How To Match A Watch With Your Outfit

Wellicht interessant mocht je er niet meer uitkomen.

7 likes

James B. draagt wel een duiker bij black tie :wink:

5 likes

Daar krijgt ie voor betaald.

Horloge bij white tie zou ik niet doen trouwens.

4 likes

Officieel hoor je helemaal geen horloge te dragen bij black of white tie. Dat heurt niet.

4 likes

Je was me net voor. Maar ik heb dan ook mijn horloge nog niet om.

Hij mag dat :wink:

Dan doe ik het al een tijd fout… Een diver bij een pak.

Diver onder een pak mag volgens het plaatje.
Een Daytona kan ook prima onder een pak trouwens.

Alles kan, jezelf niet laten beperken door regeltjes zoals het heurt my ass, bepaal ik toch mooi zelf wat heurt :slight_smile:

4 likes

Nou ja, als de dress code bijv. black tie is en je draagt een HawaĂŻ shirt onder je jasje, is dat wel een belediging van de gastheer en niet erg netjes. Nou is het dragen van bijv. een F-91W horloge wel iets minder spannend, maar het is onderdeel van het spel om zo correct mogelijk te gaan.

Bij de andere kledingstijlen uit het rijtje zou ik me inderdaad niet zo druk maken, alhoewel een strakke dresser op een zwembroek best wel dom staat.

1 like

Dit lijkt me OK… :blush:

8 likes

Volgens dit plaatje wel, maar in de meeste stijlgidsen is een duiker bij een pak een faux pas.

Als die waterdicht genoeg kan weer wel natuurlijk :wink:

Ik probeer meer rekening te houden met het evenement of locatie waar je heen gaat. Bij een pak kan soms wel een duiker, maar als ik naar een vintage markt ga, gaat er ook een vintage horloge om bijvoorbeeld.

Het staatje klopt van geen kanten natuurlijk.

Bij black tie: geen horloge
Bij Tenue de ville: dresswatch
Bij Smart Casual: anything
Bij casual: anything but dresswatch

Een dresswatch is dan formeel ook nog een horloge zonder complicaties, mechanisch, in een edelmetaal, van beperkte omvang (max 38 mm).

En iedereen die zich van die regels niets aantrekt, weet ook hoe laat het is.

3 likes

Een F91W staat goed bij een tulband

1 like

Leuk artikel! Even afgezien van het feit dat deze vlieger voornamelijk opgaat voor Westerse midden/bovenklasse mannen in een zakelijke context, vind ik het toch grappig om na te denken welke “regels” ik - bewust of onbewust - geschonden heb.

“Black tie / White Tie – For formal events, simplicity is key. Historically – it would be considered rude if you were to refer to your watch at such an event. A simple dress watch in a classic style and black leather band will mute any objections from conservative observers.”

Voor black tie ben ik het hier wel mee eens, en probeer ik me hiernaar te gedragen. Als ik inschat dat er slechts een zeer geringe kans is dat mijn black tie event ontaard in een wilde autoachtervolging van een megalomane ex-nazi en mijn avond eindigt in de oceaan, hoef ik geen duiker aan bij een pak. Ben het overigens met alle respect oneens met @tompj dat bij black tie geen horloge mag - dat is volgens mij uitsluitend voor de bruidegom tijdens een huwelijk een harde regel, verder is het smaak zo lang het maar dressy is (I could be wrong…).

Maar bij white tie hoor je helemáál geen horloge te dragen. White tie is in zijn meest zuivere vorm de meest chique alsook rigide dresscode voor avondkleding. Waar je bij andere dresscodes opties en variaties hebt, is dat bij white tie eigenlijk niet het geval. Gelukkig komt het bijzonder weinig voor. Ik heb één keer white tie moeten dragen omdat het verplicht was, namelijk gedurende de verdediging van mijn proefschrift. Dat is trouwens volgens de etiquette ook de énige gelegenheid dat je white tie vóór het invallen van de avond mag (moet) dragen. Een horloge is dan niet eens nodig, omdat het enige relevante tijdsbestek (het uur waarin je de verdediging moet afronden) bijgehouden wordt door de zgn. pedel (een soort tovenaar die na exact 1 uur met zijn stok op de grond klapt en luid roept: “you shall not pass!”…nee, ik bedoel “hora est!”).

“Don’t wear a black band watch with a brown tone shoe. Or a brown band with black shoes.”

Dit is een smaakdingetje, maar hoewel ik het met de eerste statement eens ben, vind ik een geschikte bruine band bij een zwarte schoen soms weldegelijk passen. Als ik daarin de enige ben, bega ik dus regelmatig deze faux pas.

“A rose gold watch can be worn with a gold belt buckle – it’s close enough.”

Ja. Maar hebben jullie enig idee hoe moeilijk het is om een zwarte herenriem met gouden gesp te vinden vandaag de dag? Het is de mode niet, dus werkelijk nérgens te krijgen. Ik heb voor mijn huwelijk zelf een losse goudkleurige gesp (gehaald bij stoffenhandel) moeten bevestigen op een zwarte riem. Was trouwens leuk om te doen (beetje horlogebandje maken in het groot).

Hierover opende ik enkele maanden geleden een thread omdat ik ging trouwen en nu standaard een gouden ring draag. Ik ben er inmiddels overheen, maar volgens deze meneer moet ik nu dus op twee na al mijn horloges wegdoen :wink:

6 likes

I stand corrected. White tie geen horloge, black tie…naar mijn smaak ook niet om niet in de verleiding te komen…maar officieel kennelijk geen doodzonde.

Met Tenue de ville zondig ik overigens zeer regelmatig tegen de regeltjes. Zeker met wat ingetogen vintage horloges. Draag ook regelmatig een Explorer II onder een pak…fout!

1 like

Rustige vintage divers (doorgaans toch relatief klein naar hedendaagse maatstaven) bij tenue de ville zijn cool! Dat houdt het juist leuk: een beetje met de regeltjes spelen om uitdrukking te geven aan je persoonlijke smaak en hobby. Gelukkig zijn het regels en geen wetten :wink:

Ik ben dan ook geen type.die word uitgenodigd voor een zwart strikjes stropdasjes feest :slight_smile: dus.ik.heb makkelijk praten :slight_smile:

1 like

Het enige dat dit topic me leert is dat mijn collectie nog niet compleet is. Ik ga gauw een gouden dresser zĂłnder complicaties aanschaffen. En een duiker voor mijn andere pols. Gewoon voor het geval dat ik plots een black tie evenement heb vanavond. Je weet meer nooit.

2 likes