Hulp gevraagd demontage uurwerk

Eindelijk de stoute schoenen aangetrokken, gereedschap besteld en binnen gekregen en mijn “oefen horloge” Een oude Orient met een 46941 uurwerk erin aan het demonteren.
Ik heb het uurwerk bijna helemaal uitelkaar maar het laatste asje / tandwiel (ik vermoed van de secondenwijzer) krijg ik er niet uit.

Heb een aardig tijdje proberen uit te vissen hoe dit nu in zijn werk gaat maar dit is puur gebrek aan opleiding en ervaring dus hopelijk kan iemand me hier de verlossende tip geven.

Excuses voor de crappy foto’s mijn Iphone 7 maakt voor geen meter mooie macro foto’s maar hoop dat dit wel duidelijk is.

4 likes

En nog 1 google en een youtubeje later gevonden.
Maar voor future reference :slight_smile:
dit filmpje op 6:56

2 likes

De twee kanten van de centraal wiel zijn een tegen de ander gepresd. Met een tang zoals voor de wijzer af te nemen kan men de kleine kant trekken.
Maar de twee stukken moeten “stevig glijden” : stevig om zeker te zijn dat de wijzers draaien, en glijden om toch met de kroon de uur te kunnen zetten.

thanks dat is precies wat ik gedaan heb.
Nu alle onderdeeltjes met wasbenzine aan het schoonmaken, heb van dit uurwerk helaas niet de documentatie kunnen vinden maar wel die van een 46943 en ze lijken behoorlijk op elkaar dus daar kan ik nu mee verder.

Maar voor tips aangaande het schoonmaken houd ik me ook aanbevolen, wasbenzine heb ik mee gekregen toen ik mocht meekijken bij een horlogemaker dus dat leek mij de meest logische stap, al zie ik op youtube veel verschillende technieken / producten die er gebruikt kunnen worden.

1 like

Je moet nog de inca diaschock uitnemen en schoon maken, en dan smeren. :wink: (7’16")
Anders kunnen vuilnissen nog tussen de twee stenen liggen.

2 likes

dat vond ik eigenlijk te spannend, en ik weet inmiddels waarom want gezien jouw opmerking toch maar gedaan … en vervolgens de afgelopen 20 minuten mijn vloer miniscule onderzocht om het weggesprongen steenhoudertje terug te vinden.

Wel gelukt overigens :slight_smile:

3 likes

Ik lees je berichten in mijn hoofd altijd met een zwaar Frans accent. Héérlijk! :+1:

En zoals altijd goede adviezen hoor. :ok_hand:

3 likes

Ok dit was BY FAR challenging.
Heb er met tussenpozen aan gewerkt maar inmiddels heb ik hem geolied en al er weer in zitten.
Dit filmpje hielp me wel enorm :

Tevens is dit topic ook van @brunod zeker de moeite waard mocht je met de diashock veertjes in de weer zijn :slight_smile:

En nog meer accent als ik de franse woorden gebruik omdat ik de nederlandse versie niet kent. :slight_smile:
Wat denk je van mijn laatste “répétition des quarts” ?

4 likes