen potten, loep met 5 en 10x vergroting, loep houder, setjes schroevendraaiers op draaiende houder en asian 2824 uurwerk binnen.

Uurwerk is binnen en volledig uit elkaar gehaald, schoon gemaakt in badje, geïnspecteerd met loep en deels terug in elkaar gezet. Ik kwam al gauw achter dat de 3e rad aan 1 stuk veel kleinere tandwielen heeft dan aan de rest van de rad. Hierdoor wou het uurwerk niet lekker lopen. Nu wil ik graag het onderdeel nieuw bestellen en als ik toch bezig ben gelijk alle 3 de wielen vernieuwen met betere kwaliteit tandwielen. Hoe weet ik welke onderdeel ik moet hebben als ik bijvoorbeeld via cousins bestel?

Ik heb flink lopen stoeien voordat ik erachter kwam dat de tanden niet goed waren en toen ik er eenmaal achter was, was ik trots op mezelf. Het. Is niet opgelost, maar het vinden van de probleem geeft een euforisch gevoel haha

Helaas geen foto’s voor nu maar die komen wel!

1 like

Reserve-onderdelen voor een Aziatische 2824… Je mag hopen dat originele ETA-onderdelen passen op je platine en kloof. Reken op anderhalf tot enkele tientjes per rad; en aangezien ETA officieel geen onderdelen meer verkoopt, is het allemaal grijze handel via eBay.

Heb net even op Cousins gezocht voor je, maar er zit weinig meer tussen voor de 2824-2; in elk geval niet veel meer qua raderwerk. Cousins kan ook geen onderdelen meer bestellen bij ETA - daarover voeren ze trouwens een lang-slepende rechtszaak.

Je had er wellicht beter aan gedaan op eBay een compleet (origineel) donor-uurwerk te scoren voor enkele tientjes meer.

Evengoed een dappere onderneming…! :wink:

1 like

Wat zou ik graag jouw 06 nummer in me WhatsApp willen hebben haha.

Iedereen op HF bedankt! Ik leer veel hiervan en bij elk uurwerk ontdek ik iets nieuws. Me vriendin daarentegen is minder blij met dat ik zoveel uren aan besteed haha

Dan heb je toch een Elma schoonmaak machine nodig, dan stop je het uurwerk in de machine kan je ondertussen je vriendin een beurtje geven.

3 likes

Klik op deze link, daar vind je de nummers van de desbetreffende onderdelen.

1 like

Op cousins kan je volgens mij een volledig 2824-2 uurwerk in onderdelen alleen kopen. Third wheel (210) is er beschikbaar en komt op net geen £9.

1 like