Horloge met ETA uurwerk, maar niet uit zwitserland, kan dat?

Wat een sneue kerel zeg… Dat je zo aan je geld moet komen.

Hallo Marco,

Dit is dus echt plat gezegd “kloote” met dubbel o.

'k voelde em al aankomen… de vermelding 2824 wekt de indruk dat het om een ETA gaat… maar er staat inderdaad nergens ETA… als de verkoper het over ETA heeft… dan is het dus klip en klaar een oplichter… als ie het horloge verkoopt en beweert dat er een ETA in zit… en die blijkt er niet in te zitten… dan heeft ie de boel gewoon geflest… heb je correspondentie, of screendumps waarop ie de kreet ETA bezigt in de beschrijving van het horloge?.. dan kun je em mogelijk aanpakken…

't is triest maar waar… fabrikanten van “nep” en “repllica” en “clone” proberen heel sterk de indruk te wekken dat het om “Echt” gaat… ik zie het op de Rikketik ook… gereedschappen… keurig in Gele (BERGEON-GELE) kartonnen doosjes… je denkt in eerste instantie een goed stuk gereedschap te kopen… maar je koopt een chinees prul in een Doosje dat de indruk moet wekken dat je Bergeon in je handen hebt… maar… op het hele doosje is de tekst Bergeon niet te vinden… 't foefje is al zo oud als de weg van Kralingen naar Keulen…

Als daar ETA stond, dat wordt het geen gevecht, maar een makkie :grinning:

Schrijf dan niet eerst:

:wink:

Wat misschien ook kan helpen bij de strijd is het feit dat op de foto in de OP volgens mij een echte ETA staat. Ik meen het ETA merkteken te zien in ieder geval. Als die aantoonbaar in de verkoopadvertentie zat i.c.m. het noemen van 2824-2 in de tekst moet je toch hard kunnen maken dat er sprake is van misleiding.

groet,

Tecco

Hallo Marco,

Je bent er natuurlijk nu niets mee geholpen, maar zou JULIAN KAMPMANN niet een beter adres zijn om Russische horloges te kopen ?

Ik weet niet welke Buran je precies gekocht hebt, maar misschien kan je op de site van Kampmann eens gaan zoeken of ie hetzelfde horloge heeft en hoe HIJ dat dan aanprijst ?

Heb je gelijk in, maar ik doelde daar meer op het werkende gedeelte en de prestaties ( Zie filmpje van Frutali ), los van hoe de afwerking van het uurwerk zelf is.

Hoi Marco bij deze verkoper staat ook Eta 2824-2
http://www.poljot24.de/automatik-uhren.html

1 like

edit

Inderdaad, hier wordt letterlijk vermeld dat er een “Swiss Made” ETA in zit:

Dieses Kaliber wird seit 1982 in der Schweiz bei ETA produziert und gilt als besonders präzise, robust und zuverlässig !

En voor die verkoopprijs mag je dit ook verwachten. Meeste klokjes met een ETA uurwerk zitten ook wel boven de 250,- euro. Een model voor 69,- euro nieuwprijs lijkt mij dan ook niet realistisch met een origineel ETA uurwerk (uitzondering daargelaten).

Ik heb 1x een horloge gekocht waarin een Swiss Made caliber zou zetten en dat bleek later een cloon. Na 6 maanden begon die ook achter te lopen en nauwelijks gangreserve. Sinds die tijd let ik wel op dat er of een ETA in zit, of een Japans caliber (Seiko/Citizen) of eventueel bij Quartz Ronda. Bij Ronde hebben ze trouwens 2 verschillende “grades” van het kaliber: “Swiss Made” (gemaakt in Zwitserland, meer dan 5 jewels) en Swiss Parts (gemaakt in Tailand met Zwitserse onderdelen maar met 1 jewel). Op zich een transparante en ik denk zakelijk ook goede strategie. Ik heb diverse goedkope beaters gehad met Ronda 515 of 715, liepen altijd prima op tijd nooit problemen.

Ik ben benieuwd hoe jij dat - voor aankoop - controleert…

Nou niet fysiek dat is natuurlijk erg lastig. Maar als ik in een aanbod een enigszins vage beschrijvingen zie, of er niet expliciet vermeld staat welk merk/type caliber wordt gebruikt dan wordt ik wel voorzichtiger. Beetje meer (online) onderzoek is dan gewenst. Ik zoek dan bijvoorbeeld naar reviews over het bepaalde merk/type horloges en kijk of ik op fora ervaringen kan vinden van eigenaren.

Uiteraard kan je nog op safe spelen als je bv zeker een ETA uurwerk wil hebben om bijvoorbeeld een merk uit de Swatch stal te kiezen. Van mijn Hammi’s bijvoorbeeld weet ik toch wel zeker dat er ETA in zal zitten. Maar goed, ik dwaal misschien nu wat af van de discussie… :smile:

In dit geval (Buran) zie je dat expliciet vermelden simpelweg misleiding is en tekst in een ad helemaal niets zegt. En Buran zal niet het enige merk zijn met een fake ETA uurwerk…

Misschien een optie voor iemand met zin en tijd om een topic aan te maken met merken, kalibers die ze pretenderen te gebruiken en uurwerken die er daadwerkelijk inzitten?

Met Buran is b.t.w. helemaal niets mis. Heb er jaren een in de verzameling gehad.
Mooi horloge!

Hendrik

Zou Buran als fabrikant/distributeur aan de leveranciers/dealers netjes laten weten dat er een Chinees kaliber in zit of zou de ETA vermelding vrije interpretatie van de leveranciers zijn?

Ik heb ETA maar eens geschreven wat betreft de uitspraken/verwijzingen van Juri Levenberg. Ben nl. wel benieuwd wat hun visie is m.b.t. productie in het buitenland en al dan niet vermelding van logo op dat soort uurwerken.

Wat betreft de webshops voor de russen, ik hou het in vervolg wel bij de bekenden zoals Zenitar, Boris en Chistophel, dan weet je tenminste wat je krijgt.

En je verwacht een nuttig antwoord te krijgen? Niet noodzakerlijkerwijze relevant hier, maar er wordt in Zwitserland als jaren gefluisterd, dat ETA onderdelen buiten Zwitserland maakt. Uiteraard nooit door ETA erkend :stuck_out_tongue:.
Het zou de magie van “Swiss Made” voor de adepten doorbreken, dus die bevestiging komt er nooit…

1 like