HOWTO: Kras verwijderen uit horlogeglas - Rolex Submariner ref. 5513

Mooi verslag en duidelijke foto’s. Ook een mooie afsluiter:

:smile:

Mooie guide, goede foto’s en dito tekst!

Vroeg me alleen af waarom je de bezel er niet even hebt afgewipt. Werkt misschien nog praktischer dan afplakken, toch?

Knap werk! En handige guide… Hoop dat jij mij ook ooit tegenkomt met een slecht glaasje :wink:

Dat is eigenlijk heel eenvoudig, er is altijd een kleine kans dat je daarmee een krasje trekt in de kast of eventueel de bezel iets zou kunnen verbuigen (dat is me echt een keer overkomen). Zoals ik in de inleiding al schreef wil je niet al teveel risico nemen, bij een eigen klokje of een minder waardevol horloge had ik gewoon het uurwerk verwijdert en waarschijnlijk ook de bezel.

Als je zo’n bezel met een creditcard eraf wipt loopt echt alleen je creditcard risico op beschadigingen… Maakt niet uit, geslaagd project en zeer mooie sub!

Handig draadje. Nog nooit zelf gepolijst. Tot nu toe heeft mijn horlogemaker gepolijst ofwel een glaasje vervangen (glaasjes zijn niet duur trouwens) als er barstjes waren.
Maar zelf doen wil ik ook eens doen.

Ik heb een keer een kleine diameter lappenschijf voor de boormachine gekocht maar nooit gebruikt. Mijn idee was om het eens in de kolomboor te proberen. Je hebt dan meer controle dan met een boormachine. (horloge in een caseholder natuurlijk). Het toerental kan ik heel laag instellen met behoud van koppel, en je hebt niet het risico dat je te plaatselijk werkt en een deukje polijst (of oververhit) zoals met de dremel.
Heeft iemand ervaring met polijsten met de kolomboor?
Ben altijd nog een beetje beducht voor wegschieten van het horloge…

Klopt het dat je nooit dezelfde schijf zou moeten gebruiken als je naar een fijnere pasta gaat? (en je dus evenveel schijven moet hebben als grofheden van pasta’s?

En dat is zo snel dat je eigenlijk niet met de machine moet gaan werken denk ik dan ook weer.

Er zijn mensen die het met diamantpasta voor elkaar hebben gekregen.
http://forums.watchuseek.com/f365/hardlex-scratch-removal-1788562.html

Haha! waarop?
https://www.google.nl/search?q=jetsers&biw=1920&bih=969&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjWo42S5rnPAhXBQBQKHbEfB_QQ_AUIBigB

1 like

Ik meen dat forumlid @koen polijst via een kolomboor, je zou hem even een PB kunnen sturen.

Hallo,

Jep, dit klop, heb ik wel ervaring mee. Polijsten met een kolomboor is prima mogelijk, althans, voor de kast. Het is echter wel een trucje, om de scherpe lijnen van de kast te behouden. Daarbij kan je ook tape gebruiken om matte delen mat te houden, of juist om glanzende delen af te plakken om matte delen opnieuw te matteren. Verder is een kolomboor prima geschikt.

Polijsten doe ik alleen met een LEGE kast, nooit met het uurwerk er nog in. De temperatuur kan best aardig oplopen, dus goed voor een uurwerk zal het niet zijn. Je kan een kast prima vasthouden, zelf gebruik ik rubberen handschoenen voor meer grip.

Acryl polijsten met een polijstschijf zou ik zeker niet doen, zeker omdat het zonder ook prima kan. IVoor het polijsten van acryl glas gebruik ik een andere manier dan Geert, met veel minder materialen en vele malen sneller. Ik zal een zien of ik binnenkort een ‘how to’ kan plaatsen op het forum.

Groet,
Koen

5 likes

Leuk, ik ben benieuwd. En het plaatsen van een nieuw glaasje telt niet… :wink:

4 likes

nou ja die zouden ook niet misstaan, maar doelde eigenlijk of flinke krassen…waarschijnlijk retorisch :yum:

Ik koop die ook gewoon in een truckshop, aan een fractie van de prijs van wat men in een modelbouwwinkel vraagt.Ook België hier Delrue heeft tot korrel 2000 - heel soms 2500

1 like

Mooie reportage, ik ga op exact dezelfde wijze te werk, hier ergens eens op HF gelezen. Werkt prima behalve op één van m’n Roamers - daar heeft het geen enkele impact (saffier glas?).

Ik dacht dat dit alleen voor Plexiglas (Acryl) werkte… en dat deed ik tot nu toe altijd met Brasso.
Werkt prima.

Zolang het om oppervlakkige krasjes gaat werkt dat ook prima, maar een groef weer vlak krijgen duurt dan gewoon veel te lang. En je krijgt er waarschijnlijk RSI van… :wink:

Ja, zeker op glas is dat een zekere methode om RSI te krijgen :grin:
Maar het kan met glas dus ook.
Goed forum is dit toch, je steekt er altijd weer wat van op!
Bedankt!

Ik ben benieuwd of mijn oude Seiko met deze guide nog te redden is? Wat denken jullie?

Erger kan het in ieder geval niet worden…

Weet je toevallig van welk materiaal het glaasje gemaakt is?

Ook maar een nieuwe band erop? Zo te zien is korrel 500 al gebruikt…

Mineraalglas denk ik. Op zich is glas voor deze seiko’s nog wel te vinden.