Hoe bezel stroever te laten draaien?

Ik heb een oude Bulova Snorkel waarvan de bezel erg los zit. Met een beetje kracht kan ik de bezel loshalen met mijn nagel. Ook draait de bezel veel te makkelijk. Is er een manier om dit wat stroever te laten gaan? Klein beetje buigen o.i.d.?

Alvast bedankt!

Betreft dit horloge:

Goeie vraag :wink: zit zelf met hetzelfde probleem bij een van mijn klokjes.

Ligt het niet gewoon aan de veer die er onder zit?
Wellicht heeft die zijn beste tijd gehad of is deze vervangen voor een niet goed passende.

1 like

Voor een seiko 007 gaat het als volgt. Dus misschien als het ontwerp van je vezel vergelijkbaar is…

http://www.techonce.net/threads/1911031-Re-Seiko-SNZH

ik denk dat je klemveer idd te los zit. Als je de bezel eraf wip zie je als het goed is aan de binnenkant een draadje zitten wat door enkele vouwen erin rond gebogen is.

Hieronder een extreem exemplaar:

Als dat veertje niet strak genoeg meer is of een keer vervangen of verkeerd teruggeplaatst is dan wipt hij er inderdaad makkelijk vanaf.

Voor het draaien zou geldt hetzelfde. Voor de klik moet je het eerder besproken veertje een beetje omhoog buigen.

1 like

Mooi horloge btw

Thanks! Ik zie dat de klemveer volledig ontbreekt haha. Iemand nog een passende klemveer liggen? :wink:

Flosdraad onder de bezel draaien.

2 likes

Zoals je ziet van de voorgangers zijn er verschillende systemen.

Zoals op de foto van vorige post mag het veertje ook niet zo ver uitsteken van de binnen rand , dan krijg je de bezel er ook niet meer op. Dikwijls met de bezel er af te halen , kan het veertje een beetje verbogen worden en krijg je de bezel er niet meer op.

Misschien ontbreekt de veer of geeft niet voldoende spanning.
Er zijn ook bezels zonder veer. Hij klemt op de kast en door veel draaien slijt deze af.

Maak eens een foto van de kast zonder bezel en de binnenrand van de bezel.
Dan kunnen we meer zeggen.

Mvg,
Freddy

2 likes

Dank voor je bericht!

Zo te zien ontbreken er 2 veren.
Eén in de rand van de bezel, die vast klikt op de kast.
Een tweede die onder de bezel zit met opstaande pallen (2 of 3) die de bezel in één richting laten draaien.

De veer om de bezel vast te klikken kan je wel vinden bij een horloger.
De onderste ring is moeilijker te vinden indien niet origineel te verkrijgen is.

Maar de bezel klikt wel vast hoor! Of bedoel je dat niet?

Ik denk dat de bezel niet vastgenoeg klikt :wink:
Die veer mis je wel zo te zien.

Het klikken van de bezel gaat bij deze klok met een veer-geladen balletje in de kast als ik de foto goed bekijk. Daat is weinig aan te doen denk ik. Het enige wat zou kunnen is dat hij ook weer steviger zal klikken als er een nieuwe veer in de bezel zit (die uit mijn vorige alinea).

2 likes

Wat ik ook al gedaan heb is een dunne rubber van een bodem (o ring van bv. 0,40mm dikte) onder de bezel leggen en zal dan niet zo makkelijk draaien.

1 like

Dat kogeltje zie ik op de foto nog zitten Jelle, dus dat is mooi! (Seiko gebruikte dit systeem ook bij bijv de 6309 divers) Mooie gelegenheid om al dat oude DNA even te verwijderen. Wel voorzichtig rondom het kogeltje, want die willen er nog wel eens uitvallen… :fearful:

1 like

Ja gadverdamme, dat papje gemengde huidafscheiding :hankey:

Ontopic: ik herken het probleem. Maar als ik van het strand kom draait hij altijd wel wat moeilijker, dat is een goedkope oplossing.

1 like

Dikkere rubber O ring in de bezel.

1 like

Bedankt voor jullie adviezen heren! Ik ga de bezel eerst even schoon maken :wink: Ik zal vragen of mijn horlogemaker nog zo’n klemveer of een passende o-ring heeft.