Hoe zien jullie de toekomst van Solar horloges?

Swatch heeft ze ook al een tijdje

1 like

Het is niet mijn eerste solar horloge @Bauhaus :wink:

Mijn werkhorloge is ook een solar casio. Ik vind het zelf wel erg prettig dat je er nagenoeg geen omkijken naar hebt (mits je deze eens in de zoveel tijd draagt). Leuk bijeenkomst van deze twee horloges is de radioverbinding met de atoomklok. Dus de tijd/datum klopt altijd (kijk maar goed naar de min/sec :spy: )

Maar toch zijn het horloges zonder een ziel :rolling_eyes: :zipper_mouth:

1 like

Damn, beat me to it :joy: :joy:

1 like

Niks mis met zonne-energie, heb net deze aangeklikt op internet

3 likes

Persoonlijk vind ik de kinetic iets interessanter ivm de rotor(maakt het toch wat mechanischer)deze zijn wel als duiker te verkrijgen,staat er 1 te koop op HF.

Ik heb een Citizen Stiletto ecodrive (zonder opschrift ecodrive wat er meestal wel op staat)
Ik was op zoek naar een strakke betaalbare minimalistische dress watch en zag onderstaande reactie van een mede forum lid.

Superplat ondanks de solar. Hij werkt nog perfect, maar pas een jaar in bezit. Er zit natuurlijk nog steeds een (weliswaar oplaadbaar en verwisselbaar neem ik aan) batterijtje in dat ook niet het eeuwige leven heeft. Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die al langere tijd een solar horloge hebben.

1 like

Ahh shittt … je was me net voor

3 likes

Ik verwacht van mezelf dat ik nog wel een keer een solar / gps / radio controlled klokje aanschaf

zonnig! was ook wat ik dacht voordat ik op de draad klikte :smile:

Mooi! Daar ga ik er binnenkort vast een paar van verkopen😂

Ik zie de toekomst voor solar met vertrouwen tegemoet.
Ook in andere sectoren zit de toepassing van zonne-energie nog steeds in de lift.

En ja, zo’n solar klokje gaat er bij mij nog wel eens komen.

Grt.

1 like

Ik heb twee Seiko solar horloges en die lopen zoooooooooo “gelijk” (absoluut beter gelijk dan mijn ETA-2824 horloges) dat ik niet begrijp dat meerdere merken solar horloges verkopen. Ik zie er echt in ieder geval wel een enorme toekomst in .

1 like

in de kinetics en solars zit natuurlijk ook wel een accu. En volgens mij word die accu na een aantal jaren ook wel een stuk slechter en zal ook moeten worden vervangen. En zo veel energie verbruikt een horloge nou ook weer niet.

2 likes

Ik ben het helemaal eens met Paul2all:[quote=“Paul2all, post:16, topic:85914”]
kinetic iets interessanter ivm de rotor
[/quote]

Net als veel forumleden hier ben ik een ‘automatenman’ (noemen we dat al zo hier? klinkt toch wat merkwaardig :wink: ), maar ik heb daarnaast ook zowel een Seiko solar gehad als een kinetic. Die kinetic, een BFK, doe ik nooit meer weg en is mijn trouwe vakantie- en klushorloge. Maar de solar heb ik vrij snel weer doorgeflipperd omdat ik het inderdaad een zielloos horloge vond. Het geeft de tijd aan, ja, maar dat doet mijn mobieltje ook. Het ‘leeft’ gewoon niet, geen enkel gevoel erbij.

Grappig, ik ben geen automaten-man maar heb gewoon een voorkeur voor een mechanisch kaliber in het algemeen. Maar dat maakt niet dat ik een kinetic interessanter vind dan een solar. Integendeel eigenlijk.

1 like

Ik snap de vergelijking met mechanische uurwerken ‘met een ziel’ ook niet geheel. Ok, er zit een rotor in die je quartz werkje van energie voorziet. Ik zie dat eerder als een quartz met het nadeel van een bewegend, dus mogelijk kwetsbaar onderdeel dan een mechanisch klokje zoals een automaat. Dan kies ik liever OF voor een volledig mechanische automaat met een sweeping second, OF een solar quartz die accuraat tikt en een hele hoop kan hebben.

Maar goed, de charme van zo’n BFK begrijp ik wel.

gr, HJR

2 likes

Ik heb een duidelijke voorkeur voor mechanische horloges, maar ik heb ook meerdere kinetics gehad en nu dan ook een solar van Citizen. Van de kinetics vind ik een serieus nadeel dat ze vrij lang achter elkaar gedragen moeten worden om de accu volledig op te laden. Een Solar leg je in het zonnetje en de rest gaat vanzelf! Omdat het mij door het grote aantal klokkies wat ik inmiddels bij elkaar heb gescharreld vaak niet lukte om de kinetics 1 of zelfs twee weken continu te dragen, kaggelde de accu steeds verder achteruit. Ik zie dit ook gebeuren bij mijn zoon, die inmiddels ook meerdere horloges heeft.

Ik heb de kinetics om die reden allemaal verkocht.

3 likes

Schijnt naar een kwartier in het licht ( maakt niet uit welk licht) te hebben gelegen al een maand kan doorlopen,

http://en.worldtempus.com/sites/default/files/seiko-astron-gps-solar-titanium-sast015-face-view.jpg

1 like

Of solar horloges toekomst hebben? Seiko heeft ze al sinds de jaren 70. Weliswaar is de techniek in de jaren sterk verbeterd, maar nieuw is het zeker niet. Bovenstaande Seiko heeft na een minuut in het licht te hebben geleden voldoende energie voor een hele dag. Is dit je dagelijkse klok, dan zal die nooit stoppen (totdat de accu een keer de geest geeft natuurlijk). Dit geldt natuurlijk ook voor kinetic.
Veel dragen (kinetic) of je klok licht laten vangen (solar/eco drive). Mijn vrouw heeft al jaren een Citizen eco drive. Een probleemloos horloge die de tijd uitstekend bijhoudt. Ik stel mijn horloges daarop altijd gelijk.

Het is een ander verhaal als je meerdere horloges hebt en je kinetic of solar ook vaak een tijd in de doos blijft. Ik heb verhalen gelezen over accu’s die de geest hebben gegeven of niet meer op te laden zijn als ze helemaal leeg zijn. Zal misschien meevallen, maar goed is het niet voor de krachtbron. Ik heb zelf meerdere kinetics gehad, maar die zijn inmiddels over naar een andere eigenaar. Ik merkte dat ik ze soms droeg, om alleen maar de accu weer op te laden.

Per slot van rekening is het een quartz horloge. Niets mis mee, maar handwinders en automaten hebben gewoon mijn voorkeur. Al moet ik eerlijk zeggen dat de Citizen eco drive die @GMTplus1 net heeft besteld een prachtig horloge is, die er misschien ooit eens gaat komen.

Wat info over Seiko Solar, klik hier

1 like

Ik zie mijzelf niet direct een solar horloge kopen. Ik ben nogal een verzamelaar dus ik heb een vrij uitgebreide collectie (momenteel iets van 40 stuks) Dat betekent dat klokjes gemiddeld meer dan een maand in de box liggen voordat ze weer gebruikt worden. Dat wordt dus niks, accu kapot voor je er erg in hebt. Ik overweeg wel een keer een T-Touch et kopen als (winter)sporthorloge, maar dan wel de non-solar. :sunglasses: