Horologische complicaties

N.a.v. van een ander topic waar dit meerdere malen voorbij kwam: het sparen van horloges op complicatie (zoals ik probeer te doen) … maar hoeveel complicaties voor een (pols)horloge zijn er eigenlijk?

Hier een klein lijstje om af te vinken :slight_smile:

Hier het volgens zeggen meest gecompliceerde polshorloge, met 36 complicaties waarvan 25 zichtbaar:

-> Uitleg bij de Franck Muller

Hier het volgens zeggen meest gecompliceerde zakhorloge, met 57 complicaties:

.

-> Uitleg bij de Vacheron Constantin
-> Artikel 2

Welke complicaties heb jij in je verzameling??? :slight_smile:

3 likes

Welgeteld…één :innocent:

Prachtig spul hoor! :thumbsup:

1 like
1 like

dees heb jij in je bezit??? :slight_smile:

welke?

Automaat :innocent:

(1 complicatie van het lijstje dus…)

1 like

Da’s toch niet 1 vd complicaties van het lijstje?

Edit : ninja-ed :joy:

1 like

neejuh daarom al weggehaald :slight_smile:

In horology, a complication refers to any feature in a mechanical timepiece beyond the simple display of hours and minutes. A timepiece indicating only hours and minutes is otherwise known as a simple movement.

1 like

Exact…klinkt ook wel logisch. Anders zou ieder horloge een complicatie zijn…of zoiets :joy:

1 like

Heb jij complicaties? (no pun intended :wink:)

Zo ja…welke?

1 like

Datum, maanfase en chrono

4 likes

als je horloge het helemaal niet meer doet heb je de grootste complicatie m.i. :sunglasses:

3 likes

Uh ja haha :slight_smile: datum indicatie, automaat, gangreserve, datum aanwijzer, zonneschijf, maanfase, 24- uurs aanwijzing, wide day, jump hour, maand indicatie, regulateur, dag indicatie … :slight_smile:

1 like

Dit is ook zo’n leuke…
http://www.watchalyzer.com/magazine/news-events/a-lange-sohne-grand-complication-six-piece-limited-edition/

Blijft me verbazen, die techniek…

1 like

Nice! :thumbsup:

1 like

Pesies! :joy:

1 like

Vooral het instellen is een complicatie

1 like

Ik heb deze Lugrin met dag, datum, maand, maanstand, kleine seconde, chronograaf en repetitie(kwartier)

En een JLC met ewige kalender (mechanisch geprogrammeerd tot 2100), dag, datum, maand, maanstand, jaar

De rest van mn verzameling is wat eenvoudiger

3 likes

Complicaties, in welke vorm dan ook, moet ik niks van hebben op de zondagmiddag :sunglasses:

2 likes

en liever de rest van de week ook niet…

3 likes