Horloges van Opa en Oma

Heb hier een aantal horloges van Opa en Oma.

De een in betere staat dan de ander.

Graag zou ik willen weten wat het nog waard is en welk horloge als verloren beschouwen kan worden en het niet waard is om nog te laten onderhouden of op te laten knappen.

Van links naar rechts:

  • Omega Automatic Geneve
  • Onsa SuperAutomatic 25 Rubis Incabloc(op achterkant staat 1199 - steel back met plaatje van schip) Glasplaat bevat paar barsten
  • Certina Incabloc (achterkant 109 14K 0.585)
  • Duward
  • VanKlief (bezet met diamanten achterkant 14K 0585) maar tientallen jaren oud schat ik

Van boven naar beneden:

  • PH Dubios & Fils Locle
  • Union Horlogere (Goud)
  • Geen merk (Antiek met schip op achterkant)

1 like

Ik vraag me af of je zou moeten denken over het “niet waard zijn” en “verloren beschouwen” in gevallen van horloges met dit soort emotionele waarde.

Wellicht brengen de horloges bepaalde herinneringen terug wanneer je ernaar kijkt, “goh weet je nog toen opa…”, is dat echt in waarde uit te drukken?

1 like

Mijn opa’s en oma’s zijn helaas al lang geleden overleden en kan me weinig herinneren omdat ik toen vrij jong was.

De horloges liggen ook al meer dan 15 jaar bij de bank in de kluis daar maar te liggen zonder dat iemand er ooit naar omkijkt.

Eigenlijk wil ik zelf de Omega Automatic Geneve gaan dragen en zodra ik deze even aanraak begint deze alweer te lopen. Maar ik heb al gelezen op het forum dat het verstandig is om na een aantal jaar buiten gebruik deze een onderhoudsbeurt te geven? Ook dat als het horloge niet helemaal juist loopt dat helemaal nodig is.

Kan ik deze gewoon gaan dragen als die gewoon goed loopt? Of is dat een groot risico?

De Onsa begint ook meteen te lopen, maar het glas is overduidelijk om meerdere plekken gebarsten. Heeft het qua waarde van het horloge wel zin om het glas te vervangen? Zag in een paar topics staan dat Onsa horloges niet zo bijzonder zijn (laat staan in deze staat).

Kan die “VanKlief” niet een “Van Cleef” zijn?

Ja. Klopt er staat vanKleef of vanCleef. Het lijkt een K te zijn, maar is niet erg groot geschreven vandaar mijn verkeerde observatie.

Die Omega Geneve een onderhoudje geven en dragen met een mooi croco bandje :+1: En als dat gouden bandje van echt goud is kan je het verkopen en zo de kosten van onderhoud betalen.

1 like

Het bandje is van goud en dit bandje past precies rond mijn pols. Daarnaast vind ik het mooi bij het horloge staan.

Is wel een mogelijkheid, maar ik was niet van plan om wat ervan te gaan verkopen. Ben vooral geïnteresseerd of er wat bijzonders bijzit.

Het bandje van het Onsa horloge vind ik minder mooi en het klokje zelf is vies van binnen en heeft gebarsten glas. Las op forum enz dat Onsa niet zoveel waard is(?) en bij dit horloge zou ik dan aan de goudprijs alleen moet denken en mogelijk/misschien de opbrengst ervan gebruiken voor onderhoud.

Ligt een beetje aan hoeveel het onderhoud zou gaan kosten.

Van Cleef & Arpels is een gerenomeerd juweliers huis…wellicht de moeite om eens een expert naar te laten kijken…

De Omega en de Onsa zijn hartstikke leuk om op te laten knappen. Onsa heeft misschien niet zoveel meerwaarde, maar toch is het een leuk merk met goede Zwitserse uurwerken en met die fluted bezel zie je ze nooit. Niet teveel aan uitgeven, misschien een hobbyist via dit forum? De Omega zou ook makkelijk kunnen, maar ik vind het zelf nooit prettig om aan bijzonder zeldzame of waardevolle horloges te knutselen of aan erfstukken.

De dameshorloges en de zakhorloges zijn niet bijzonder qua merk of waarde, behalve de van Cleef en het gouden zakhorloge.

Bedankt voor de reacties. Ben een stuk ‘wijzer’ geworden.

Sowieso wil ik wat gaan doen met de Omega en Onsa.

Aan welke bedrag zou ik moeten denken voor een onderhoudsbeurt voor de Omega?

Nu ik de Onsa ook wat beter bekijk. Lijkt er een soort zwarte troep/roest op de secondewijzer te zitten.

En 4 a 5 butsjes (roestspikkels?) op de achterplaat (of hoe dat ook mag heten). Ik heb een beetje gegoogled, maar zoveel kan ik niet vinden over Onsa horloges of hoeveel het opknapper ervan zou kosten…

Enig idee uit welk jaar de Omega Geneve Automatic komt? Ik ben namelijk opzoek naar dit type horloge.

Eind zestiger jaren. Verwacht ik.
500 serie caliber? Maar op grond van maar 1 matige foto een aanname uiteraard.

Je kunt hier ook zoeken. Zoekt wat moeizaam. :wink:

http://www.old-omegas.com

Oude brochures. Ook interessant.

peter c in rotterdam kan je omega servicen voor goede prijs.