Horlogedoos bouwen

Nu mijn collectie is gegoeid heb ik wel echt een horlogedoos nodig. Ze liggen nu vaak gewoon een beetje los op de kast. Ik heb een beetje rond zitten kijken naar horloge dozen maar ze zijn ofwel erg duur of niet helemaal mijn smaak. Dus dacht ik dat het wel een leuk projectje was om er een zelf te maken. Ik zou niet zeggen dat ik heel handig ben, maar ik heb geen twee linker handen en in het verleden wel vaker wat van hout gemaakt. Al was dat vaak gewoon met wat hout dat nog op zolder lag. Vraag me dus af waar ik goed hout voor een horloge doos kan kopen. Meubelhout bij de gamma van 18mm dik is bijvoorbeeld denk ik net wat te grof.

Maar er zijn toch nog wat problemen en vragen voordat ik aan zo’n project wil beginnen. En natuurlijk de twijfel hoeveel vakjes, 6,8, 10? Ik neig nu zelf wel sterk naar 6 om te zorgen dat de collectie niet te groot word. Ik heb nu 6 horloges in mijn verzameling en dat lijkt me wel een mooi aantal. Maar mischien toch maar veilig voor 8 gaan…

Ik heb in sketchup al wel wat lopen rommelen en wat beginnende ontwerpen gemaakt. Stelt niet veel voor maar gewoon wat schetsen zegmaar. Bij het ontwerpen loop ik wel tegen wat dingetjes aan. Ik vroeg me af wat een gangbare maat is voor de vakjes? Mij leek 5 a 7cm wel een schappelijke maatvoering.

En dan het grootste probleem, de afwerking van binnen. Mooie horloge dozen hebben een hele stoffen afwerking incl kussentjes. Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten aanpakken om de hele doos van binnen te bekleden met stof. Dit is waar ik vooral bang voor ben dat de afwerking van binnen moeilijk is en niet goed zal lukken wat natuurlijk een grote afknapper zou zijn.

En tenslotte het glas. Ik heb hier ook totaal geen ervaring mee. Waarschijnlijk moet ik gewoon een makkelijk plexiglazen plaatje maken oid. Maar nog maals allemaal problemen die het projectje een stuk lastiger maken. Mischien moet ik maar gewoon de bovenkant dicht laten.

Ik weet niet wat ik me allemaal op de hals haal met dit project. Waarschijnlijk is het een stuk makkelijk om gewoon wat te kopen. Maar het leek me gewoon een leuk projectje. Dus ik vroeg me af of er meer mensen zijn geweest die hun eigen horlogedoos hebben gebouwd. En of er mensen zijn die wat tips hebben. Tot slot wat fototjes van de opzetjes voor het ontwerp (let vooral niet op de prachtige texturen van sketchup)



1 like

Ik zou gewoon de afmeting van een bestaande doos volledig kopiëren. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit vinden. Verders zou ik het niet weten. Ben niet zo handig en knal er dus liever 100 euro op voor eentje op marktplaats dan 60 euro voor een mislukt vogelhuisje…

4 likes

ja daar zat ik ook aan te denken. Heb alleen niet een horloge doos om even op te meten :wink:

Je gebruikt behoorlijk dik hout zo te zien aan je tekening.
Rustiek klop klop eikenhout neemt ook veel ruimte in.
Maar als je niet klein behuisd bent geeft dat niet.

Hou er rekening mee dat er binnenin overal nog dikte bijkomt door de stof en ev. het extra laagje onder de stof (bijv. heel dun schuimplastic).

Ik vind je ontwerp overigens wel mooi.

1 like

Ik vind je ontwerp ook erg mooi, als je er twee bouwt, doe ik graag mee :wink: Scheelt misschien ook in de kosten.

1 like

Beste Koekoek,

Ik wil ook nog steeds mijn eigen doos bouwen. Heb wel hout in huis en ook aan goed gereedschap geen gebrek. Ik heb meer moeite met het vinden van goede scharnieren en een slotje. Bij de metaalhandel vind ik ze vaak te grof.
Omdat ik echt een mooie doos wil heb ik een Patek Philippe doos als referentie.
Mijn hout heb ik via en veiling geregeld. Ik heb gewoon een massief mahoniehouten kast gekocht. Kijk goed uit dat deze wel echt massief is en niet gefineerd. De kast koste me 60 euro. Ik had het hout voor iets anders nodig maar heb genoeg over voor een paar dozen. Zodoende, maar als je nieuw hout zoekt kan je terecht in Arnhem of Amsterdam.

http://www.af.nl

Echt bijna alle houtsoorten. Ook in kleinere stukjes, over van grotere planken of stukjes met een foutje.
Maar hout is wel duur.

De binnen voering heb ik ook wel ideeën over. Ik wilde daar leer voor gaan gebruiken.

http://webwinkel.leerlooier.nl/

Als je mij kunt helpen met een goed adres voor de scharniertjes en sluiting hoor ik het graag.
Als je verder over de doos wilt brainstormen moet je me maar een PB sturen.

Groet en succes,
Arvid

1 like

Ik heb er ook aan zitten denken.
Dan zou ik geen grote kist maken met 1 deksel maar voor elk horloge een apart kistjes en deze dan aan elkaar maken met een dunnen aluminium afstandhouder/ring ertussen.

Een kistje voor 1 horloge is heel simpel te maken door een dichte kubus te maken en deze glad te schuren en vervolgens rondom doorzagen, aflakken, scharniertje erop en klaar is het kistje.

Je kan dan later de kist uitbreiden door er steeds een paar kistjes bij aan te maken.
Je hoeft dan geen kisten erbij te kopen…gewoon uitbreiden die handel.
Het enige nadeel is dat je niet kan alle horloges tegelijk kan zien want dan moet je alle kistjes openen. Het voordeel is dat niet alle horloges eruit vallen, mocht het misgaan.
:smile:

1 like

Het doosje zelf is niet heel moeilijk. Best leuk projectje om een beetje te experimenteren met dovetails of andere mooie verbindingen. Afmetingen kan ik weinig over zeggen aangezien ik zelf geen horlogedoos heb. Hou er wel rekening mee dat de bekleding ook nog wat ruimte inneemt. Ik heb wel eens een doosje met leer bekleed. Simpel , mooi en makkelijk te doen.

Mooie scharnieren moet je denk ik online ergens bestellen. Ik ben ze wel eens ergens tegengekomen, maar weet niet meer waar. Hout is niet zo’n probleem. Genoeg plaatsen waar je het kan kopen en wat ook nog wel eens wil werken is bij een timmerman binnenlopen en vragen of je wat restjes uit zijn afvalbak mee mag nemen. Grote kans dat hij gewoon een paar mooie balkjes meegeeft. Overigens helpt het wel als je (toegang tot) een zaagtafel hebt waarmee je zelf een balk tot plankjes kan verzagen. Wat misschien nog wel het lastigst te vinden is, zijn mooie kussentjes. Ik ben ze in ieder geval nog nooit tegengekomen.

1 like

https://m.aliexpress.com/item/32703393906.html

1 like

Als ik even naar je ontwerp kijk ziet het er onnodig zwaar uit. De wanden zijn volgens mij ongeveer 18mm dik. Zelf zou ik ze ongeveer 5-10mm dik maken. Dat betekent wel dat je geen schroeven kunt gebruiken. Een simpele pen-gat-verbinding met lijm is echter minstens zo sterk.

Volgens mij heb je ook weinig/geen rekening gehouden met de tussenschotten. Uitgaande van jouw ontwerp hierboven heb je een buitenafmeting van 250mm, 2x (buitenwanden van 18mm hout + 2mm leer), 3x (tussenschotten van 2 mm hout + 2x2mm leer). De vrije binnenafmeting over de lengte is dus 250mm - 40mm - 18mm = 192mm ofwel 48mm per vak. Binnenafmeting over de breedte is 161mm - 2x (18+2mm) - 6mm = 115m ofwel 57,5mm per vak. Dat is aanzienlijk minder dan de 53x63mm waar jij rekening mee houdt.

Je kunt je tussenschotten ook van stevig tuigleer maken in plaats van houten schotten bekleed met zacht leer. Tuigleer is echter ook al snel 4 mm dik, dus wat ruimte betreft schiet je daar niet veel mee op.

Ik heb er ook zelf een gemaakt , van Notenhout .
Hier nog zonder vak indeling

.

16 likes

Koop toch gewoon zo’n ding.:yum:

2 likes

Wat is daar nou leuk aan? :wink:

Niets, wel efficient, kan je je bezig houden met de vulling er van.:wink:

Zo mooi hoor

Ik heb de maten van mijn zelf gemaakt horlogekist over genomen van een kistje dat ik al had .
Ik ben daarna naar de kussentjes gaan zoeken , ik kan je vertellen dat ,dat nog tegenviel .
Ik adviseer je eerst om naar kussentjes te zoeken en daar de maten van het kistje op aan te
passen .

1 like

Die van mij is gewoon gekocht maar het is zeker een leuke dagbesteding om er zelf een te maken!

Bedankt voor alle reply’s. Zit veel goed advies tussen.

@harb jouw kist ziet er echt prachtig uit. En mischien voor mij ook een goed idee om mijn kist in stapjes te maken.

1 like

Een kleine update. Ik ga vandaag beginnen met het zagen. Ik vind het ontwerp wel geslaagd en toen ik hem in zn volledigheid zo zag werd ik stiekem wel heel blij :innocent:

Ik ga geen kussentjes gebruiken maar buisisolatie. Kreeg dit idee toen ik een heel geslaagd ontwerp online zag. Deels ook een esthetische keuze omdat het contrast tussen de horizontale donkere buis en de verticale houten wanden erg mooi vind. Ben van plan de buis later mooi te bekleden. Ook de bodem van de doos word bekleed.

De horlogedoos is uit de buitendoos te halen. Hier onder is dan mooi plaats voor mijn banden of eventueel horloges die niet zo veel gedragen worden.

Ik weet alleen nog niet hoe ik het glas van het deksel moet gaan doen. Dat word nog even kijken.

alle onderdelen

5 likes

Jij staat nu te zagen en ik wens je succes, maar ik weet niet of de buisisolatie gaat bevallen. Ik denk dat horloges er niet mooi op blijven liggen. Een bracelet moet net de goede spanning op het schuimrubber geven , maar zit vaak of te strak of te los. Bij een leren band moet je waarschijnlijk een ander gaatje gaan gebruiken dan op de pols, daar word je band niet beter van.
Ben benieuwd of ik hier gelijk in heb. Gelukkig kun je later altijd switchen naar kussentjes.

2 likes