Hoe zit dat eigenlijk met radium?

@Youri1955:

er was vroeger zelfs stralende tandpasta te koop:

http://www.orau.org/ptp/collection/quackcures/toothpaste.htm

@ vouwfietser: hoe veranderen je berekeningen bij zakhorloges? soms draag je ze in je borstzak met glas naar binnen, soms in je broekzak met glas webwijzend.
En hebben zakhorloges, door het groter wijzerplaat, meer radium of ander materiaal wat kan stralen.

Nog over de gevaren van radium en horloges:radium girls:

Beste Lutz, leuk dat er interessante vragen blijven komen!

Als het gaat om zakhorloges wordt de zaak een stuk gecompliceerder. In de eerste plaats heb ik zelf geen zakhorloges, dus ik weet niet of ze meer radium bevatten. Het is mogelijk dat er gewoon meer verf uit het zelfde potje is gebruikt. Aan de andere kant kan als je meer verf gebruikt kan de radium concentratie in de verf naar beneden. Ik zou graag eens een serie zakhorloges willen doormeten.

De kast en het uurwerk schermen de straling deels af, het glaasje niet. Je moet er dus van uit gaan dat de dosis zeker 50% hoger is bij dragen van een zakhorloge met het glas naar het lichaam gekeerd.

Bij dragen op het lichaam is er wel een belangrijk verschil: diverse stralingsgevoelige weefsels komen binnen het bereik!

Wordt het zakhorloge in de borstzak gedragen, dan gaat het om de longen. De weefselweegfactor wordt dan 0,12 i.p.v. 0,05. Bij dragen in de broekzak gaat het om de darmen (weefselweegfsctor 0,12) en de gonaden (weefselweegfactor 0,20)

Maar de stralingsdosis neemt af met het kwadraat van de afstand. Bovendien liggen deze weefsels onder de oppervlakte en worden ze afgeschermd door spierweefsel, botweefsel of vetweefsel. Bij de darmen en de longen wordt er maar een deel van het orgaan bestraald. Het vereist veel onderzoek om hier betrouwbare waarden voor te vinden.

Ik kan nu geen inschatting maken, omdat er nog te veel onbekende factoren zijn, namelijk de dosis die een zak horloge afgeeft en het deel daarvan dat de stralingsgevoelige organen ontvangen.
Maar als je de bovengenoemde waarden invult krijg je ruwweg een beeld en lijkt de dosis per uur die je ontvangt aanmerkelijk hoger dan voor het dragen van een polshorloge.
Een ander groot verschil is dat weinig mensen dagelijks met een zakhorloge rondlopen, dus de factor draagtijd zal meestal compenseren voor de hogere dosis per uur.

Heel interessant om dit zo te lezen. Geldt het zelfde voor Tritium of is dit toch minder gevaarlijk?

Ik heb een oude wekker (ca. 70 jaar oud) van mijn grootvader in gebruik met lichtgevende wijzers… is dit schadelijk?

Voor zover ik begrijp is radium vooral op korte afstand mogelijk schadelijk. (mooi antiek WWII zakhorloge in borstzak) Ik zou dan denken dat de wekker op voldoende afstand staat. Natuurlijk niet de boel uitelkaar halen en dan het radium “even verwijderen”.

[quote=“Twix, post:23, topic:65549”]

[quote=“wbcoupe, post:22, topic:65549”]

Zoals eerder gemeld, is de straling inderdaad niet zo gevaarlijk, de gevaarlijkste stralers zijn reeds grotendeels vervallen. Let wel om het radium niet op te nemen via mond, ogen, luchtwegen, wondjes, aangezien de alpha-straling IN het lichaam wel schade kan aanrichten! Normaal zou (voor zover ik weet) een glaasje de alpha-straler grotendeels moeten afschermen.

Mvg
Twix

Mijn Telda heeft naar mijn mening ook Radium cijfers en in de wijzers,deze lagen zijn nog helemaal intact,
Op de wijzerplaat staat geen Ra of R voor en achter "Swiss made"vanaf wanneer staat dit erop/hoort dit erop te staan?

Whatever

Tja jammer… dan maar tritium! :wink:

1 like

bij radium werdt dit nooit aangegeven. Je hebt wel de panerai radiomir waar het in de naam vernoemt wordt. De aanduiding werd pas bij tritium gegeven.

Na 3 jaar antwoord thanks :grinning:
Damn,hang ik hier al zolang rond :thinking:

5 likes

Misschien vlak voor dat radium verboden werd?
@aedaxoo ik heb hier een horloge met radium én de aanduiding. Meerdere gezien op het forum met de aanduiding trouwens.

4 likes

dit had ik nog niet veel gezien. Meeste merken zette er geen ra op sommige blijkbaar wel bedankt.

1 like

blijkbaar wel :grin: het is nooit te laat om antwoord te geven zeker?

2 likes

Op een gegeven moment werd het verplicht om om het gebruikte radioactieve element op de wijzerplaat te vermelden. Het gros van de merken was toen al overgestapt op tritium. Radium vermeldingen vind je denk ik dus vooral bij merken die nog lang zijn doorgegaan met radium toen tritium al gemeengoed was. :thinking:

Heb de Telda al een tijd geleden verkocht.
Wel vermeld dat er radium op zat,dus niet mee klungelen,daardoor haakten ook wat mensen af.

1 like

Ik ben persoonlijk wel onderdeel van de groep die dan afhaakt ook al kan het weinig kwaad als je het niet dagelijks draagt. Ik vind het persoonlijk toch geen fijn idee en heb daarom ook een ontzettend mooie Universal Geneve uit de tweede wereldoorlog toch verkocht vanwege radiumwijzers.

1 like

Dat was ook wel de reden dat ik er wat minder plezier van had.
Zoals gezegd heb ik wel de geïnteresseerden ingelicht betreffende het radium.
Degene die ‘m kocht vond het weer tof dat het radium nog intact was en niet afgebrokkeld.

1 like

zo ging het bij mij ook, zonder radium had ik 'm echt gehouden maar de plezier is er met radium voor mij toch van af.

2 likes

OK, hier nog iemand met een horloge met daarin Radium en wat vraagtekens.

Even het hele verhaal:
Ik heb een pocket watch van mijn vriendin gekregen. Door S&C laten servicen met als doel het alleen maal lopend te hebben. Ik ga het horloge nooit op mijn lichaam dragen maar zou het leuk vinden om in mijn woonkamer (of klein kantoor) ter display te zetten, dagelijks op te winden en er naar kijken. Ik heb een kleine stolp gekocht om het in te zetten.

Ik heb een simpele geigerteller van een vriend van me geleend en die op het horloge gezet. Nu zijn de metingen die ik zie volgens mij anders dan de berekeningen die hier genoemd worden en dat is verwarrend. De foto’s :

Ik heb de geigerteller steeds iets dichterbij gezet en natuurlijk gaat daar de meting ook van omhoog.
Mijn vragen:

1. 63 rad lijkt me hog, is dat zo??
  2. als ik er een stolp omheen doe zie ik ongeveer 10 rad, ioniseert dat niet langzaam mijn huis ?
  3. is het uberhaupt slim om een horloge met dit soort metingen in je huis te hebben, een kado is leuk maar ik heb geen zin in rare ziektes over vijf jaar

Ik blijf elke keer denken aan Amerikaanse soldaten die souvenirs meenamen uit Iraakse tanks die kapot geschoten waren, met verarmd uranium en op een lelijke manier ziek werden.

Alvast bedankt voor enige uitleg