Hoe zien jullie de toekomst van Solar horloges?

Smart Watch batterij? Daar zit meestal n accu in die je zelfs dagelijks moet opladen.

Ik zou willen dat er n solar smartwatch zou komen die je dus niet meer aan de lader hoeft te hangen.

Accu vind ik juist handig voor horloges met veel functies. Zoals op n abc horloge, smartwatch, etc.
Jammer genoeg is solar vaak nog niet krachtig genoeg om hele energie sluipende Smartwatches genoeg te voorzien. Of het klokje wordt weer bizar groot met allemaal zonnecellen.

Voor mij Was 1 groot nadeel v solar dat ze bij mij niet genoeg licht kregen onder m’n lange mouwen. Ik heb daardoor 2 casio’s uitgeput.
Nu leg ik ze achter t vensterbank (niet onder direct zon tegen oververhitting) en doen ze t prima. Ook beter voor rc ontvangst.

Ik denk wel dat solar de toekomst heeft waar het gaat om quarts horloges.
De charme van mechanish (handopwind en automaat) zal altijd blijven bestaan lijkt me, maar ze zijn minder accuraat en ook duurder in onderhoud. Ik lees en hoor wel van driejaarlijkse servicebeurten van 150 tot 350 euro.

Mijn eerste solar horloge was een titanium Pulsar, gekocht begin 1997, en zelf na jaren in een doosje was even in het venster leggen genoeg om weer meteen te gaan lopen. Batterijwissel is ook niet zo’n probleem natuurlijk, vooral als je het zelf kunt. Mijn bezwaar tegen batterijwissel is dat de batterij altijd net leeg gaat als je op vakantie wilt en dat het horloge opengemaakt moet worden.

Ik heb zo’n brede plakstrip op het raam dus het zonlicht wordt gedempt en daardoor geen last van verkleuring.

Een solar voor dagelijks gebruik en een mechanisch voor speciale gelegenheden is voor mij de ideale combinatie.

Solar is best aardig en een grote stap voorwaarts tov quartz maar in dezelfde redenering vind ik een kinetic dan net wat beter zeker als er een auto relay in zit.
Het grote probleem van beide is de capacitor levensduur. Vroeg of laat moet hij ook vervangen worden en dan wat?

Ik heb gister nog een seiko solar gekocht, ik ben tevreden

Welke redenering?

Eh… nieuwe er in misschien?

Heb deze en werkt gewoon op atoomtijd…via Londen.

Zie hier Citizen-only Topic

Zie instructies van Watchuseek om via Londen te syncen maar wel op onze tijd te laten lopen…

1 like

Beter als een quartz, geen gepiel met batterij bijna op of op net als je hem aan wil doen.

Ok. En wat met een model waar de capacitor niet meer voor wordt gemaakt. Dan krijg je hetzelfde effect als automatische/mechanische horloges die nog goed zijn maar er geen stukken meer zijn.
De eerste seiko kinetic modellen met auto relay waren peperduur.
Ben je bereid om een horloge van 850€ in de vuilnisbak te kieperen omdat de capacitor niet meer te krijgen is. Of hou je het dan bij een quartz werkje van 5 dollar?

Ik heb een niet al te oude citizen eco drive limited edition. Die is 3maand binnen nu omdat de capacitor kapot was, die was snel en makkelijk vervangen 30€ probleem is de dichting want speciaal model en daar moesten ze toch even hard naar zoeken.
Hier bedoel ik maar mee alles kan kapot maar hoe ouder/zeldzamer hoe moeilijker je die gat kunnen herstellen.
Een celbatterij is nog vaak te vinden. En anders is er wel een vervanger.

Oh…:grinning:…excuses…zie dat ik dat ik toen op jou reageerde…

Beperkt aantal kleuren voor solar wijzerplaten?
Van geel en paars zou ik het niet weten, maar groen, blauw en oranje bestaan.
Is volgens mij ook gewoon een kwestie van verbeterde solar techniek.

Ik zie niet in waarom de issues uit het verleden met capacitors maken dat kinetic beter is dan solar (wat het onderwerp is van de draad).
Maar ikzelf vind kinetic overigens ook niet een aantrekkelijker systeem dan standaard quartz. (vanwege het minimum aantal draaguren per week om voldoende lading te houden).

Verder gaat het om de toekomst van Solar, en de huidige batterijen blijken probleemlozer dan de capacitors die eerder werden toegepast. Ik verwacht overigens nog behoorlijk prestatiewinsten op het vlak van batterijtechniek de komende jaren uit de nanotechnologie. Die zit vooralsnog op capaciteit per volume, misschien niet meteen wat betreft levensduur cq aantal ontlaadcycli.

1 like

Ok. Goeie punten waar ik laten we eerlijk zijn niet de sterkste in ben.

Er zijn natuurlijk opladers voor kinetic, op dat vlak heeft de solar een beentje voor tenzij hij in een doos zit en geen licht krijgt. Laten we er van uit gaan dat er peperdure solars gaan komen, die leg ik dus veilig weg, niet voor het raam, dus dan geld ook voor die gevallen een aantal verplichte draaguren per week. (Ik ga even hypothetisch mee in het verhaal)

En als ik dan kijk naar de toekomst van horloges en solar/kinetic dan sterven ze vroeg of laat een dood, en gaat de toekomst meer lijken op de wijze hoe we smartwatches en gsm opladen, leg hem op de oplader en volgende ochtend klaar voor gebruik.

Ok, voordeel van de solar. De zon die is Gratis.
Voordeel van kinetic. Zolang je beweegt wil het zeggen dat je allebei nog leeft.
Voordeel van draadloos opladen. Waterdichtheid, gebruiksgemak, nadeel is natuurlijk geen on the spot oplading tenzij je voor dood ligt in een grot dan hadden die twee andere ook geen effect.

Wat de toekomst brengt, vermoed ik zal nooit het een of het ander zijn.
Is er een toekomst voor solar ja hoor maar misschien niet direct in high end. Meer in sport, adventure en trekking horloges.
Kinetic is op dat vlak iets dichter bij de al sterk ingeburgerde automatics op het gebied van high end.

Maar goed, dat is mijn mening.
En zo heeft iedereen er wel een liggen, in de zon of in de oplader…

1 like

Maakt niet uit hoor :wink:

1 like

Volgens mij heeft Solar een grote toekomst. Ik kocht mijn eerste solar op 18-1-1997, een Pulsar titanium anoloog en die loopt nog steeds op tijd. Hij heeft toch best vaak een langere tijd in een doosje doorgebracht dus is vele malen helemaal ontladen, maar even achter het raam in de zon en hij loopt weer als een zonnetje. Wel heb ik gemerkt dat de batterij nu sneller leeg is dan de oorspronkelijk 6 maanden. Ik kan me voorstellen dat de techniek sinds die tijd aleen maar is verbeterd.
Mijn beroep is bushcraft, outdoor en survival instructeur dus een onderhoudsvrij maar accurraat, sterk en waterdicht horloge is best belangrijk. Vandaar ook een collectie aan G-shocks die op solar werken. Die hebben vele functies die ik nooit gebruik want ik snap niets van al die knopjes maar de wereldtijden, stopwatch en countdown fuctie is wel handig in mijn werk. In het dagelijks leven thuis draag ik liever anoloog, maar ook die heb ik verschillende op solar. Ik heb van die wazige plakstrips op het onderste deel van de ramen die ze beschermen tegen te direct zonlicht dus bij een wissel van horloges hoef ik ook niets te doen of althans niet meer dan de datum te verzetten op de anologe versies die een datum hebben.
Natuurlijk ben ik ook een horloge liefhebber dus ik heb ook op gewone batterij maar die al vele jaren niet meer gekocht. En natuurlijk kan ik zelf een batterij verwisselen maar als je een maand weg bent zul je net zien dat dan de batterij leeg is. Ik neem wel atijd als back-up een mechanisch plastic militair horloge mee want een horloge kan ook kapot gaan of je kunt het verliezen. Goedkoop ding maar erg licht en houdt redelijk de tijd.
Kinetic is ook een leuke optie zeker voor dagelijks gebruik maar die zijn toch net weer wat dikker. Automaat is natuurlijk een heel mooie techniek maar staat na een dag of twee toch echt wel stil en zijn net als de kinetic zwaarder en dikker. En dan sta je je horloge weer te schudden. Mechanisch blijft gewoon heel leuk en heb die ook verschillende. Dan hoef je niet te schudden maar gewoon opwinden en de tijd goed zetten (eventueel datum en dag) en die gebruik ik doorgaans ook als dress watch. Ik heb een Hamilton met datum maar wil die eventueel wel ruilen tegen die zonder datum zodat ik me daar ook geen zorgen over hoef te maken.

Het draadje is 4 jaar oud maar ik wilde het nieuw leven inblazen en buiten het milieu- en kostenaspect ook de gebruiksvriendelijkheid meenemen.

2 likes

Zo land de zon blijft schijnen, is er niks aan de hand.

1 like

Voilà… :+1:t2::grin:


1 like

Dat is een goede voor de avontuurlijke mens. Dat zeker. Ook nog eens ‘dressy’ en sportief. Ik heb verschilldende Citizen eco drives. Allemaal goede horloges!

1 like

Ik veel te veel :grin:…lekker onderhoudsvrij :ok_hand:t2:

1 like

Citizen zou gewoon een military style eco drive moeten maken zonder dag of datum. Andere merken zouden dit ook moeten doen. :wink:

Inderdaad :+1:t2:

1 like

Solar :white_check_mark:

5 likes