Horloge Nederlandse Luchtmacht 1950 - 1970

Ik hoop via dit topic wat meer te leren over de mogelijke horloges die gebruikt zijn door de Nederlandse luchtmacht in de periode 1950 - 1975.

Zeer mooi en bekend is natuurlijk de Breguet Type 20, welke voor de Franse Luchtmacht werd ontwikkeld.

Hebben “wij” ook zoiets moois gehad?

2 likes

Ik weet dat Nederland in '40-'45 in “de Oost” (een beperkt aantal) IWC’s of JLC’s heeft gebruikt (weet even niet welk merk het nu was, een van beiden).
Dezelfde horloges als de Engelsen gebruikten. Met KNIL-markering ongelofelijk zeldzaam en ongetwijfeld peperduur (als je er al een weet te vinden!).

1950-1970: ik weet er niets over te melden.

1 like

Peperduur valt wel mee… de IWC’s zijn nagenoeg niet duurder dan de normale Mark X.

Overigens schijnen er inderdaad ook Jaegers te zijn van de KNIL.

klopt deels, op MWR heeft ooit een KNIL JLC te koop gestaan:
http://www.mwrforum.net/forums/showthread.php?t=23927
. Geen flieger en niet na 1950 dus niet helemaal wat je zoekt! Scheelt weer een hoop knaken! :wink:

Overigens niet ongunstig dat het beeld blijkbaar bestaat dat wij in de Oost slechts aan het “exercisen” waren… :frowning:

Niet van de Nederlandse Luchtmacht maar wel gerelateerd.
In de Watching nr 3,herfst 2003 staat een facelift van een Ulysse Nardin.
Deze chrongraaf heeft naar alle waarschijnlijkheid een verbintenis met de Koninklijke Marine.

1 like

Ik heb een paar jaar geleden eens aan een voormalig Starfighter-piloot van de Koninklijke Luchtmacht gevraagd of hij vroeger (= in de jaren zestig, toen hij voor de luchtmacht vloog) een issued horloge had bij de KLu. Hij keek me waterig aan en zei: "Nee, mijn horloge was van mezelf. Ik heb er nooit een van de KLu gekregen."
Sterker nog, hij kon zich niet eens exact herinneren wat hij in die jaren aan zijn pols droeg.

1 like

Dat verklaart een hoop… Er is gewoon niets!

Bij AWCo hebben ze nog wel een horloge van de marine te koop, van Minerva!

Link:
http://awco.nl/index.php?taal=1&id=1331&spec=1545

Niet van de luchtmacht maar wel militair:

http://cgi.ebay.nl/UNIVERSAL-WILHELMINA-militare-olandese-1939-raro-/170530022574?pt=Orologi_da_Polso

mvg, Frans

Ja, gevonden! Ook de luchtmacht heeft een horloge uitgegeven.

Ik heb de vraag aan mijn vader voorgelegd die zelf oud-luchtmachtofficier is (KMA promotie 1967). Hij was zelf geen vlieger, maar afgestudeerd in de vliegtuigbouwkunde. Hij kon zich niet herinneren dat er een luchtmacht-horloge zou zijn geweest, maar hij heeft de vraag voorgelegd aan een oud-vlieger, een thans 80-jarige luitenant-kolonel b.d.

En ja hoor. Hij had het horloge zelfs nog. Het horloge is hem uitgereikt in 1953 toen hij zijn vliegbrevet kreeg. Mijn vader heeft een paar foto’s gekregen, maar helaas zijn ze niet erg goed.

Desalniettemin lijkt het horloge bijzonder op het marine-horloge dat in een van de eerdere posts staat. Wellicht is het hetzelfde horloge, maar met een andere wijzerplaat.

Helaas heb ik het horloge zelf niet gezien, maar volgens mijn vader staat op de voorzijde boven het Klu-roundel : KLU, daaronder staat GB 234 en helemaal onder in kleine letters Swiss made. Op de achterzijde staat het gebruikelijke zoals, waterproof, stainless steel etc en het serienummer 03063.

Het onderhoud volgens de oud-vlieger in handen van de Klu, als er problemen waren werden die door een instrumentmaker/horlogemaker gerepareerd. Dit zou er op kunnen duiden dat het tot de uitrusting van de vlieger behoorde.

Mogelijk kan het militaire luchtvaartmuseum meer informatie geven over dit soort horloges.

Leuk dat er nu iets meer duidelijkheid is gekomen!!

Groet,

Mark


Leuk om te lezen!

okzbow Schreef:

Peperduur valt wel mee… de IWC’s zijn nagenoeg
niet duurder dan de normale Mark X.

Overigens schijnen er inderdaad ook Jaegers te
zijn van de KNIL.

Yep: zie de quote van TZ-uk hieronder:

[quote=“Geronimo”]I have been led to believe, this is the rarest of them all…
WWW Jaeger leCoultre, P dial with KNIL on the back. KNIL
is the abbreviation of “Koninklijk Nederlands Indisch Leger”.In English : “ROYAL
DUTCH ARMY OF THE EAST INDIES”.
The MoD sold a few to them after they had been taken out of service.
Here´s an exellent article By Adrian van der Meijden and Hans Goerter on the subject WWW and KNIL
http://www.goerter.de/IWCFORUM/THE_IWC_WATCH_WRIST_WATERPROOF.pdf






Here´s my other;




all the best Jimmy[/quote]

De starter van deze posting reageert (vooralsnog) niet meer, maar ik heb zelf de vraag voorgelegd aan het militair luchtvaartmuseum. Zodra ik antwoord heb, zal ik nader berichten.

Groet,

Mark

Even deze ouwe koe uit de sloot… Ik kwam op de Baai de volgende U.G. tegen:

[quote]Since 1894 Universal Geneve have been manufacturing complete watches with in-house movements, a feat not to be underestimated and rarer than many consider. Universal have produced many notable and important mechanical watches, perhaps one of the most famous being the Polerouter that was originally produced in 1958 appearing with a caliber 138SS bumper movement.

This stunning gentleman’s military watch carries the impressive caliber 262 movement and dates from circa 1939. This watch was issued to the Royal Dutch Army after the German invasion of Poland had sparked fears this may lead to Dutch involved which is exactly what happened on the 10th of May that very year. Clear evidence of this being one of those issued military watches can be seen by the ‘W’ (for Queen ‘Wilhelmina’) with a crown above on the dial below the ‘Universal Geneve’ signature. Needless to say, this is an ultra-collectable watch that incredibly comes on its original patented black leather strap with metal clasp.

The case back is signed 'Universal Geneve" on its inner and carries two references of 897328 and 31250 on its outer. ‘Edelstahlboden’ can also be read and translates as ‘stainless steel case back’ against the nickel chromed case. The case has a diameter of some 30mm (standard military size for the era) excluding the lugs or original winding crown. Its condition is pretty impressive, a few light scuffs as one would expect from a chromed case of this age. The black dial is absolutely sunning and totally original, it clearly still reads “Universal Geneve” in white print with the aforementioned Queen Wilhelmina Royal Dutch military markings in white below. It is completely original and thus has retained its value in comparison to the all to common refinished examples on offer today. The Arabic hours have been finished in luminous paint to match the hands and please note the subsidiary seconds dial at the base. Overall a truly perfect military finish to the watch.

The movement, as aforementioned is the impressive caliber 262 complete with 15 jewels. It has recently been serviced, runs strongly and keeps impeccable time as one would expect from this grade of watch. It is of course fully signed ‘Universal Geneve’ and comes incredibly on its original, adjustable strap with patent number 619055 and registered design numbers of 847365/846971 on its metal clasp.[/quote]

Ter jullie informatie! :wink:

Die kwam ik ook tegen, jammer dat de diameter erg klein is. Anders had hij hem mogen opsturen…

Staan er volgens mij ook nog 3 op chrono24.com

Ik heb daar actief naar gezocht en geadverteerd in tijdschriften die vooral door Indische Nederlanders worden gelezen (Moeson). Dit in de hoop dat er ergens nog een KNIL (J)LC in een laatje lag. Heb er zeggen en schrijven 1 reactie op gehad van iemand die een seiko wilde verkopen… en hoopte daar erg rijk van te worden.

hans

2 likes

Eindelijk heb ik vandaag antwoord gekregen van het Militaire Luchtvaart Museum Soesterberg. Het was eigenlijk nogal een teleurstellend antwoord. Ze hadden: ‘geen nadere gegevens over horloges bij de Koninklijke Luchtmacht in hun documentatie aangetroffen.’ Wel werd ik nog bedankt voor de nadere gegevens die hen nog niet bekend was.

Mijn vader (zie eerdere post in deze thread) had nog wel wat nadere informatie verkregen. Horloges bij de luchtmacht behoorden zeker niet bij iedere piloot tot de standaarduitrusting. Het vermoeden is dat alleen de squadrons die zonder luchtverkeersleiding vlogen en dus geen instructies kregen, maar zelf moesten navigeren, een horloge kregen.

Tot zover. Ik probeer nog meer te weten te komen.

Groet,

Mark

Wat voor leeftijd heeft dat horloge dan? In je eerdere posts zie ik geen datum voor 1950. Na 1950 is volgens mij geen vrij luchtruim meer in Nederland, alhoewel volgens mij een horloge nog steeds verplicht is bij de Klu…
Ik denk dat dat gedeelte van geen instructies meer krijgen niet overeenkomt met de werkelijkheid, maar eerder vertaald moet worden naar als de boordklok van het vliegtuig uitvalt, of alle electronica je nog een apart horloge hebt voor basis navigatie…

Als vraagje aan MasterM, heb je nog de mogelijkheid om betere foto’s te maken van dat horloge? Zou ik graag wat meer van willen zien…

1 like

Hent Schreef:

Wat voor leeftijd heeft dat horloge dan? In je
eerdere posts zie ik geen datum voor 1950. Na 1950
is volgens mij geen vrij luchtruim meer in
Nederland,

Begin jaren '80, toen ik zelf vloog (sportvliegen), was er nog zat vrij luchtruim boven Nederland voor VFR (Visual Flight Rules, zonder vluchtleiding) vluchten. Je kon toen tot zo’n 1000/1500 ft vrijwel overal vliegen, behalve bij de grote en militaire vliegvelden en de laagvlieg gebieden die de luchtmacht voor training gebruikten. Nu zal dat ook nog wel het geval zijn.
In ieder geval moest je toen door de weeks goed uitkijken voor die vermaledijde F16’s die, met of zonder horloge, óók in het vrije luchtruim vlogen. In het weekend vlogen ze gelukkig (haast) niet.

Goed opgelet Tom, dank je, ik had er bij moeten zetten vrij Militair Luchtruim. Voor die tijd mochten hun ook net als wij sportvliegers overal rondjes crossen zonder zich aan te melden.
Tegenwoordig is het complete Nederlandse Luchtruim nog steeds militair Luchtruim en ‘mogen’ wij civielen er gebruik van maken. Daarom heeft die F16 ook altijd voorrang… (grapje)

Maar voor de Militaire vlieger is er sinds 1950 ongeveer geen ‘vrij’ luchtruim meer, ze mogen overal naar toe vliegen, maar alleen onder begeleiding van (meestal) Dutch Mill (Nieuw Millingen).

De civieltjes doen het zoals je weet tot FL65, klasse B luchtruim zonder aanmelding bij Dutch Mill… En uiteraard zijn er uitzonderingen voor de ondergrens met laagvlieg gebieden en dergelijke, en plekken waar je helemaal niet komen mag en ga zo maar door…

Sjonge, ik word oud, in ‘mijn’ tijd had je die geklassificeerde luchtruim indeling niet. Ook ff op wiki gekeken en weer wat bijgeleerd:D