I dare you......ik daag jou uit

Zo’n “oude” GS is toch ook nog steeds schitterend. Een zeer chic model vind ik het, net even wat verfijnder dan de SARB.

2 likes

Het gevoel is anders, de SARB is echt prachtig en als automaat dikker en meer horloge. Die GS is zo dun en licht, je voelt 'm bijna niet om de pols.

2 likes

Even mezelf terug geupdatet :smirk:
Marleen met haar mooi nostalgisch verhaal mét een knappe Damescollectie :hugs:
@Lerobert51 Amai wat een schatten heb je en de appel is niet ver van de boom gevallen met Marleen :innocent:
@Lexaf bescheidenheid siert :kissing_heart: kort en bondig
@Proenski met zijn mij welbekende Finnen … een mooie bonte verzameling :rofl:
@koekoek met zijn prachtige Seiko’s …en zéér herkenbaar hét ultieme horloge komt meestal wanneer je het niet verwacht :bulb:
Wachten is het nu op het volgend verhaal …

6 likes

@Lena76 moest het zijn natuurlijk i.p.v. Marleen :sunny:

2 likes

Gave verhalen! Van de Seiko collectie van Koekoek tot de fantastisch Minerva van Lerobert51 en de Buren van Lena76 en Proenski niet te vergeten. Omdat de persoon die ik getagd heb (nog) niet gereageerd heeft, zou ik @Bidle graag willen uitnodigen om iets meer over zijn geweldige collectie te vertellen, en over zijn drijfveren. Kan ik ondertussen nog even broeden op hoe het bij mij eigenlijk begonnen is, en de rol van HF daarin.

4 likes

Ik heb het idee dat ik weinig te zeggen in dit topic. Ik heb 25 horloges die niet weg gaan. Ik hoop wel, het moet gezegd, dat er één van die 25 naar de kloten gaat. Die gaat eigenlijk alleen maar niet weg gaat omdat ik er geen rooie stuiver voor krijg. Dat ding is een pukkel op m’n verzameling. Een soort van Curtis Stigers plaat in een verder smaakvolle muziekbibliotheek. Dit is dat horloge:

Maar verder? Aangezien ik nauwelijks een flipperaar ben en al m’n horloges tof vind kan ik niet claimen dat er eentje nou zo speciaal is dat m’n hele verzameling er aan op te hangen is. Het horloge waar in 2015 de horlogehobby mee begon is verkocht:

En het horloge wat ik het langst in m’n bezit heb (en wat ook nooit weg gaat zolang het niet omvalt) heb ik hier meer dan uitvoerig beschreven:

Ik heb ook al een long term review geschreven over m’n Citizen die ik inmiddels zeven jaar heb:

En ik zou nog een keer zo’n verhaal moeten schrijven over dit ding:

Die heb ik inmiddels ook al tien jaar. Het verhaal van de Speedmaster Reduced die ik ooit weg gooide heeft me in dat opzicht wel gevormd. Quartz is voor mij jarenlang echt de technologie naar keuze geweest om de doodsimpele reden dat het zowel goedkoper als robuuster is.

In mijn ogen waren mechanische horloges nodeloos duur en breekbaar. Misschien vind ik dat nog steeds wel, eerlijk gezegd. Ik kijk op dit moment niet echt meer naar horloges om te kopen, het laatste project wat ik nog zou willen hebben is de SBGV245 GS Quartz, zodra Spanje weer open gaat zal ik Magi weer eens aanschrijven.

De eerste drie “serieuze horloges” die ik ooit kocht waren dus om die reden quartz en in mijn ogen redelijk waterdicht. De eerste Seiko kocht ik met 50m WR omdat ik dacht dat men dat ook meende, maar die 100 en 200m WR die volgden waren voortschrijdend inzicht. :thinking. En ik zie dat na Nomos, heel veel mechanische Seiko’s, verzamelingen Duitsers, voorzichtige avontuurtjes met vintage en omzwervingen dat ik één Grand Seiko als pronkstuk zie en een andere op het oog heb als end-all-be-all.

Die GS heb ik nu om. Ik ga zo met een slijptol m’n temper-oventje voor messen afslijpen in de tuin. Die GS houd ik daarbij om. Maar nogmaals de end all be all wordt deze:

https://static.watchtime.com/wp-content/uploads/2019/08/IMG_2249-1.jpg

16.000 A/m of 200 Gauss anti-magnetisch, 200m WR, 50 jaar onderhoudsinterval. Ik ben eigenlijk terug bij m’n manier van denken die resulteerde in de aanschaf van die Seiko chronograaf in 2007, al weet ik nu meer van waterdichtheid dan toen. :slight_smile:

Maar goed, zoals je ziet is de hobby een soort van reis geweest die fundamenteel m’n kijk op dingen niet echt heeft veranderd.

Sorry. :pray:

25 likes

Leuk topic.

1 like

Een beetje topicvervuiling van mijn kant maar…:

Wat een enorm vet ding !
Ik vind zo’n “jumphour” sowieso al een enorm vette complicatie maar deze schreeuwt echt funk :grin: :sunglasses: :+1:

2 likes

Je hoeft je echt niet te verontschuldigen, en realiseer je maar dat jouw benadering er ook weer een is die herkend zal worden.
Het HF wordt gedragen door fanatici, en ‘lauwen’ de passieve lezers die genieten, en de actieve stuurders die reuring veroorzaken, en alles wat daar tussen in zit.
Allemaal bij elkaar een mooie smeltpot…en jij borrelt lekker mee.

Van wie wil jij een verhaal dan? Laat het weten Fate :sunglasses:

1 like

Ha, grappig, dat is die van mij! Mooi he, dat groen. Dat doet me er trouwens aan denken dat zo iets ook een mooi onderwerp zou zijn voor een topic. Vis uit wie een horloge heeft dat identiek is aan een exemplaar dat je zelf in je collectie hebt, maar dan wel met een ander merk. Géén homages of reissues zo, maar echt identiek. En niet iets van het internet geplukt, maar 1 van jezelf en 1 van een ander HF lid. Beeldt ze beide bij elkaar af. De twee groene, de Prisma van mij en de Leijona van @Proenski zijn daar een mooi voorbeeld van.

Wat zijn we hier lekker bezig met zijn allen hè, jongens en meisjes? @Horlogehalle Frank, je hebt wat losgemaakt!

Leuk om ook je andere vondsten te zien, Jeroen. Die vierkante Orient jump hour vind ik echt héél bijzonder.

8 likes

:smile::crazy_face::slight_smile::slight_smile:
Lekker hè
:+1:

2 likes

Leen, jij als inmiddels oudgediende hier, zou jij ook iets kunnen vertellen over hoe je begonnen bent?

1 like

Die laatste GS blijf ik geweldig vinden :heart_eyes:

2 likes

Wat een super verhalen hier, en wat een geschiedenis aan horloges en ervaringen. Ik ken weinig mensen op dit forum persoonlijk maar dit topic laat het anders aanvoelen. Dus, @HorlogeHalle: complimenten!! Ik lees het allemaal met veel plezier!

3 likes

Eindelijk ook weer eens een topic waarin het niet gaat over geld, maar over gevoel en emotie.

9 likes

True!!

1 like

Ik vind dat je zowel jezelf als dit Skagen horloge te kort doet. Ik vind hem in elk geval wèl mooi en bijzonder. Vertel er eens wat meer over? Is het een mechanisch horloge? Opwinder? Automaat? Quartz? Wekker? Grappig en ongebruikelijk die subsecond op 2 uur. Twee rode wijzers (seconden en wekker?) Rond datumvenster. Prachtig vormgegeven kast en met de kast meelopende geïntegreerde leren band, met blauw stiksel, combinerend met de blauwe wijzerplaat. Los ingelegde indexring?
Als je 'm desondanks tòch kwijt wil voor een rooie stuiver, nou…

5 likes

Tsja…

Ik ben eigenlijk wel nieusgierig of @Windhund iets keks te zeggen heeft over een horloge. Ik herinner mij vagelijk het verhaal van de draak, en ik moet de goede man sowieso z’n Biesheuvels nog een keer terug brengen, dus dit is dan een kattebelletje dat ik aan 'm denk.

Ook @Dorfmeister, als hij hier nog actief bezig is zou ik wel een duit in het zakje willen zien doen. Heeft ie de Patek nog? Wat is eigenlijk het centrale stuk geweest? En heeft ie het nog?

Het zit 'm niet eens zozeer in het horloge an sich. Die Skagen is een heel fatsoenlijk voorttikkende quartz, met zowel een GMT functie en een alarm. Ik vind wel dat ze vreemde keuzes maakten. De dikkere pijl is het alarmpje, de GMT is het dunne rooie wijzertje. Pff. Ook de lume is om te huilen zo slecht. Die zit er voor shits and giggles op, als het ware, maar niet om 's nachts de tijd af te lezen.

Maar goed, het is inderdaad een apart ontwerp. Ik kocht het ooit in Kopenhagen omdat ik de koppeling Denemarken - Deens horloge wel geinig vond. Maar ja, het is natuurlijk niet in Denemarken gemaakt, en de oprichters van het merk wonen ook niet bepaald in Denemarken. :slight_smile: Ik kan dus, ofschoon het horloge het prima volhoudt, niet aan het idee ontsnappen dat het een plakmerk is.

De grootste reden dat ik hoop dat ie 't begeeft is omdat de band voor mij een grote teleurstelling is. @Ko-Banden heeft ooit de band gemaakt die er nu op zit. Het oorspronkelijke bandje was een soort bordkarton met lederlook er over, en ging steeds naar de kloten. Maar die band zit tussen de kast geklemd (het zijn geen echte lugs) en is met twee schroefjes per kant bevestigd. Eén van die schroefjes was doodgedraaid door een juwelier die de OEM band ooit verving, en dus heeft @Ko-Banden dat keurig gemeld, en het met loctite vastgezet. Zijn band is retecool, maar die kast… man man man.

Ik kan mij nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat het een wegwerp-merk is, anders ontwerp je niet zo’n kast. Het ziet er allemaal wel cool uit, Skagen, maar op het eind van de rit vind ik het ondoordachte meuk.

Daar kan ik me niet over heen zetten. Als ik Skagen daarmee tekort doe: Het zij zo. :slight_smile:

7 likes

Van oorsprong Deens, en later overgegaan in Amerikaanse handen.
Heb een titanium extreem platte Skagen

Als ik een lijstje maak van welke horloges weg mogen, zit deze er nooit bij.
Er zijn meer op het forum volgens mij die met een Skagen blijven zitten…:smirk:

Sorry Fate :wink:

4 likes

Ze zijn niet kut genoeg om harteloos mee om te gaan. Maar toch… :slight_smile:

2 likes