Horloge Nederlandse Luchtmacht 1950 - 1970

Tijdje niet op het forum geweest. Zeer interessante post gemist, maar nu gelezen. Bedankt voor alle informatie.

knil horloge op marktplaats?

http://link.marktplaats.nl/472856177

SergeduTemps Schreef:

Tijdje niet op het forum geweest. Zeer
interessante post gemist, maar nu gelezen. Bedankt
voor alle informatie.

22/07/2010 15:41;):wink: tijdje? Welkom terug! (tu)(tu)

MartijnV Schreef:

knil horloge op marktplaats?

http://link.marktplaats.nl/472856177

Indonesië werd onafhankelijk in 1948. Het KNIL werd officieel in 1950 opgeheven, de praktische ontmanteling was al eerder begonnen. De gevolgen daarvan kunnen door onze Molukse medeforummers beter worden verteld dan door mij.

Wat ik maar wil zeggen (schrijven): ik denk niet dat het KNIL in 1950 nog horloges heeft aangeschaft voor de manschappen!

Aan de andere kant: behalve de naam Tissot is het een vrij generiek horloge voor die tijd. Mijn vader kwam via omzwervingen tijdens WOII uiteindelijk terecht in Nederlands Indië, met uitrusting van de Britten. Compleet met horloge (hieronder een foto, samen met mijn 6105 en een Eterna Bumperautomaat van mijn vader). Het naamloze, merkloze diensthorloge heeft wel de Broadarrow op de achterkant.

Om maar aan te geven dat de Tissot wellicht ouder is; het model en uitvoering was in het midden van de jaren 40 al bekend.

Menno

1 like

Leuke bijdrage Menno, enne… Prachtig aandenken aan je pa (net als die prachtige Eterna)!

vreemd ik heb een KLU horloge met zelfde serie nummer 03063
cal 1287/94 achter op deksel groot )054 wijzerplaat zwart met gouden cijfers en centrale seconde wijzer
NSN 6645-17-620-1669
Is een prima uurwerk

En ook een ex RAF horloge geleverd aan de klu en daarna van Schreiner Aircraft
Merk MILUS kast LSK1108 en 6B159 doorgekrast .

Gaaf die NL legerhorloges. De Milus heb ik nog niet eerder gezien, top!

Ik heb er zelf een van Minerva met KM logo op wijzerplaat en een chronograaf van Spera met ook het KM logo op de wijzerplaat. Ik heb na veel onderzoek nog steeds niet kunnen achterhalen waarvoor deze zijn uitgegeven. Ik hoorde van ex militairen dat het wellicht kan zijn dat deze werden afgegeven aan de beste cadet van een peloton.

Tevens heb ik een Tissot KNIL gehad maar verkocht.

1 like

gezien de reputatie van de starfighter… hij heeft dus wel gevlogen ? en het ook overleefd dus … :slight_smile:

  • Lijstonderdeel Konrad Knirim heeft hem niet in zijn lijst vond het zeer interessant en stuurde me naar watchmakers site maar ben 83 en weet mijn inlognaam wel maar pasword niet meer bye bye
1 like

Milus is hele history
1 uitgifte RAF 6B/159
Na de oorlog werden er verkocht en ook nederlandse LSK kocht er wat .
2 Toen kreeg Schreiner die bekend stond als “regelaar” er ook een stel en die maakte er een reclame watch van Schreiner Airways .
loopt nog steeds goed maar moet schoongemaakt en ik weet niemand meer die horloges repareerd ,
Ikzelf ben te oud 83 om met trillende vingers aan horloges te werken .

2 likes

Het horloge met zwarte dial heeft een Schild movement
AS1287 /94

Dan moet ik zeggen dat de Belgische Luchtmacht net iets mooier had;


7 likes

Toch schijnt er een NL luchtmacht horloge te zijn:

7 likes

Iemand die er vindt en niet zelf op de kop tikt? Zo ja dan graag een pb-tje😀

Ik bied €100 meer dan Dennis hierboven :wink:

Als Nederlandse chrono liefhebber lijkt me dit toch wel een grail.

Telt het mee voor de gunfactor dat ik werkzaam ben bij de KLu😀?

1 like

Hmm hmmm. Als ik objectief was zou ik zeggen van wel…

Nu alleen niet :wink:

1 like

Laat maar. Mag verwijderd worden

Oké namens een collega van mij zou ik graag nieuw leven in dit topic willen blazen.

Collega van me vind een horloge van zijn vader en zou graag wat meer er over willen weten, zoals het merk en misschien stukje geschiedenis (zijn vader is helaas niet meer in leven dus kan hij niet vragen)

4 likes