Hulp gevraagd > RBK's horloge-klus-vragen

Je hebt er ook wel eentje uitgezocht zeg… :sweat::sweat_smile: Druk 's met een stukje penhout o.i.d. (liever geen metaal) op het “hebeltje” dat inderdaad iets tevoorschijn lijkt te komen…? Schiet vooral niet uit…!

1 like

Dan zou je inderdaad bij die inham bij het “zwarte bolletje” iets moeten indrukken. Let er wel op dat dat bolletje de chip van het uurwerk is en als daar iets fout mee gaat dan kan je een ander uurwerk zoeken. Wat voor caliber is het eigenlijk? Dan kan je een reparatie handleiding opzoeken.
Wat ik ook nog wel eens doe is het circuit even verwijderen voor een beter beeld van de situatie. Maar dat kan er ook voor zorgen dat je straks met een kapotte spoel zit.

Ik zal morgen eens proberen. Moet morgen op mijn kleine nichtje passen, dus weet niet hoeveel tijd ik ervoor heb :stuck_out_tongue:

Waar kan ik het beste een penhoutje aanschaffen? Iemand een goed adres?

Albert Heijn en dan zoeken naar satéprikkerts.

1 like

Amen. Bestellen bij Cousins is een beetje “over the top” hier.

Ik zal morgen eens proberen als ik tijd heb.

Welke caliber het is? Geen idee. :fearful:
En de rest… Hoe verwijder je het circuit? :anguished:

Met zo’n topic leer ik weer veel bij.

Ik zat al op een site. € 7,- euro verzendkosten. Heb je voor 10 euro een beetje hout! Bedankt voor de tip! :yum:

Ik gebruik die prikkerts echt voor alles …wijzertjes zetten,vuil van de plaat,lijmresten verwijderen…superhandig en dat voor nog geen één euro voor 100 stuks :smile:

Geen slecht plan eigenlijk… Mooi dun, en ziet er uit alsof het een redelijke “density” heeft. Je wilt geen splinters.

Die stokkies zijn van essen gemaakt en breken niet zo gauw en laten geen splinters achter.

1 like

Batterij er uit. Schroefjes verwijderen waarmee het circuit en ik denk ook de spoel vast wordt gehouden. Circuit optillen.
Vooral je lekker vonkende lievelingstrui aan doen en ff lekker met de schroevendraaier over die spoel krassen :wink:

Welk caliber? Ff met de loep naar de nummertjes kijken die je misschien ergens ziet staan.

Deze niet kunnen vinden in de lokale appie. Wel andere meegenomen! Voor ranzigheid bij de randjes inderdaad handig.

Heb een loep opgetrommeld en gezocht maar niets kunnen vinden.

Dit heb ik zojuist geprobeerd en dat is gelukt. Het horloge vervolgens schoongemaakt met Rodico dankzij @PeterLC… En daarna weer in elkaar gezet…

Nu resten er nog twee zaken. Bij het instellen van de tijd draai ik nu de kroon los van de stift. Heb ik de kroon niet krachtig genoeg vastgezet? Dit heb ik wel eens eerder gehad als ik bijvoorbeeld via eBay een horloge kocht, dat je bij het instellen van de tijd zo de kroon in handen hebt. Of is dit een gevalletje Loctite? :kissing: Maar goed, dan krijg je hem nooit meer los? :hushed:

Punt twee is dat mijn vader het liefst een stalen band draagt. Echter de pushpins lijken vast te zitten. Het zijn in ieder geval geen standaard pushpins. Ik krijg er geen beweging in. Is dan alleen een nato mogelijk? Of zijn er ook bijzondere stalen banden met aparte bevestigingen?

Spacer er uit halen en met een tangetje (platbek) de stift voorzichtig vasthouden en met je andere hand de kroon op de stift draaien tot hij goed strak zit. (wel de stift in de wijzerverzet stand zetten) en vooral voorzichtig doen.

Dit heb ik geprobeerd. Alleen dan nog draai je de kroon eraf bij het instellen van de tijd. Voor de hele opknapbeurt ging dat al redelijk stroef. Maar hij staat nu eerst op tijd en aangezien het een quartz is, hoef je maar 2x per jaar de tijd in te stellen.

Iedereen bedankt voor de hulp!

Ander horloge: Pulsar, nieuwe vragen. Het horloge komt uit de erfenis. Mij is gevraagd dit horloge toonbaar te maken.

Heeft iemand tips? Er was een topic die heel mooi stap voor stap uitlegt hoe je een ‘ranzig’ horloge schoonmaakt. Maar die kan ik nergens meer terugvinden. Ben nu voorzichtig bezig met een satéprikker om de ergste viezigheid weg te halen…

Hierbij foto’s:

1 like

:confounded: wat ziet dat er uit. Bandje er uit halen, uurwerk er uit en dan kan je de kast en het glaasje schoonmaken. Heb je een ultrasoon reiniger? Als ik zo de batterij zie ziet het uurwerk er helaas niet al te best uit.

Ultrasoon van de Lidl. Uurwerk er uit vissen en alles in de ultrasoon. Anders flink weken met heet water en zeepsop en dan onder de warme kraan raggen met een ouwe tandenborstel.

Ik heb net ook zo’n vuilbak onder handen gehad.
Begonnen met prikkertjes om de ergste bagger te verwijderen, band eraf en een nacht in de allesreiniger laten weken, daarna met de (elektrische) tandenborstel schrobben en in de ultrasoon.
En dan nog eens alle stappen herhalen… veel werk maar je houdt wel iets aardigs er aan over.
Succes. :sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile: