Horloge zonder originele papieren

Vreemde vergelijking. B&P zegt toch niets over de onderhoud van het horloge. Sterker nog in dit geval zit er zelfs een onderhoudsfactuur bij.

B&P lijken mij meer een kwestie van gevoel/emotie. Je set is ‘compleet’ en dat wordt, gezien het prijsverschil, door velen belangrijk gevonden. Vraag aan jezelf is of je dit prijsverschil het waard vindt.

2 likes

Zo vreemd vind ik hem niet. Het zegt mij alles over hoe de vorige eigenaar(s) is (zijn) omgesprongen met het horloge. Dit gaat wat mij betreft op voor zowel auto’s als horloges. Dat is inderdaad mijn gevoel. Ik wil alleen producten overnemen die afkomstig zijn van eigenaren, die er net zo op gepast hebben als ik. Noem mij maar vreemd.

3 likes

Mja. Je betaalt sowieso lager zonder b&p en verkoopt eventueel ook lager.
Daar zit t dus niet. Tenzij dan minder potentiele klanten.

Kern vd zaak is dus authenticiteit en inderdaad herkomst. (Gestolen?).

Zou van juwelier zijn hoor. Geen HF.

1 like

Hoeveel onderhoudsfacturen moet ik voor je maken met mijn computer?

Als jij hem van een juwelier koopt, dan heb ik er al iets meer vertrouwen in dat het wel goed zit…

1 like

:smile:

Je krijgt vast een aankoopfactuur van de juwelier dus wat is het probleem?

1 like

Het is natuurlijk al gek op zich dat een doos en papieren kwijt raken. Even netjes opbergen ergens en dan raak je dat toch niet kwijt? Toch gebeurt het vaak. Ik begrijp dat niet. Of gooien mensen dat gewoon weg of zo?

1 like

Ik denk dag mensen de “waarde” er niet direct van in zien. En mensen zijn (onbewust) slordig.

1 like

Als hier een budget horloge wordt gekocht dan worden de doos en papieren ook na enige tijd weggegooid. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn waarvoor bv een Rolex gewoon een horloge is en wellicht budget.

Mijn vriendin gooit echt alles weg. Waar ik de doos en papieren graag bewaar, tikt zij alles zo de prullenbak in. Ook mijn Longines horlogebox is al een keer geopperd om weg te gooien. Het staat daar maar en je doet er niets mee.

Dus ja, er zijn zat mensen die hun vriendin niet onder controle hebben en dat het in de prullenbak ligt voor je het weet.

2 likes

Zat dure horloges (ik gok zelfs het meerendeel) worden gekocht door niet door en door bezelezen en forumende horlogefanaten. En die denken, hop garantiekaartje in de map, en wat moet ik na vier jaar nog met die doos en die blaadjes erin, neemt alleen maar ruimte in beslag, hop, tesamen met de dozen van de broodbakmachine en de sapcentrifuge bij het vuilnis!

3 likes

Zonder papieren is het vaak ook maar schatten of het horloge b.v. 1 of 4 jaar oud is. Dus bij de prijsbepaling uit gaan van de oudst mogelijke leeftijd.

1 like

Net even gekeken op chrono24.
‘’Rolex’’: 67000 aanbiedingen.
‘’Rolex met opbergdoos en papieren’’: 31000
“IWC”: 11200
“IWC met opbergdoos en papieren”: 7700

Toch indrukwekkende aantallen zonder B&P.

Niet iedereen is dus zo zuinig op zn materiaal en kunnen ook niet allemaal gestolen zijn :grinning:

3 likes

En daarbij wil je niet weten hoeveel “doos en papieren” niet bij dat specifieke horloge hebben gehoord. Er is een enorme handel in dozen. Ik heb zelf weleens een losse Rolex doos (kwam van de rommelmarkt) verkocht voor 175 dollar, die zal ongetwijfeld nu weer “gekoppeld” zijn aan een horloge… Daarnaast worden sommige dozen en bijbehorende certificaten gewoon nieuw gemaakt.

Kopen zonder doos en papieren kan prima, mits je je research maar goed doet, dus staar je niet blind op de accessoires…

Met een bananendoos en een prop krantenpapier ben ik altijd in mijn nopjes.

Zonder doos en papieren is het probleem opzich niet, maar waarom zou iemand zoiets niet bewaren? heeft hij/zij iets te verbergen of? Ik denk dat menig persoon op dit forum bij aanschaf van een nieuw horloge de doos en papieren goed zal bewaren, zeker omdat bij eventueel verkoop het horloge meer waard is.

Bij vintages horloges is het een heel ander verhaal overigens, 60 jaar lang de doos en papieren bewaren is niet compleet Reëel.

Stel je wil een NOS pontiac horloge kopen, doos papieren alles erop en eraan. Het uurwerk kan niet orgineel zijn ookal heeft hij B&P. Box & papers hebben voor mij weinig waarde, goede kennis om het horloge te controleren is de meest betrouwbare bron. Dus langs gaan bij een AD of een expert. Box & papers beinvloed de waarde 5% tot 15% van de totale waarde van het horloge heb ik ooit vernomen.

Wellicht enkele posts meer lezen…:wink:

Yup. Als de prijs de juiste is en de auto OK… Dus @Stifstaf, zo zou ik ook een horloge kopen. Ik geloof zelfs dat @AmsterdamVintageWatches nog eens een videootje over dat onderwerp heeft gemaakt waarin ook hij aangaf dat je je niet per se moet laten weerhouden.

De Doos is al helemaal belachelijk. Pateks en Seikos worden allemaal gewoon in een plastieken zakske van de fabriek verstuurd en de AD kan er een doos bij kopen of doen. De Doos zegt hoegenaamd niets over het horloge.

Sterker nog, hoe duurder het verpakkingsmateriaal wordt, hoe meer ik mij genaaid voel als ik een nieuw horloge koop. Maar goed.

Voor vintage? Ach, ik ben zelf geen “verhaal” of “heritage” ridder, dus het interesseert me niet wie de vorige eigenaren waren. Ik zou de verkoper kopen, misschien samen met een taxatie als het duurder wordt en een timegrapher rapportje.

2 likes

Als mijn vrouw de dozen van plan is weg te gooien, dreig ik dat we dan sex hebben. En zowaar staan de dozen keurig gestoft op een rij.

4 likes