Hulp gevraagd > RBK's horloge-klus-vragen

En dan bedoel ik niet een Patek Philippe…

…maar een echte Philippe Pechard.

Mijn vader heeft dit horloge gekregen voor een jubileum. Om deze reden staat er op de voorkant ook zijn naam en wat data. Het horloge behoeft een nieuwe batterij en op de wijzerplaat lijkt wat vuil te zitten. Daarnaast zat er een verrot oud leren bandje om.


Het bandje is inmiddels verwijderd. Maar de pushpins zitten vast? Ik krijg er in ieder geval geen beweging in. Welke mogelijkheden voor bandjes heb je dan nog naast een nato/zulu?

Verder wil ik graag de wijzerplaat schoonmaken. Hiervoor moet de kroon los? Kan iemand mij vertellen hoe ik die eruit krijg zonder het horloge te slopen? En er weer in zet?

Daarnaast moet ik op zoek naar een batterijtje. Weet iemand waar ik een SR721 kan kopen of heeft iemand er nog 1 losse liggen?

Daarnaast zoek ik voor een andere horloge nog een Rayovac 395 batterij. Heeft iemand hier toevallig nog een losse van liggen die er vanaf wilt?

1 like

In het omkaderd gedeelte zie je waarschijnlijk een onderdeel met een putje er in. Daar zou je op moeten drukken om de stift er uit te krijgen.

Met vriendelijke groet,
Inca

2 likes

Ik zal kijken of het lukt! Bedankt!
Kan je hem daarna er gewoon weer erin drukken?!

kijk wel ff uit met de wijzerstand ik meen dat je de wijzers bij sommige quartzen in de stand 12 uur moet zetten en eerst de kroon een stukje uittrekken
anders krijg je de stift niet meer teruggeplaatst

Dat zou best kunnen, maar ik heb daar nog nooit rekening mee gehouden.

@RBK, als de stift een afschuining heeft aan de vierkantzijde, dan kun je de stift er meestal zo weer indrukken.
Anders moet je weer op het ‘putje’ drukken om het terug te setten

Ik heb hier een Swiss made M&M mee verpest
in een historische forum blunder :grinning:
kreeg de kroon/ stift met geen mogelijkheid meer terug

1 like

Oké, dan zullen we daar in het vervolg rekening mee houden. Bedankt.

Waarom Rayovac? Ik heb in elk geval beide batterijen in recent gekochte Sony-uitvoeringen. PB maar!

O ja - op voorwaarde dat je belooft ze niet met je vingers aan te raken. Anders is met een beetje pech je batterij meteen voor de helft leeg. Plastic pincet, penhout, leerlatje. :thumbsup:

Heb gewoon genoemd wat erin zat :cold_sweat::see_no_evil:
Ik stuur je wel even een PB

Blijf aub af van de wijzerplaat. Je maakt het alleen maar erger

1 like

dit is clickbait :joy:

3 likes

Er zit wat vuil bij het glas en wijzerplaat. Aan de plaat zelf zal ik niets doen.

Verstandig! Gebruik, als je 't hebt, Rodico; in een tuitje gekneed. Haal je elk haartje en stofje feilloos mee weg.

1 like

@Inca, ik heb het nog niet kunnen vinden. Ik heb geprobeerd scherpe foto’s te maken. Is het hierop te zien als je ze vergroot?

Batterijen is inmiddels geregeld! Met dank aan @PeterLC

1 like

Ik denk dat je eerst de stift in de wijzerverzet-stand moet trekken, en dat er dan naast de stift een palletje verschijnt. Dat vervolgens zachtjes indrukken, terwijl je voorzichtig aan de stift trekt.

O wacht, in die positie zit je geloof ik al, aan de foto’s te zien…

De stift is inderdaad al uitgetrokken.

Haal die plastic spacer er 's voorzichtig uit - is er dan iets te zien aan de zijkant van het uurwerk…?

Trek de kroon eens uit en druk het weer in en kijk naar de opening waar de pijl naar wijst. Even goed opletten of dat geen heveltje met een ‘putje’ te voorschijn komt.

1 like

Mocht er geen knopje/palletje /heveltje of wat zijn is er een drastische oplossing.

Spacer er uit halen en met een tangetje (platbek) de stift voorzichtig vasthouden en met je andere hand de kroon van de stift draaien (of met een tangetje als deze erg vast zit.

Zoals altijd met dit soort geknutsel…met beleid en weten wat de risico’s zijn.

Stift uitgetrokken.

Stift ingedrukt.

Onder het zwarte bolletje lijkt wat te veranderen. Maar waar ik dan op moet drukken? :grin: