Horloge beslaat

Goedemiddag!
Mijn longines beslaat aan de binnenkant van het glaasje als er regen of vocht in de lucht is. Heeft iemand enig idee of hier iets aan te doen is ? En iemand suggesties voor een goede en niet al te dure horlogemaker die hier verstand van heeft in omgeving den haag?

Mvg D-C

1 like

Er zal vast een probleem zijn met de waterdichtheid.

1 like

Als er vocht in zit help het om een tijdje in een kom met droge rijst te leggen. Klinkt vreemd maar werkt wel.

Grotere probleem is wellicht de dichting die verduurd is of slecht zit. Best laten nazien…

1 like

Ik neem aan dat je bedoelt dat hij beslaat aan de binnenzijde? Indien dat zo is dan zit er ook vocht in het uurwerk en dien je zsm het horloge te laten openen (en in de tussentijd de kroon uittrekken en op een warme plek leggen, bijvoorbeeld de verwarming). En voorlopig niet buitendragen als het zo koud en nat is. Helaas ben ik te lang uit Den Haag weg om een horlogemaker te kennen maar genoeg Hagunezuh op he forum.

1 like

@HanDavinci is vandaag in de Haag. Hij is handig met horloges en meisjes

11 likes

Zoals al gezegd kroon uit trekken en op warme plaats leggen , ik denk schuin met kroon naar boven.
En zo snel mogelijk laten openen en dichtingen laten nazien.
Succes

1 like

Tja, dit komt meer voor bij horloges.
Mat name viintage horloges. Die zijn niet waterdicht.
Mijn adavies is koop een of twee supergripzakjes bij een dartwinkel of website. Open de achterkant van het horloge en leg het met de geopende kant op een gripzakje.
In de gripzakjes zit een mineraal genaamd clinoptiloliet ofwel een zeoliet die absorberende eigenschappen heeft.
Daarom wordt dit gripzakje ook gebruikt om transpiratie van de handen te absorberen.

8 likes

Even in Algemeen gezet, anders zak ik wel heel snel weg in het donkerblauwe deel. :wink: Meer views ook hier denk ik.

Kan de glaspakking zijn, beschadigde dekselpakking, kroonpakking versleten - als het glas gelijmd is, kan de lijm broos geworden zijn. Dekselpakkingen heb ik in elk geval zat. Kroon origineel houden als deze langs de pakking lekt is lastiger.

1 like
1 like

Nee hoor.

Jazeker.

2 likes

Kroon naar de uiterste positie trekken en dan voorzichtig met een fohn (veel meisjes hebben wel dergelijk gereedschap) vanaf 20 a 30 centimeter op de opening achter de getrokken kroon richten en warme lucht toedienen. Licht wapperen. Zo kan het vocht in het horloge verdampen en via de kroon opening ontsnappen. Let op dat het horloge niet te heet wordt, regelmatig even aan de behuizing voelen. Binnen luttele minuten zou het probleem (ik baseer me op persoonlijke ervaring) opgelost moeten zijn. Let wel. Dit is geen structurele oplossing maar eerder een noodverband. Blijkbaar kan vocht makkelijk je horloge binnen dringen. Dat is voor elk horloge zorgelijk en een servicebeurt is aan te bevelen.

1 like

Misschien stom van mij, maar dicht de O-ring niet de as ook af als je de kroon uittrekt?? Behalve schroefkronen dn die soms een extra afdichting in de kroon zelf hebben?? Of heb ik het nou helemaal mis?

1 like

Mooi horloge.
Het heeft inderdaad alles te maken met waterdichtheid. Daar doe je relatief weinig aan bij een vintage horloge tenzij je hem wilt laten servicen.

1 like

De O-ring zit vlak onder de kroon. Als je de stift (en kroon) uit trekt ontstaat ruimte bij de tube voor de warme lucht.

1 like

Yup. Ook voor elektronica. :+1::+1:

1 like

Ik let altijd op water bij mijn horloges, omdat ik automaten draag.
Alleen regen, vind ik geen probleem.

Vroeger droeg ik nog wel eens een horloge onder de douche, maar toen als jongeman experimenteerde ik meer hoe producten waterdicht waren.

1 like