Hoe zien jullie de toekomst van Solar horloges?

Of solar horloges toekomst hebben? Seiko heeft ze al sinds de jaren 70. Weliswaar is de techniek in de jaren sterk verbeterd, maar nieuw is het zeker niet. Bovenstaande Seiko heeft na een minuut in het licht te hebben geleden voldoende energie voor een hele dag. Is dit je dagelijkse klok, dan zal die nooit stoppen (totdat de accu een keer de geest geeft natuurlijk). Dit geldt natuurlijk ook voor kinetic.
Veel dragen (kinetic) of je klok licht laten vangen (solar/eco drive). Mijn vrouw heeft al jaren een Citizen eco drive. Een probleemloos horloge die de tijd uitstekend bijhoudt. Ik stel mijn horloges daarop altijd gelijk.

Het is een ander verhaal als je meerdere horloges hebt en je kinetic of solar ook vaak een tijd in de doos blijft. Ik heb verhalen gelezen over accu’s die de geest hebben gegeven of niet meer op te laden zijn als ze helemaal leeg zijn. Zal misschien meevallen, maar goed is het niet voor de krachtbron. Ik heb zelf meerdere kinetics gehad, maar die zijn inmiddels over naar een andere eigenaar. Ik merkte dat ik ze soms droeg, om alleen maar de accu weer op te laden.

Per slot van rekening is het een quartz horloge. Niets mis mee, maar handwinders en automaten hebben gewoon mijn voorkeur. Al moet ik eerlijk zeggen dat de Citizen eco drive die @GMTplus1 net heeft besteld een prachtig horloge is, die er misschien ooit eens gaat komen.

Wat info over Seiko Solar, klik hier

1 like

Ik zie mijzelf niet direct een solar horloge kopen. Ik ben nogal een verzamelaar dus ik heb een vrij uitgebreide collectie (momenteel iets van 40 stuks) Dat betekent dat klokjes gemiddeld meer dan een maand in de box liggen voordat ze weer gebruikt worden. Dat wordt dus niks, accu kapot voor je er erg in hebt. Ik overweeg wel een keer een T-Touch et kopen als (winter)sporthorloge, maar dan wel de non-solar. :sunglasses:

Ik raad dan ook iedereen aan om een Kinetic te kopen ZONDER powerindicatie
ik heb 2 kinetics en ik verwaarloosde ze regelmatig, maar zodra ik ze weer draag
( en ze staan stil ) hoef je ze maar even aan te zwiepen en ze lopen weer met de bekende EOL 2 seconden tik en dat gaat vanzelf over.
waarom zou je perse willen dat de batterij helemaal is opgeladen ?
voor 10% is ook wel genoeg hoor .

in het begin had ik hetzelfde, gelijk flippen zodra de powerreserve laag stond, maar bij mijn Kinetic zonder powerindicatie had ik dat uiteraard niet
die droeg ik dan vaker,
maar ik neem aan dat ook die nooit de volle 100% opgeladen was.

Ik heb mij laten vertellen dat dit de levensduur van de condensator niet ten goede komt. Sterker nog, mijn condensator ging stuk (laadde niet meer op) en ik moest dus een nieuwe installeren. Maar als jij er goed mee uit de voeten kunt, gewoon zo doen :thumbsup:

Ja, duidelijk. Zonder accu geen gangreserve. En die fantastische gangreserve van 6 tot soms wel 12 maanden, is toch wel één van de usp’s van solar en Kinetic.

Zo’n accu moet na verloop van tijd een keer worden vervangen. Da’s waar. Maar ze gaan wel tot 20 keer zo lang mee als het batterijtje een conventioneel batterij-aangedreven horloge. En dat is ook een héél stuk langer dan de gemiddelde onderhoudsinterval van je mechanische horloge. Tenzij je een Seiko hebt, natuurlijk.:wink:

Wel denk ik dat de komende jaren accu’s van horloges beter zulen worden. D.w.z. milieuvriendelijker en mogelijk (nog) langere gangreserve en levensduur.
Dit is logisch, als je naar het grotere geheel kijkt. Accu’s = opslag. En opslag is mogelijk het belangrijkste onderzoeks- en ontwikkelgebied van dit moment in de wereld van de duurzame energie. Want het is de grootste bottleneck als het gaat om verduurzaming van alles: van gebouwen, tot auto’s, tot allerhande apparaten.

1 like

Ik gooi deze er nog even in … uit 2005 :slight_smile:

tegenwoordig is de condensator trouwens vaak vervangen door een minder kwetsbare capacitor,
ik heb geen idee maar ik denk dat we soms nog voort roeien met verouderde informatie, hoewel de praktijk vaak de theorie onderuit haalt.

grt. Gerard

Ik heb mijn Junghans Mega Solar


nooit open gehad, maar als ik het me goed herinner zit er geen batterij in, maar een supercondensator. En als dat zo is, heeft die geen laadcyclus-limiet zoals batterijen die hebben. Het blijft natuurlijk elctronica en dus kan het stuk, maar dat probleem hebben ze niet.

Ik heb deze.

Geweldig uurwerk. Krijg er ook veel complimenten over.

Ik ben heel erg gecharmeerd van solar horloges.
Omdat ik alleen titanium horloges heb is de keus wat beperkt.
Al moet ik zeggen dat bij mij alle horloges, zowel Seiko, Junghans en Citizen de condensator is vervangen, tussen de anderhalf en twee en half jaar gebruik.
Alle horloges worden om en om gedragen en worden ook niet in een dichte doos opgeborgen.

Dan kun je bijna beter een Casio met batterij kopen die tien jaar mee gaat.

En ook al denk ik dat, ik blijf bij mijn solar ecodrive mega solar.

Zelf heb ik ook pech gehad met mijn automaten, heb er nog één een Citizen, maar die valt soms stil, dus laten repareren of nieuw uurwerk maar een keer.
Maar horlogemakers hebben of geen tijd, of geen interesse of laten niets horen.

Soms denk ik wel eens het ligt aan mij, laat ik ook maar een kijkshop horloge gaan kopen en vernieuwen als hij kapot is.

Maar buiten dat gezeur om, Solar is geweldig, maar kan zeker nog verbeterd worden

2 likes

De opmerking "zonnig " hoef ik zo te zien al niet meer te maken :smiley:

Dat gezegd zijnde vind ik solar echt een mooi alternatief voor de traditionele batterij, alhoewel ik al quartz horloges heb gezien die ook 10 jaar op 1 batterij werken. Zo’n solar accu zal daarbij wel een pak duurder zijn om te vervangen. Maar gezien de vele extra functies die een solar horloge heeft ten opzichte van een simpel quartz uurwerkje zal een soortgelijk model op een batterij die 10 jaar waarschijnlijk niet halen.

Ik vind zelf de Seiko Astron een prachtig uurwerk, maar wel wat te duur. Als alternatief had ik dan de Citizen AT4010-50E gevonden, welke ik een aantal maanden geleden erg graag wilde kopen.

Wel jammer dat deze eigenlijk niet geschikt is om in Europa te gebruiken vanwege bepaalde radiozenders die opgepikt moeten worden of iets dergelijks. Voor de prijs blijft dit toch een erg mooi (titanium) horloge.

2 likes

Het maakt me niet zoveel uit, al vind ik mechanische horloges leuker vanuit technisch standpunt (en theoretisch langere levensduur…) Ergens zou ik het interessant vinden als er een hybride solar mechanisch horloge zou bestaan. Ergens in het domein tussen Spring Drive en Mecha-Quartz. :wink:

Zijn er trouwens verzamelaars van vintage solar watches hier?
De eerste, Synchronar uit 1968, lijkt me lollig wel… :smiley:

4 likes

Je bedoelt dat de zon altijd op tijd opkomt? :yum:

Doorlopen wel ja. Maar het maakt wel veel uit voor de levensduur van de cel of je hem steeds van een 10% naar 15% brengt of boven de 85% houdt.

Er zijn 3 variabelen in het energiesysteem:
Verbruik, capaciteit van de opslag, opbrengst en rendement van de solar unit. Waarom denk je dat het verbruik invloed heeft op de levensduur van de cel?

Dit gaat de levensduur van je accucel sterk beperken.

Je hoeft ze toch niet te dragen om ze licht te laten “vangen”? [quote=“Carpe_tempus, post:35, topic:85914”]
tegenwoordig is de condensator trouwens vaak vervangen door een minder kwetsbare capacitor,
[/quote]

Niet correct. Een capacitor IS een condensator. Er waren problemen met uitvallende condensatoren, ondanks dat condensatoren in het algemeen beter tegen diepontlading kunnen. De nu gebruikte lithium batterijen (en dat zijn geen lithium ion batterijen zoals in je laptop maar mangaan titanium lithium batterijen om precies te zijn) geven minder problemen. Citizen heeft onderzoek gedaan naar de verwachte levensduur en kwam bij een nette behandeling op 22 jaar. Je bepaalt zelf met je “laadgedrag” hoe lang ze mee gaan.

Ik heb 2 solar G shocks en wil er misschien wel een keer een Casio Oceanus bij. Meer Solar hoef ik niet.
http://forums.watchuseek.com/f17/my-precious-casio-oceanus-ocw-s100-1ajf-manta-1515874.html
Als ik het hier zo lees koop ik hem lekker nieuw en niet van jullie!

1 like

Klopt, maar ik houd mijn klokjes het liefst zo veel mogelijk in het donker, dan heb je veel minder last van vergelen, vervagen, verkleuren, verouderen, etc. Licht (en vooral direct zonlicht) helpt alles naar de knoppen. :sunglasses:

1 like

Er zijn 2 beperkende factoren voor de levensduur van lithium cellen: diepontlading en hitte. Een zwarte G shock kan goed warm worden in de zon, dus je lekker in de schaduw houden.

En je hebt gelijk, kunststof zal verkleuren in direct zonlicht. Maar in het donker houden is gewoon je batterij kwellen.
Dus een raam op het noorden is optimaal.

Niet mijn raam (en ik hoef niet zo veel G Shocks):

Niet mijn G shocks, maar veel netter:

Een raam op het noorden krijgt niet zo veel licht. Een plek een eind van dat raam af nog minder en als je een hoog verbruik hebt als je bv je autolight altijd aan hebt moet je soms toch bijladen.
In de zomer in de volle zon wordt je accu echt veel te heet. Dus niet zo:
http://forums.watchuseek.com/attachment.php?attachmentid=6016522&d=1447608263
maar zo:
http://forums.watchuseek.com/attachment.php?attachmentid=9106146&d=1471719128

1 like

Ik vind solar de beste manier om een kwartshorloge op stroom te laten blijven. Ondanks dat ik een lichte voorkeur heb voor automaat/mechanisch, vind ik solar/kwarts de mooiste aandrijving voor “grab’n go”. Duur vind ik ze ook niet persé, kijk maar eens bij Casio!

Nog mooier is de combinatie van dat met atoomklok of (veel duurder) GPS.

Dit zijn mijn solars!

En in de VS ligt er nog een Seiko om me te wachten.

2 likes

Het vervangen van de condensor is net zo duur als het plaatsen van een nieuwe batterij incl. waterdicht testen

Hmm, ruim een maand later maar alsnog een reactie omdat het mij opviel bij nalezen in dit topic… De secondenwijzers lopen mooi synchroon maar de minuten wijzer is niet gelijk…

Het is toch logisch dat bij een analoog horloge de minutenwijzer stapsgewijs richting de volgende minuut gaat? Dus perfect synchroon lijkt me.

gr, HJR

1 like

Aan mij:

Ik heb diverse solar’s gehad, en nu alleen nog een Seiko Astron. Ik vind het een prettige aandrijving voor een horloge.

Mijn vriendin werd niet goed van batterijtjes vervangen bij haar klokjes, maar wilde geen automaat. En sinds 2011 ook voor haar een solar van Alba (Seiko), de Riki Watanabe.

Ik denk dat er wel toekomst voor is.