Horloge gevallen...

Goedemiddag, mijn horloge is gevallen en ik heb daar een vraag over. Het gaat over een Hamilton met een Valjoux 7750 uurwerk. Ik heb hem in januari 2016 gekocht. Hij had toen een onderhouds beurt gehad bij de vorige eigenaar.
Veel gedragen is hij niet. Nu na de valpartij loopt hij 30 seconden per dag achter. Hoeveel het was voor de valpartij weet ik niet. Maar 30 sec is wel erg veel toch?

Heeft er iemand een adres voor me die hem kan nazien voor me. Liefst omgeving Breda. Alvast bedankt!

Groeten Jan

Valjoux 7750 is een veelgebruikt uurwerk dus dat moet wel lukken. Succes met je horloge!

3 likes

“Flauwe modus aan” Wat wel eens wil helpen, is als je hem nu met de andere kant naar benden laat vallen ter compensatie. “flauwe modus uit”.

succes, laat even weten wat er loos mee was.

2 likes

Top, bedankt!

Een afwijking van 30 seconden per dag lijkt heel veel, maar kon nog wel eens binnen de specs van het uurwerk vallen. Het ligt in elk geval geen factor 2 of meer buiten de grenswaarden, en het is goed mogelijk dat hij na de service niet veel ‘strakker’ liep dan nu. 30 seconden is niet heel zorgelijk.

Dat gezegd hebbende kan het zeker geen kwaad om je horloge na een val te laten nakijken.

Bart Horlogemaker in Breda hoor ik goede dingen over. Vriend van me laat daar altijd Rolex doen.

1 like

Join the club

Ik ga de mijne zelf proberen te herstellen :smile:

1 like

Tof horloge btw.
Welk type is dit?

1 like

Dank je, is een hamilton khaki chronograaf.

Voor de zekerheid maar even laten doen. Die bezel, is die ook gewoon los te bestellen?

Vervelend :persevere:

Ik zou eerst eens even uitzoeken of die bezel verwisselbaar is of niet. Zo nee, dan kun je wel laser-welden en lapideren (mbv laser vullen en vervolgens polijsten), maar dat is vakwerk en bewerkelijk. Ga niet naar de eerste de beste juwelier met een polijstschijf!

Als de beat error nog goed is, en het horloge heeft inderdaad in 2016 onderhoud gehad, is bijregelen een peuleschil.

Het is geen Seiko 5 :slight_smile: Eta 7750 is er niet eens in standard grade, dus plus of min 5 spd (elabore, of nog beter igv Top grade). Misschien heeft Hamilton wel een iets lower spec kaliber ingekocht, dat zou kunnen, maar dan zit je ergens tussen de 5 en 10 seconden.

Met je eens dat te veel zorgen maken geen nut heeft :sunglasses:

2 likes

Haha hoe dan :upside_down_face:? Dat is 15 minuten in de maand. Dat hoort niet…

2 likes

Even uitgezocht, en de (totaal niet officiële) ETA SA Wiki gevonden: https://en.wikipedia.org/wiki/ETA_SA

Ik citeer hiervan:

Max +/- 15 spd dus, maar gemiddeld moet dat minder zijn. Valt me mee.

Overigens wordt in dezelfde bron voor de ETA 2824-2 wel gewoon max +/- 30 spd opgegeven. Dus @Flipperkast, deze veelgebruikte basis Zwitser mag gewoon vrolijk 30 spd afwijken, maar over een maand maar max 12 spd gemiddeld. Da’s nog steeds ruim 6 minuten per maand, en nog steeds binnen de specs.

Mee eens: De meeste calibers lopen veel nauwkeuriger af-fabriek. En de 7750 van TS is na zijn service niet echt meer af-fabriek, dus het blijft speculeren wat deze 7750 deed voor zijn smakkerd.

2 likes

Voordat we iedereen in de war maken, de ‘average rate’ is de afwijking die het dichtst bij de afwijking komt die je irl, aan de pols, na verloop van tijd meet. Hoe dan ook is 30 spd buiten spec voor een 7750.

Daar ligt ie nu :+1:

1 like

Zie het nu pas dat jij Bart de horlogemaker bent

Oh nee hij ligt bij een andere Bart…

Incabloc zat niet meer 100% op z’n plek. Verder heeft ie niets kunnen vinden. Horloge is afgesteld en weer oké!
Viel gelukkig mee.

Overigens fijn geholpen, aardige kerel.

1 like