Hoe gaan jullie op zoek naar horloges uit een bepaald jaartal

Beste Horlogefreaks,

Zoals het topic al aangeeft zou ik graag willen weten hoe jullie op zoek gaan naar horloges uit een bepaald jaartal, of lopen jullie hier met geluk tegenaan?
Graag zou ik een horloge uit 1979 willen aanschaffen omdat het mijn geboortejaar is. Ik ben totaal nog niet gebonden aan een merk, maar de voorkeur gaat wel uit naar een automatische duiker en zou mezelf graag eens willen inleren wat er nu allemaal te verkrijgen is uit dit jaartal.
Ik hoor graag jullie methodes en manieren. Alle info is welkom.
Alvast bedankt.

Groeten,
Dimitri

Chrono24 kan je zoeken op jaartal. … krijg je beetje idee welke modellen er toen waren… en dan verder… :wink:

Die had ik inderdaad al gevonden. Helaas bestaat het aanbod uit dit jaartal vaak uit Rolex…

Bulova is makkelijk (60’s en 70’s) : M1 = 1961, N2 = 1972

Seiko duikers zoals de 6105 en later 6309 zijn je vriend! Zij hebben een code achterop staan die aangeeft in welk jaar en maand ze gemaakt zijn. Het eerste getal staat voor het jaar, het tweede voor de maand (N en D voor de laatste twee). Als je die kennis koppelt aan het feit dat de 6105 midden jaren zeventig tot begin tachtig gemaakt werden, en de 6309-7290 ergens in begin jaren tachtig begon kun ke iets moois vinden.

Niet alleen de nummers maken het een goede kandidaat, het zijn tevens automatische duikers met een mooie geschiedenis, een oerdegelijk uurwerk en coole looks als je het mij vraagt.

Dit is mijn Seiko 6309 7290 uit April 1982. Succes met je zoektocht

Een Seiko is inderdaad een voor de hand liggende keuze. Goed verkrijgbaar en makkelijk te dateren aan de hand van het serienummer.

De 6309-7040 (of 7049) zou een goede gegadigde zijn. Een serienummer dat begint met een “9” en je bent koning. De 6105-8110 (of 8119) werd in 1979 volgens mij echter niet meer gemaakt.

Hoi Dimitri,

Afhankelijk ook van je budget. Vaak zie je bij de “dure” high end horloges dat de jaartallen makkelijker te achterhalen zijn dan bij de goedkope horloges.
Ik koop wel eens een vintage duikertje voor 20 a 30 euro. Je kunt dan wel na gaan zoeken wanneer deze gemaakt zijn maar de exacte datum is mijn inziens wat lastiger.

Kijk maar in onderstaande link wat ik bijvoorbeeld gekocht heb laatst.
De Cordura is ook een automatisch duikertje, dan ben je voor een paar tientjes al een heel eind

Maar wil je een duiker van Rolex enz dan worden de bedragen beduidend hoger. Denk aan honderden of duizenden euro’s.

Denk dus dat je daar eerst over na moet denken. Succes met de zoektocht.

Je kunt natuurlijk ook gewoon Googlen op watches from 1979 :wink:

Ik ben niet van 1979 maar erg verguld met mijn 6309-7049 die uit 1979 stamt volgens
het serienr. en loopt nog steeds binnen cosc normen, kortom super kwaliteit!

en de voorkant

Dank allen voor deze reacties. Seiko is inderdaad een makkelijke prooi, om het zo maar even te zeggen. Ik ben ook al een paar jaar voorzien van de SKX007 welke mijn dagelijks horloge is en ben er zeer tevreden over.
Ik zal me inderdaad eens gaan verdiepen in de serienummers van Bulova en Seiko, misschien zit er dan nog iets moois bij.

Niet mijn jaartal maar wat een mooie Seiko…
Misschien dat ik mijn eisen maar moet aanpassen :wink:

Inderdaad, net als het budgetmerk van Bulova, Caravelle.

Hier aanwezig, M9 en N6 :stuck_out_tongue_winking_eye:

Gewoon op ebay zoeken: “1979” in de categorie sieraden en horloges (wereldwijd) en tweede hands. Uiteraard zitten er dan best veel sieraden tussen, maar ook leuke horloges.

Succes.

Je maakt ook een goede kans als je zoekt op Hamilton W10 1979 of Omega 1979

Deze is uit 1973

Horloges met EPSA Compressor kasten hebben aan binnenzijde achterdeksel een maand en jaarcode, bijvoorbeeld 5 - 69