Hoe zien jullie de toekomst van Solar horloges?

Er zijn batterijen/horloges die 10 jaar lopen. Als je er dan nog de “Volkswagen-parameter”, de extra productiekosten en je “laadgedrag” op los laat, is de milieu winst waarschijnlijk verwaarloosbaar. (Zo heb ik al heel wat LED-lampen moeten vervangen die bij lange na niet de beloofde branduren hadden gebrand.)

Voor milieuwinst kunnen we ons misschien beter richten op mensen met gehoorapparaatjes (gemiddeld 50 à 100 stuks per jaar!) en het verbieden (ook al hou ik daar meestal niet zo van) van die “handige” blister verpakkingen met daarin verschillende maten batterijtjes…daar gaat vaak de helft, ongebruikt van in de (milieu-)bak.

2 likes

Ik heb mechanisch, solar en quartz horloges. Voorkeur voor mechanisch omdat ik van een vloeiende seconde wijzer hou en ik hoor graag het uurwerk tikken.

Ik denk dat batterij horloges altijd zal bestaan. Zeker in het lage segment en smart watch. Solar zit een paar beperkingen en dat is de wijzerplaat kleur. Ze kunnen de zonnencellen alleen in een beperkt aantal kleuren maken. En daarnaast gaan die accu’s ongeveer 20 jaar mee. Vervangen ervan zal niet goedkoop zijn.

mijn grootste bezwaar van led-lampen: misschien energiezuiniger, maar per saldo zeker niet zuiniger in de portemonnee

na 20 jaar is een nieuw horloge ook wel weer leuk…

3 likes

Ik denk dat ik in die twintig jaar al twintig heb geflipperd. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Zo, vrije middag, ik ga er even voor zitten.

Horloges die lang doen met batterijen zijn vooral veel zuiniger, er zijn geen zuinige batterijen. De capaciteit van batterijen is in de loop der jaren wel toegenomen, maar die betere batterijen zitten net zo goed in niet-zuinige horloges.

Als je een horloge hebt met uitgebreide functies neemt het stroomverbruik snel toe en is de winst in levens duur echt wel groter dan een stap van 10 naar 20 jaar.

Een Astron met GPS bijvoorbeeld gebruikt gewoon (veel) meer, als je die laat draaien op batterijen voor eenmalig gebruik gaan die maar kort mee. Hoe lang? Dat is een gok, maar korter dan een onzuinig horloge zonder GPS, zeg maar heel kort.

Ergo, de meerwaarde van Solar is dus bij hoger (meer functies) verbruik veel hoger.

Met Solar heb je tenslotte ook het voordeel van het langer waarborgen van de
waterdichtheid. Je hoeft minder vaak naar de horlogemaker. Je bent je horloge niet kwijt als je wilt laten afpersen. Minder gelegenheid voor beschadiging van de kast door open maken. Minder kans op lekschade bij een leeggelopen batterij voor eenmalig gebruik.

Als je met “Volkswagen parameter” bedoelt dat VW onder druk van betwistbaar onrealistische milieueisen een loopje nam met de uitstootstatistieken en meetwaarden, wat heeft dat hiermee te maken? Als je bedoelt dat Citizen de levensduur (van solar batterijen) overdrijft, dan kan ik dat idd niet weerleggen.

Maar ik heb wel eens op een engelstalig forum een draad gelezen die ik niet zo gauw kan vinden waar een onderzoek werd besproken naar de levensduur van batterijen, waarin mensen participeerden die in dit veld werkzaam waren. De onderzoeken naar levensduur zijn gedaan door gesimuleerde (versnelde) laad en ontlaad cycli en zijn in het verleden met andere oplaadbare batterijen een bruikbare graadmeter voor de levensuur in de praktijk gebleken. Daarbij waren ook levensduur-beperkende factoren (thermische belasting en diepontladen) in meegenomen.

Verder liggen de kosten van een oplaadbare batterij (verkoop) ongeveer op €15,
waarmee deze discussie al in belang afneemt.

Je kunt de voordelen en nadelen van Solar bezien vanuit de gebruikerservaring en inderdaad vanuit de milieubelasting. Dat moet je wel een beetje in verhouding zien.
In vergelijking met één vliegreis of het rijden in een elektrische auto (extreem slecht voor het milieu als je de produktie van de accu’s meeneemt) dan is het een beetje penny-wise, pound-foolish.

Als milieu echt een drijfveer van je is, dan zou ik vooral je collectie beperken tot één vintage mechanisch horloge. Niet chrono, want het uitgebreidere onderhoud tzt duurt langer en dan branden de lampen van de horlogemaker langer.

Het verlengde van verbieden van blisterverpakkingen batterijen is overigens het verbieden van het bezitten van méér dan één horloge. Kom op zeg. Het oerwoud van regels is op dit moment al verstikkend, laten we dat pad vooral niet voortzetten.

De beperking zit hem vooral vooralsnog in het aanbod in het hogere segment quartz horloges. Doe maar eens een google afbeeldingen search met:
solar "green dial"
solar "yellow dial"
solar "blue dial"
solar "purple dial"
etc.

Ik heb 2 solar G’s. Handig, maar ik vind mechanica nog leuker.

2 likes

Ik quote mezelf even uit een andere draad, van gisteren:

Ze gaan inderdaad niet allemaal 20000-30000uur mee, maar per saldo ben je toch nog wat goedkoper uit. Van de €50 verbruikswinst kan ik wel een paar led lampen kopen. Verder is de kwaliteit van de goedkope led lampen flink verbeterd de afgelopen 5 jaar, ik hoop dat die verbetering zich nog wat doorzet. Mijn eerste dure Philips ledlampen, toen er nog geen goedkopere alternatieven waren, hebben een groter uitvalpercentage (die zijn wel gemiddeld ouder natuurlijk).

ik denk dat de grootste energiebesparing wordt bereikt door afname van de wereldbevolking.

Zo lang daar wereldwijd niets aan gedaan wordt (ontmoedigen van het op de wereld zetten van kinderen) maak ik mij niet echt druk over energieverbruik en al helemaal niet van een batterijtje in een horloge.
(en nee, wij hebben geen kinderen)

1 like

@anon33714818EV
idd een kind nemen is de grootste ecologische voetstap die je kunt zetten.

Dat solar spul word veelal in het verre oosten gemaakt en daar zijn
ze niet bepaald milieu vriendelijk bezig.

Geldt ook voor CO2, wat wij hier beperken blazen ze in China
10X zo hard de atmosfeer in.

Grt.

“Een beter milieu, begin bij je zelf” lijkt me toch ook geen verkeerd principe. :wink:
Al ben ik het wel met je eens dat we dit niet moeten gaan zoeken in batterijen in horloges :slight_smile:
LED lampen daarentegen, dat mensen daar nog argumenten tégen kunnen bedenken en ze zelf ook nog echt geloven is toch wel lachwekkend. :slight_smile:

1 like

Leuk dat je dat zegt: ruim dertig jaar op de fiets heen en weer naar kantoor en minimaal 25 km enkele reis.

Zat collega’s die elke dag met de auto kwamen en amper 6 km van kantoor wonen , of zelfs in de stad zelf wonen.

Daarnaast: we hebben 12 zonnepanelen en de eerste keer dat ik rommel in de natuur of op de grond gooi, moet nog komen…

3 likes

Toen ik Engelse les kreeg op de middelbare school is mij verteld dat capacitor condensator betekent. Mogelijk heb ik hier te maken met verouderde informatie :slight_smile:

1 like

Daar kan ik me ook zeer aan ergeren.
Je kan die verpakking toch even bij je houden en
thuis weggooien?
En wat er ligt is meestal kidsstuff, pringles, energy drinks.
Snappen die kids nou niks, ligt gewoon aan slechte opvoeding.
Zo, daś gezegt.

3 likes

Mijn "Orca"heeft toch écht een blauwe wijzerplaat…

2 likes

Dat zeg ik toch? :smile:

edit: ik bedoel dat er nog niet veel hoger segment solar quartzen zijn (Aqua Terra, GS, Oysterquartz) maar dat al die kleuren die @Kenleaf zegt te missen gewoon te krijgen zijn. als je het affordable houdt.

Oh, OK! :blush:

Overigens is mijn Seiko inmiddels in mijn bezit, mijn 5e solar horloge. Ik bewaar mijn horloges overigens in dozen met een glasdeksel, dus de “zonne-horloges” blijven opgeladen.

https://i.imgbox.com/zjSxt5f0.jpg

Het liefste zou ik de solarhorloges zien opduiken met een ander soort quartz, zoals mecaquartz, precicionist en dergelijke.

Zonnig!
(Ben echt te lui om helemaal naar boven te scrollen om te kijken of dit niet al zes keer gezegd is :wink:)
Overigens moet Seiko wel zijn prijs laten zakken, want die prijzen van sommige van die Prospex solars gaan echt nergens meer over.

Hmmm, dan ben ik toch niet goed geinformeerd of mijn data is verouderd.
Mij werd verteld dat solar alleen in blauw, zwart en wit te krijgen is. Andere kleuren was de lichtopbrengst te gering voor een goedwerkende uurwerk.

zo zie je maar weer.
techniek staat niet stil

De toekomst van de solar ziet er uit, als je ziet hoeveel er in Duitsland alleen al wordt omgezet aan die dingen, als een zonnige toekomst. ( pun intended)

1 like

Ik heb deze Solar. Voor een horloge als dit vind ik het perfect. Het ‘opladen’ gebeurt vanzelf. Met een paar minuten in een matig zonnetje staan kan die weer dagen vooruit. Dit loopt niet zomaar leeg.
Solar is een blijvertje en de toepassing wordt overal steeds gangbaarder, dus ook bij horloges. Neemt niet weg dat mechanisch altijd zal blijven, vanwege het vakmanschap en de charme die hier bij komen kijken.

Ik zie het “Zonnig” in!

Badum-tss!

1 like