Eindelijk de stoute schoenen aangetrokken, gereedschap besteld en binnen gekregen en mijn “oefen horloge” Een oude Orient met een 46941 uurwerk erin aan het demonteren.
Ik heb het uurwerk bijna helemaal uitelkaar maar het laatste asje / tandwiel (ik vermoed van de secondenwijzer) krijg ik er niet uit.
Heb een aardig tijdje proberen uit te vissen hoe dit nu in zijn werk gaat maar dit is puur gebrek aan opleiding en ervaring dus hopelijk kan iemand me hier de verlossende tip geven.
De twee kanten van de centraal wiel zijn een tegen de ander gepresd. Met een tang zoals voor de wijzer af te nemen kan men de kleine kant trekken.
Maar de twee stukken moeten “stevig glijden” : stevig om zeker te zijn dat de wijzers draaien, en glijden om toch met de kroon de uur te kunnen zetten.
thanks dat is precies wat ik gedaan heb.
Nu alle onderdeeltjes met wasbenzine aan het schoonmaken, heb van dit uurwerk helaas niet de documentatie kunnen vinden maar wel die van een 46943 en ze lijken behoorlijk op elkaar dus daar kan ik nu mee verder.
Maar voor tips aangaande het schoonmaken houd ik me ook aanbevolen, wasbenzine heb ik mee gekregen toen ik mocht meekijken bij een horlogemaker dus dat leek mij de meest logische stap, al zie ik op youtube veel verschillende technieken / producten die er gebruikt kunnen worden.
dat vond ik eigenlijk te spannend, en ik weet inmiddels waarom want gezien jouw opmerking toch maar gedaan … en vervolgens de afgelopen 20 minuten mijn vloer miniscule onderzocht om het weggesprongen steenhoudertje terug te vinden.
Ok dit was BY FAR challenging.
Heb er met tussenpozen aan gewerkt maar inmiddels heb ik hem geolied en al er weer in zitten.
Dit filmpje hielp me wel enorm :
Tevens is dit topic ook van @brunod zeker de moeite waard mocht je met de diashock veertjes in de weer zijn