Overigens heeft volgens mij hier iemand ooit eens een bericht geplaatst hoe hij zelf zo’n sleutel gemaakt heeft voor een supercompressor kast.
Helaas vind ik dat bericht niet meer. Iemand een idee wie dat was?
Dat was volgens mij @Arie_Kabaalstra
Maar het is heel lastig om een goede sleutel te vinden voor zon deksel die zijn allemaal vaak weer net anders.
Balletje of prop ducktape al geprobeerd?
Als niks lukt een grote moer vastlijmen op het deksel dan draai je hem zo open, daarna de lijm weer oplossen of warm maken en heb je hem zonder beschadiging open.
Zelf zo’n sleuteltje maken. 2-3 mm aluminimum of rvs plaatje nemen, gat boren of zagen en ff vijlen. Als je hem goed wil maken rvs nemen en heel nauwkeurig werken, als je de back niet wilt beschadigen en sneller wilt werken alu nemen…
Tja als ik dit project volg vijl je het zo… maar even serieus…en een deksel is groot genoeg om als je het plaatje rvs op de juiste maat met een zaagboor voorbewerkt is het met vijlen goed te doen. Het hoeft ook niet makkelijk te zijn om horlogemaker te worden.
Het kán wel… maar… als je een “Steeksleutel-achtig” ding gaat maken. dan draai je met een beetje pech de hoeken van de veelhoek op je deksel naar de kloten…
ik heb onlangs voor een Zodiac Horlogekast een Caseback tool gemaakt, van Aluminium, maar… dat is een “Flankdrive” tool… door de bolle vlakken in de tool, pakt ie de caseback op de vlakken, en niet op de hoeken, zo blijft alles heel… maar om dat met het handje met een figuurzaagje en een vijl goed passend te krijgen, zodat ie op alle vlakken pakt?.. ga er maar aanstaan…ik moet er in elk geval niet aan denken, sterker nog… ik gruwel bij de gedachte…
tip van flip voor de Topicstarter… “Duik niet overal volle bak in”… Horlogemaken is een vak… als je al niet uit kan vlooien hoe je ergens een stift uit moet halen, en voor elk kalibertje wat je in handen krijgt de hulp hier moet inroepen… dan schiet je inzicht in de materie nog ernstig te kort…
Ik klink “hard”, dat geef ik toe, omdat ik er een paar jaar geleden ook "onbevangen ingevlogen " ben, maar… ik heb een achtergrond als gereedschapmaker, en jaren lange ervaring met kleine mechaniekjes, omdat ik al jaren aan modelspoor werkte (Z-spoor, schaal 1:220, spoorbreedte 6.5 mm, locjes van 33 mm lang)…
Daarmee bouw je inzicht op… en dat heb je echt nodig… “volgens een boekje” een uurwerk servicen, werkt alleen als je weet wat je aan het doen bent…
Ik ga er echt niet volle bak in. Wees maar niet bang. Ik wil enkel batterijtjes kunnen vervangen en banden wisselen e.d. en horloges toonbaar maken / opfrissen. Het servicen laat ik wel aan de toppers zoals Hub over. En misschien was ik ietwat laks door zo snel de vraag te stellen. Ik had dat op de afbeelding al geprobeerd zonder succes.
Ik vraag het hier maar even: was het niet handig geweest als er een manier was om het koppel te vergroten voor de hardnekkige gevallen? Bv een forse zeskant er op, of wat meer vlees in de hoogte met een gat voor een lange staf of dikke schroevendraaier? Je kunt de waterpomptang of moordenaar er op zetten maar dat is jammer van het werkstuk.
Zoals ik in dat topic ook al schreef…als je zoveel kracht nodig hebt… dan Is er wel wat mis. … dan moet je je horloge al heel stevig in een klem. .en vast in een bankschroef hebben staan. …en dan nog de kans dat bij het losdraaien je werkbank ineens midden in de kamer staat