Horloge Reparatie Boeken

Een korte beschrijving van een paar boeken waar (aspirant) horlogemakers/knutselaars misschien wat aan hebben;
Algemene tip: nieuw zijn boeken soms nogal aan de prijs, maar bij Amazon.co.uk kan je meteen zien of er aanbieders zijn van tweedehands exemplaren, die af en toe echt heel weinig kosten; ook Bol.com heeft dat, maar horlogeboeken zijn daar nog schaars.

-Die Armband- und Taschenuhr in die Reparatur - Jendritzky/Stern/Heyt (2004)
Naar mijn mening het beste boek voor mensen die beginnen met horlogemaken; hoewel gebaseerd op boeken en artikelen van Jendritzky (50-er jaren) is het is helemaal gemoderniseerd en herschreven door twee praktijkmensen; verwijzingen naar smeer- en reinigingsmiddelen zijn behoorlijk modern, er wordt niet meer verwezen naar cyanide, benzeen of levertraanextracten :smiley: .

Het grote voordeel van dit boek is, dat men er niet vanuit gaat dat al enige basiskennis aanwezig is, demontage en montage van een uurwerk worden bijvoorbeeld stap voor stap beschreven met telkens een illustratie ter verduidelijking (ook in animaties op de bijgeleverde CD-Rom).
Daarnaast worden echter ook (ingewikkelder) reparaties en basisprincipes goed beschreven: een uitstekend leerboek / naslagwerk.

  • Practical Watch Repairing - Donald de Carle
    Een echte klassieker, voor het eerst verschenen in 1946, vele malen herzien en herdrukt; geschreven door een Engelse, zeer praktisch ingestelde en zeer vakkundige klokken en horlogemaker.
    Veel informatie over reparaties aan klokken/zakhorloges/polshorloges, geillustreerd met tekeningen en uitleg over het gebruik van diverse gereedschappen, zelfs hoe je werkplek ingericht kan worden wordt beschreven.
    Het is, zoals gezegd, een heel praktijkgericht boek, maar ook komt wel wat theorie aan bod; Voor beginners gaan sommige dingen misschien te ver, maar het zelf maken van onderdelen, zoals balanasajes en opwindassen was/is essentieel voor de horlogemakers.
    Zeer informatief boek voor beginners en gevorderden en een belangrijk naslagwerk.

  • The Watch Repairers Manual - Henry B. Fried
    De Amerikaanse tegenhanger van de Carle, een zeer bekend en klassiek reparatieboek, voor het eerst gepubliceert in 1949, daarna enkele keren herzien, aangevuld en herdrukt.
    Het heeft een beetje een “schoolboek” uitstraling, met aan het einde van de hoofdstukken een korte samenvatting en een paar vragen, die je, na het lezen, zou moeten kunnen bentwoorden.

Duidelijke, en heel praktische uitleg over werking van, en onderhoud / reparaties aan, met name zakhorloges, ruim geilustreerd met tekeningen (Koen en Pieterman zullen blij verrast zijn met een heel hoofdstuk “Case Setting” waarin de werking en opbouw van de diverse Amerikaanse opwind/tijdverstel-systemen uit de doeken wordt gedaan…)
Ook in dit boek weer aandacht voor het zelf maken van onderdelen op de draaibank.
Een zeer goed boek, met heel veel duidelijke informatie; zeer praktisch ingestelde auteur.

Later nog wat meer, of wellicht zijn er andere forummers die ook aanbevelingen kunnen doen voor goede reparatieboeken…

Groet,
Paul

HoI Paul,

SuperTop:~, Hartelijke dank. Gaat 't boek van Fried direct bestellen!

Geluk

Leuk deze boeken!

Misschien is dit een beetje off-topic, maar stel dat ik met zga geen kennis wil beginnen met uurwerkjes (de)monteren, schoonmaken, smeren etc. De basis dus.

Welk boek raad je dan aan, en misschien heb je tips voor uurwerkjes?:slight_smile:

voor de eerste stap/kennismaking met het werken aan uurwerkjes zou ik een Unitas kaliber 6497/6498 (of een Chinese kloon hiervan) aanraden; deze is simpel, goedkoop en lekker groot; een origineel Zwitsers exemplaar heeft als voordeel dat je makkelijk onderdelen kan kopen als er onverhoopt iets kapot gaat…

Het uurwerk kan je demonteren en weer in elkaar zetten met een minimum aan gereedschappen als je de heldere uitleg volgt in de post van Chris “Morse” in het archief (hoef je geen boek voor aan te schaffen).
Als je dit doet, merk je vanzelf of je een beetje aanleg voor, en plezier in zulk werk hebt.
Normaal gesproken is het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten niet echt moeilijk, het lastige zit 'm in het begrijpen/zien van een euvel en het oplossen ervan…

Tip: op Ebay kan je voor weinig geld een (werkend) zakhorloge kopen met zo’n Unitas, het uurwerkje gebruik je om te oefenen, en als je het weer OK in elkaar gezet hebt, kan je eveneens voor weinig geld een kast en wijzerplaat kopen waar je je eigen horloge mee kan bouwen!

Succes!

Groet,
Paul

Ha die Paul K:#, altijd goed voor een educatief lesje, die bij meeste van ons B)- beetje licht laat schijnen::o.
Heb ook vaak naar deze boeken gekeken, en weet dat heeel wat meer komt bij kijken:D om doorsnee horlogemaker te zijn, en voor hogere kunsten :z … heb ik een bewondering voor degenen die dat kunnen:?X( met een :};).
Ik zou blij zijn om zo een grote knol van een zakhorloge, te kunnen demoneren :)o wat nog zou lukken 8-), en weer terug assembleren:D en als ie ook nog zou doen:)-D.

Jan Ubels had vorige jaar nog over een kleine workschop in combinatie met een culinaire annex wijn bewustwording:)o … hmmmmm lijk me zeer leerzaam :#zo iets.

Maar tja met zoveel goede en minder goede leden van dit forum, valt misschien iets te organiseren :S ???
Tja het is weekend en ik blijf maar:z:z:z

Groeten Iwan

hallo Paul,

bedankt. Ik zoek al tijden naar een goed boek over horlgeemaken, maar kon nooit een boek in het Engels of Nederlands vinden. Ik weet nu weer wat leuke cadeautjes voor met de kerst…

Enneh Iwan, ik zou zeker niet zo’n engelse knol doen. Kun je beter een fors Amerikaans zakhorloge of nog liever een cylinderganghorloge nemen… :wink: Die Engelse knollen zijn zo ingewikkeld opgebouwd dat het een @#%&&% werkje is om de weer in elkaar te zetten(en werkend te krijgen). Heb er van de week nog eentje uit 1834 opgeknapt, daar komen nog foto’s van op jet forum.

groeten,
Koen

p.s. ik laat wel weten welk(e) boek(en) het gaan worden.

Boeken zijn altijd leerzaam al moet je, om dit vak eigen te maken veel, heel veel oefenen…met vallen en opstaan.

Heb zelf onlangs het boek “Watchmaking” van George Daniels gekocht. Een erg mooi en leerzaam boek.

Groet,

Erik

Hallo Erik,

dat boek ken ik ook, heb het eens bij de bieb geleend.
Alleen was dit een paar jaar geleden, ruim voordat ik zelf begon met sleutelen.

Weet nog wel dat het een werkelijk prachtig boek was, maar vooral gericht op het maken van complete uurwerken uit grondstoffen.

Hallo Koen,

dat klopt inderdaad. Mij komt dat nu wel goed. Ben namelijk bezig om zelf een complicatie te maken op een bestaand uurwerk.

Groet,

Erik

pocketwatch123 Schreef:

Hallo Koen,

dat klopt inderdaad. Mij komt dat nu wel goed. Ben
namelijk bezig om zelf een complicatie te maken op
een bestaand uurwerk.

Groet,

Erik

En die zag zeer beloven uit:#:)-D op toekomst:) altijd leuk de mensen die durven een streepje verder te gaan:}.
Groet
Iwan

Wat aanvullingen :wink:
http://www.ticktockpro.com/WATCH-REPAIR-DVD-video-pics.htm

deze heb ik op CD, van internet gehaald maar hoe:SB)-:SB)-:S slime jongens moet het lukken::o:)
Download link: Master Watchmaking Lessons
Chicago School of Watchmaking circa 1952
Master Watchmaking
36 Lessons
http://watchlords.forumotion.net/t4725-free-watchmaking-course-in-pdf#26274
of via en van andere sites op de google

Hallo Paul K en andere kenners!:slight_smile:

De laatste dagen heb ik een beetje gezocht naar uurwerkjes om mee te beginnen, maar heb zover niets gevonden om aan te knutselen!

Hebben jullie misschien tips voor mij waar ik goedkope zakhorloge-uurwerken kan vinden?

Hoi Mauzer,

Op eBay.com pocketwatch repair let wel op de verzendkosten dan zit je voor een kleine $25.00 inclusief al redelijk goed.
Of eBay.de Taschenuhr wil je ook wel opweg helpen.
Ga naar de komende RikkemeTikbeurs daar heb je ook goedkoop een zakhorloge.

Heb Geluk

Mauzer Schreef:

Leuk deze boeken!

Misschien is dit een beetje off-topic, maar stel
dat ik met zga geen kennis wil beginnen met
uurwerkjes (de)monteren, schoonmaken, smeren etc.
De basis dus.

Welk boek raad je dan aan, en misschien heb je
tips voor uurwerkjes?:slight_smile:

je kunt hier eens kijken, cursus seiko 7s26.
7s26 is een automaat met dag-datum, dus niet het eenvoudigste , maar de puike inhoud van de website compenseert dat waarschijnlijk:

http://www.clockmaker.com.au/diy_seiko_7s26/index.html

The Theory of Horlogy ISBN 2-940025-12-6
Dit (les)boek is geschreven voor Horloge-vakscholen door de Swiss FET
Het boek is in Engels, Duits, Frans en Spaans
Makkelijk leesbaar met veel illustraties, opdrachten en antwoorden.
Voor hen die net ietsjes meer willen: ''oók met formules.

Goede tip! Dankjewel, altijd handig een gedetailleerde uitleg van (de)montage:)

Stony Schreef:

Mauzer Schreef:


Leuk deze boeken!

Misschien is dit een beetje off-topic, maar
stel
dat ik met zga geen kennis wil beginnen met
uurwerkjes (de)monteren, schoonmaken, smeren
etc.
De basis dus.

Welk boek raad je dan aan, en misschien heb je
tips voor uurwerkjes?:slight_smile:

je kunt hier eens kijken, cursus seiko 7s26.
7s26 is een automaat met dag-datum, dus niet het
eenvoudigste , maar de puike inhoud van de website
compenseert dat waarschijnlijk:

http://www.clockmaker.com.au/diy_seiko_7s26/index.
html

Al even gezocht naar die post van Chris “Morse” maar niet gevonden… link?

Ik denk deze.

Super! bedankt!