Hoe denkt HF over Quartz horloges

Ralph, wil je eens een poll maken hoe HF over RLC denkt?
Lijkt mij een mooie toevoeging aan de andere interessante topics

14 likes

Ik had ooit een Tissot PRC 200 die de markering pontificaal mis sloeg. Couldn’t handle it :sweat_smile:

I think I can agree to that :sunglasses::+1:

G-Shocks zijn top. Ik heb zo’n DW5610 gehad. Perfect vakantie horloge. Solar en GPS (atoomklok synchronisatie). Top ding.

Couldn’t care less wat HF van mij denkt. Ik heb een waanzinnige tijd hier en kan het merendeel van de HF leden erg waarderen. Die paar bloedzuigers en haters neem ik voor lief. Je kunt niet met iedereen vrienden zijn.

6 likes

@SybrenAnne heeft over quartz recent nog een mooi en leerzaam topic gemaakt.

9 likes

Het hebben van een quartz horloge is een strikte noodzaak buiten de Randstad. Wij leven hier als een stel hillbillies. Barbaren! Een mechanisch horloge trekt die levensstijl beslist niet. Ain’t that right, @anon50762135? :man_farmer:

3 likes

Ik heb een Casio GMW-5000b, zo’n stalen variant. Dat is momenteel de enige quartz in mijn collectie. Daar ben ik gelukkig mee en is een horloge wat ik op vakantie er wel snel bij pak.

Heb zelf verder een enorme voorkeur voor ‘high-end’ mechanische horloges, vanwege de sweeping seconds. Maar ik kom ook op het punt dat ik liever een quartz heb van een prima merk, dan een crappy automaat zoals de seiko 7s26, of een garbage Orient/Citizen. Ik kan een te grote afwijking per dag echt niet tof vinden.

Daarnaast vind ik de GS quartzen ook erg vet, de Oysterquartz cool, en voor praktische horloges of daily beaters vind ik het ook prima.

1 like

Mijn beide SKXen (007 en 009) liepen destijds minder dan +5 seconden per dag. Geluk mee gehad denk ik.

Ben jij trouwens een topicwedloop met @Chillekasper aangegaan, @RLC? :wink:

6 likes

Op dit moment heb ik enkel automaten in de collectie. Ik mis nog een goede quartz tijdens klussen en momenten waarop ik me niet druk wil maken dat ik het horloge beschadig. Er zal dus ongetwijfeld een g-shock oid bij komen binnenkort.

2 likes

In dat geval is het gebrek aan hacking en handwinding. Het zijn gewoon concessies die ik niet wil doen. Koop dan liever een duurder horloge.

1 like

Beide hebben hun eigen plaats in mijn collectie. Wel de hogere kwaliteit quartz horloges, en ze moeten wel een eigen bek hebben. Sommige dagen vind ik het fijn om een mooi klassiek mechanisch horloge te pakken, op te winden, op tijd te zetten en ook de datum goed zetten. Andere dagen wil ik gewoon snel een horloge kunnen pakken die meteen al goed staat.

2 likes

Drie van mijn favoriete horloges. Allen quartz.

10 likes

Lekkere grab-en-go quartzen in mijn collectie

Ik vind ze gewoon lekker… waarschijnlijk door de afwerking en of de geschiedenis.

11 likes

Inderdaad

1 like

Mijn ervaring met Orient kalibers is dat ze juist vrij accuraat zijn; lopen beter dan mijn ETA 2824jes , misschien heb ik geluk gehad maar zo slecht zijn ze toch niet :thinking:

De 7s26 daarentegen :face_vomiting:

Ik heb toevallig gisteren een kwartshorloge gekocht. Ik ben in de basis een fan van mechanisch, maar ik vind een kwartshorloge erbij wel handig (maar dan wel een van zeer goede kwaliteit). Altijd direct bij de hand en altijd de juiste tijd. Met een afwijking van, ik meen, maximaal 10 seconden per jaar, hoef je hem eigenlijk alleen te verzetten bij de switch naar zomer- of wintertijd.

Liefst mechanisch voor mij, maar een kwarts erbij is leuk. Zeker als het een Grand Seiko betreft waar het vakmanschap vanaf spat.

4 likes

Quartz is the bom. Superieur in alle aspecten.

Net als Tesla’s trouwens.

7 likes

Ik vind quartz prima en heb er ook genoeg. Maar wat ik toch jamer vind is dat electronica met de tijd toch wel verslechterd en vaak niet meer te repareren is maar je donor onderdelen nodig hebt. Die worden na een tijdje gewoon erg zeldzaam (en duur) waardoor de levensduur van quartzen toch wel beperkt(er) is dan van mechanische horloges. Met name bij de oudere vintage quartzen die ik heb spelen die problemen toch soms wel op.

1 like