Hulp gezocht kluis(je)

Ik heb nog zo’n hotelkluisje staan thuis.
Pak je met een hand zo op maar bedoeling is natuurlijk dat je deze vast schroeft in de kast of zo.
Probleem is dan bij overval zullen ze je dwingen de kluis te openen en bij inbraak ligt het er aan.
Hebben ze tijd dan slopen ze misschien je hele kast om het hele ding mee te nemen, of ze komen nog een keer terug met een gun als je wel thuis bent…
Ik heb zelf alleen een heel oude antieke kluis in gebruik. Die kun je alleen verplaatsen met een hijskraan. Zit echter niet veel in van financiele waarde dus tja wat is wijsheid.
Zou zelf zeggen: investeer in een alarmsysteem, leg je horloges achter de onderbroeken in de kast :-), zorg dat je verzekering op orde is en schaf een kluisje aan als de verzekeraar dat verlangt.

1 like

Wat je zelf verzint, verzinnen zij ook. Door het spul te verstoppen maak je het jezelf op dagelijkse basis volgens mij moeilijker dan de inbrekers.

Al lijkt het me in het geval van mijn oma waarschijnlijker dat de boeven (waren ingelicht door mensen die) haar door het raam eens bezig hadden gezien, gezien het tijdsbestek waarin ze het klaar hebben gespeeld.

Voor het overige volgens mij prima adviezen hoor. :+1:

Als we nou gewoon afspreken dat we van elkaars spullen afblijven dan is alles opgelost…
O nee, ik weet het: zo’n kluis achter een schilderij!
Daarin leg je ook een gun zodat je de slechterik kunt verrassen als je gedwongen wordt h’m open te maken.
Of nog beter: neem een kluis met een sleutel van chocolade. In geval van nood eet je h’m op.
Wat een briljante tips hier

1 like

Diefstallen bij mij thuis en in mijn buurt waren steeds overduidelijk met tijdsdruk en veelal met oog voor specifieke waardevolle spullen. Er zal dus vaak eerst verkend worden.
Ik heb uiteindelijk ook geopteerd voor een kluis bij de bank.

Ok! En ik maar denken dat alleen “onze” inbrekers hongerig waren…
Ooit lang geleden kwam ik 's ochtends de woonkamer in en zag dat inbrekers zelfs de inhoud van onze artskoffer op de vloer hadden verspreid. Jammergenoeg is destijds best veel weggenomen.
Gedurende het sporenonderzoek vond de politie de handtas (zonder portefeuille) terug in de tuin van de buren met ernaast een aangevreten ananas, die vanaf dat moment ook op de lijst met gestolen goederen kwam (de fruitschaal is, zeg maar gerust, niet het eerste dat ik controleer als men mij vraagt wat er gestolen is)

1 like

Toptip van forumclown @anon50762135, die kennelijk toch zo nu en dan het grappige met het serieuze weet te combineren:

Gewoon op een malle plek opbergen. In een ziplockje in de stortbak van het toilet, gewikkeld in een geitenwollen sok in je tijgersloffen of in een stukje aluminiumfolie tussen de gehaktballen in de braadpan in de koelkast.

3 likes

Of laten taxeren door een erkend taxateur

Ja goed plan, horloge en alle bijbehorende zaken bij elkaar bewaren. Zelf bewaar ik ook mijn pinpas plus de code in de kluis, zo hoef je nooit te zoeken…

Bwa, ik kwam er onlangs achter dat ik een horloge miste, ik dacht dat het in de kluis in de bank lag maar niet dus…
Ik heb er toch minstens gedurende een week (uurtje per dag) naar moeten zoeken eer ik het gevonden had… lijkt me sterk dat inbrekers zo lang zouden blijven.

Was jij het niet die laatst suggereerde mijn vintage Seikomatic in een pot bedorven mayonaise te stoppen? Je vergat toen het plastic zakje te vermelden, en dat oude ding bleek dus niet waterdicht te zijn hè. :expressionless: Maar het leren bandje ziet er nu fantastisch uit! :+1:

Mijn vader stopte het zakhorloge van zijn grootvader iedere zondag als hij terugkwam uit de kerk opnieuw in de buikholte van een dood konijn dat in de schuur hing.

Ik had helaas geen trekdrop voor je andere suggestie, dus stopte ik de Pontiac maar in een zak met dropmix. Dat doe ik ook niet meer sinds ik op mijn werk ben uitgelachen omdat ik een dropveter om mijn pols had in plaats van een horloge. :sweat_smile:

Dat laatste is een grapje. Ik heb helemaal geen werk.

Hen is er minder aan gelegen om geen rommel te maken tijdens het zoeken. Als je alles wat je uit de kast hebt getrokken en/of opengescheurd hebt gewoon op de grond kan pleuren, kun je verrekte snel zoeken.

6 likes

Zoiets had @batossai ook. Die had zijn horloge bij een warme reep chocolade verstopt. Dat was ook geen succes.

3 likes

Aangezien mijn hersenspinsels geen grenzen kennen heb ik een vraag.

Hoe zit het juridisch, wanneer een inbreker in jouw huis staat en toevallig met zijn poot in een 47" antieke berenval trapt en daarbij zelf zijn onderbeen amputeert?

Ik ben oprecht benieuwd naar het antwoord.

Want 1. het is inbraak, insluiping of huisvredebreuk en die muiter komt op een plek waar hij niet mag zijn en 2. volgens mij is het niet verboden om een antieke berenval in je huis te hebben.

@warroo, @blauwbeer en @mr_brakke, zouden jullie de huiseigenaar moeten vertegenwoordigen? Is zoiets strafbaar?

Het is wel cool.

7 likes

Die berenval is eigenlijk net als een kluis: het wordt pas écht leuk als de inbreker hem niet los van de vloer krijgt.

edit: daar is die ketting met ring natuurlijk voor. Mijn fout.

2 likes

De meeste “kluizen” welke voor een redelijke prijs te koop zijn, zijn feitelijk “brandkasten”.
Deze beschermen goederen een bepaalde tijd tegen een bepaalde temperatuur.

Bij een echte kluis wordt vermeld waarvoor deze geschikt is.
Een wapenkluis is anders dan een kluis voor waardeberging.
En een kluis voor waardeberging, is geschikt voor een bepaalde waarde.

Als je een horloge met een waarde van € 10.000,- hebt, en je moet deze in een kluis voor waardeberging van > € 10.000,- bewaren dan heb je een beste kluis nodig. Zeker als deze ook gecertificeerd moet zijn voor de verzekering.

3 likes

Het is ook niet verboden om een Japans zwaard boven je deur te hangen en die met een systeem aan de deurklink naar beneden te laten vallen als die deur wordt geopend. Of onder je deurmat een gat te maken waaronder een 200 liter vat zwavelzuur staat met een one-way klepingang.

Boobytraps. Heerlijk. We zijn allemaal een beetje Kevin natuurlijk.

Ik niet. Dat lijkt mij niet zo ingewikkeld. :sunglasses:

3 likes

I like the way you think.

Maar toch vraag ik me af wat de consequenties zijn voor een vakantieganger wanneer er een inbreker thuis in een berenval trapt.

3 likes

Hangt ervan af op welke dag van je vakantie hij dat doet. Als dat langer is dan drie dagen voordat je thuiskomt, reken er dan maar op dat je wat poepjes uit je vloerbedekking moet schrapen. Gaat er minder tijd overheen, dan is het vast wel beperkt tot een plasje. :slight_smile:

1 like

En vooral: waar ligt de grens? Bij een midden in de kamer staande berenval of zo’n Japans zwaard systeem is opzet natuurlijk aardig makkelijk aan te tonen. Maar wat te denken van een net iets te goed geoliede houten trap? Of een ‘per ongeluk’ ontsnapte wurgslang onder het bed? Of je demente schoonmoeder met een slokje op met een draaiende kettingzaag op schoot in je bijkeuken?

Interessant.

5 likes

Ik dacht …eentje bij de voordeur en eentje bij de achterdeur.

Je hoeft er geen verklaring bij te doen waarom ze daar staan schipper.

Edit: behalve dus wanneer iemand zijn been ermee kwijtraakt? Hence the question.

2 likes