Horloge opknappen

Wanneer je in je handen hebt zie je ze aan de zijkant.

2 likes

Om maar ff een paar voorbeelden te geven van de barsten.

1 like

Iedere ingreep, zo vertelde mijn chirurg brengt risico en mogelijke complicaties met zich mee.
Dus wat mij betreft, dont fix it if it aint broke :grin:

1 like

Een plexiglaasje kost een paar euro (kan je eventueel zelf van eBay halen, als je de exacte diameter weet).

Ik zou 'm eerst even ergens op een TimeGrapher/Witschi leggen om te zien of het uurwerk nog goed loopt, voor je Ā±ā‚¬100 aan cosmetische zaken uitgeeft; wie weet moet je ook nog een service laten doen dan zit je in totaal al snel aan ā‚¬250+.

3 likes

Dat lijken mij een beetje grote bedragen, maar ik ben het eens met je theorie. Het heeft geen zin om nieuw plaatwerk te zetten op een auto met een verrot chassis.

Pluspunt is wel, als het horloge een onderhoudsbeurt moet hebben, dan gaat het horloge toch al uit elkaar, dus is het ook eenvoudiger om plexi en kast op te (laten) knappen. :sunglasses:

1 like

Mwoaā€¦150 voor een full service aan een automaat lijkt mij een reĆ«le prijs.
Tikkie hoog maar acceptabel.

1 like

Als iemand me dat bedrag voorrekent, zoek (en vind) ik een ander. :wink:

2 likes

Wat wil jij dan betalen voor een service aan een laten we zeggen 2824-2?
Een veel voorkomende automaat.

1 like

Ik ga voor maximaal 75 euro. Maar dan kies ik wel voor een hobbyist op een zolderkamer, toegegeven.

1 like

Hierboven werd al aan vergulden (ā‚¬60) en een glaasje opzetten (ā‚¬40) gesproken (die leek mij wat duur). Maar bij een echte horlogemaker kost een service al snel tegen de ā‚¬150-200, afhankelijk van of er iets kapot is in het uurwerk, of dat er alleen maar schoongemaakt en geolied moet worden.

Waar komen die barsten in het plexiglas vandaan? Als het horloge een tik heeft gehad die hard genoeg was om het plexiglas te barsten, zijn er misschien ook lagerstenen gebarstenā€¦

Het lijkt mij ook wat vreemd om een horloge met deukjes en krassen te vergulden, dus dan zou je ook moeten gaan schuren en polijsten tot de kast weer strak is.

Je zit al snel aan een uur of 5-6, zelfs ik als hobbyist zou daar ā‚¬200+ voor rekenen :wink:

4 likes

Dat gaat hopelijk niet gebeuren. :grimacing:

Dat kan ik inderdaad niet betwisten. Ik heb er geen idee van.

Dat lijkt mij niet onmogelijk, maar ook niet echt waarschijnlijk eigenlijk. Als het dezelfde klap is, heeft het plexiglas die klap nu juist al opgevangen.

Dat doet Haveman zelf. :slight_smile: Voor een prijs die ik niet ken, bij @Baars was dat 35 euro per kast, maar die leverde er gelijk twee aan, die in een prima staat verkeerden.

Edit: excuses als mijn toon erg bijdehand is, ik heb dit haastig geschreven. Ik vind het een leuk gesprek en ik leer graag van jouw uitgangspunten. :smiley: :ok_hand:

Nam het betreft plexiglas wel heel ruim.

Ik heb inderdaad dat horloge laten vergulden bij Haveman, kosten ā‚¬35 excl. btw. Dit was al wel kaal aangeleverd, dus zal denk ik rond de ā‚¬50 kosten om het oude spul er ook af te halen (incl her vergulden). Glaasje vervangen is heel simpel en kan je toch ook bij een hobby forummer laten doen? Ben je ongeveer een tientje kwijt.

2 likes

Tip; zoā€™n drukapparaat kost bij aliexpress of ebay volgens mij ook geen tientje, en dan een glaasje erbij zijn de kosten niet.

Je bedoelt een glaspers.

Yes, yes yes yes, got you there, got you there! :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Alles doorlezende, wil de TS liever niet teveel geld er aan uitgevenā€¦ Een goed uitgevoerde servicebeurt voor enkele tientjes gaat echter niet gebeuren. Ik heb recent uitgevoerd werk van goedbedoelende zolderkamer-hobbyisten (ook van een recent gestopte professional, trouwens) op de werkbank gehad hier - die moesten dus wel gewoon overnieuw. Mijn laatste zorg zou hier het goudlaagje zijnā€¦

De kroon zit scheef op de stift, die moet ook vervangen worden. Plexi is inderdaad een paar euro; maar je moet wel de juiste maat hebben. Die kun je pas meten als het oude glaasje er uit is. En vergeet niet een tiende mm. aan die maat toe te voegen, anders valt-ie er zo weer uitā€¦

5 likes

Top :slight_smile:
Ik heb een excuus, ik zit pas 5 maanden op dit prachtige forum. :grimacing:

1 like

:rofl:

Gewoon blijven rond neuzen, is leuk toch? :+1:

Je raakt nooit uitgekeken.
Ik kom altijd weer dingen tegen waar van ik denk he! dat wist ik nog niet.

1 like

Nee inderdaad. Ik zit er zelf niet op te wachten om paar honderd euro hier tegenaan te smijten.

Ik zou het ieder geval laten services, vergulden en voorzien van nieuwe plexi. Bruin suĆØde bandje er op en omslingeren!

:ok_hand::ok_hand::+1:

1 like