I dare you......ik daag jou uit

Zo’n soort topic ben ik al eens gestart, naar aanleiding van die Prisma :wink:
Ik wist dat ie op het forum zwierf maar wist niet meer van wie die was…

3 likes

Nee ik heb eigenlijk helemaal geen tijd om er mee te schrijven. En zeker niet zo vaak en met zo veel. Ze zijn voor de heb. Voor het verzamelen. Voor de collectie. Het kleine kamertje waarvan je op de foto ongeveer de helft ziet - zo klein is het- wordt bij ons thuis ‘het Vulpenmuseum’ genoemd.
Met al die auto’s in het Nationaal Automuseum van Louwman wordt toch ook niet gereden?

Ik heb een klein aantal, een stuk of 10 van die dingen in een mooi doosje op/bij mijn bureau, waar ik regelmatig mee schrijf. Af en toe wissel ik wel eens een pen uit de collectie maar dat gebeurt niet vaak. Wat ik dan schrijf? Kleine aantekeningen, een adres op een enveloppe, soms voor de lol een poging tot schoonschrift, af een toe eens een lief briefje aan een dierbare en, traditioneel, verjaardags- en Kerstwensen.

Analogie: we hebben allemaal een telefoon die de tijd perfect aangeeft en toch kijken we (vooral HF-ers neem ik aan) regelmatig op het horloge, dat we dragen. Voor velen geldt ook daar dat we als liefhebbers niet elke dag het zelfde horloge dragen, maar regelmatig wisselen. Zie: “Wat dragen we vandaag!”

Net als bij mij zullen er best veel horlogeliefhebbers zijn die een aantal horloges gewoon voor de leuk op een plekje of in een vitrine heeft liggen. Uurwerkjes die verder niet of nauwelijks gedragen worden.
Ik schrijf niet elke dag met dezelfde vulpen. Slechts een klein aantal valt af en toe die eer te beurt. De rest ligt mooi en interessant en historisch te wezen in mijn zeer particuliere museumpje, maar maar vrienden, familie, kennissen en af en toe serieus geïnteresseerden mogen ze komen aanschouwen.

Lang antwoord op een korte vraag.

En ach, 't is ook maar een hobby…

Vanwege de leuke reacties op dit toch enigszins off topic onderwerp in dit draadje, nog een plaatje.

25 likes

@HorlogeHalle,

Leuk topic!!
Dank voor de aanzet, ik hou van verhalen (mens) achter het horloge :heart:

1 like

Mogen we (ik ben maar even zo brutaal) jou ook uitnodigen Jim @JimSoul? Ik was al buiten m’n boekje gegaan door twee estafettestokjes door te geven, waarom dan niet nog één :innocent: Ik vind dit zo’n leuk topic dat ik niet kan kiezen, ik wil iedereens verhaal lezen :hugs::relaxed:
(Sorry Frank @HorlogeHalle, ik zal niet je topic kapen, maar mag ik toch een beetje helpen met de olievlekwerking ervan?)

6 likes

Hahahaha Marleen , ik had al vermoed dat je Jim voor zou dragen…nu hoef ik dat door jouw actie niet met een list te doen :wink:
dussssss,… diss time ai will see it sroe de fingers :rofl:

@JimSoul jij gaat nu geen nee zeggen toch???

4 likes

Wat een leuk topic is dit en inmiddels één van mijn meest favoriete van het forum. Goed bedacht !

Bedankt @Climholland. Ik moest er even over nadenken, want een grail heb ik niet. En inmiddels heb ik al een behoorlijk aantal horloges, verschillend in leeftijd, grootte, stijl en krachtbron. Dus over welk horloge ga ik het hebben? Echt geen idee. Mijn smaak verandert met het moment van kijken op het forum of de bekende verkoop sites. Lastig.

Eén ding is zeker, vintage horloges hebben mijn absolute voorkeur. Dat heeft tot gevolg gehad dat ik in de jaren toch behoorlijk wat miskopen heb gedaan, soms omdat de staat en werking niet waren zoals de verkoper had aangegeven, of omdat ik opeen betere staat had gehoopt. De hobby begon met een Pontiac herenhorloge, gekregen van een kennis. Niks bijzonders, ook het verhaal daaromheen niet. Maar wel de start van inmiddels een redelijke verzameling Pontiac horloges.

Maar door een aanmelding op het horlogeforum in 2015 kwam ik in aanraking met horlogemerken, waarvan ik het bestaat niet kende of vaag iets over had gehoord. Inmiddels kan ik andere (vintage) merken ook waarderen en heb ik mijn verzameling uitgebreid met diverse Mido’s, Certina’s, Tissots (met de vintage PR516 gl als favoriet), verschillende Seiko’s (ook LCD’s) en een serie Citizen NY0040 duikers in alle uitvoeringen.
Ik ben verloren, ik geef het eerlijk toe en het gaat maar door, want ik heb ze nog lang niet allemaal genoemd.

Het is niet een bepaald horloge of merk, dat het voor mij doet, maar de techniek. Ik vind het verschrikkelijk fascinerend hoe zo’n klein uurwerkje, aangedreven door een veertje, de tijd zo accuraat kan bijhouden. En dan te bedenken dat de vroege horlogemakers bij het licht van een kaarsje en met beperkte middelen zulke prachtige werkjes konden maken. Daarom kan ik mezelf ook helemaal verliezen in een prachtige snek spillegang. Wat een vakman moet je zijn om zoiets moois te kunnen maken. Daarom volg ik ook de verhalen van bv onze stefanketelaars, ariekabaalstra, brunod, en vele anderen, op de voet.

Maar goed, hoe ging het verder?
Een paar jaar geleden kreeg ik een zakhorloge van een collega in mijn handen gedrukt. Hij vroeg mij, omdat ik “veel verstand van horloges” had, of ik wist wat er aan dit erfstuk van zijn vader mankeerde. Het liep niet meer en het zou leuk zijn, als deze weer in werkende staat zou zijn. Ik was een absolute sleutelnoob en heb daarom via het forum contact gezocht met @vinwat, die redelijk in de buurt woonde en waar ik goede verhalen over had gelezen. Om kort te gaan: Vinwat kreeg dit kansloze en overigens niet kostbare zakhorloge, weer werkend. Ik dacht echt dat dit een kansloze missie was. Wat een held. Maar toen ik het zakhorloge van hem terugkreeg spraken we over het sleutelen aan horloges en vroeg hij of ik zelf geen interesse had om aan horloges te gaan sleutelen. Tuurlijk! Ik had thuis nog dozen vol met vintage miskoopjes. Prachtige horloges, maar vaak net niet werkend. Ik zag het al helemaal voor me, dat ik al die kneusjes weer lopend zou krijgen. Hoe gaaf zou dat zijn.

Het idee voor de Vinwat clinics was geboren. Zijn initiatief om te starten met een beginnersclinic voor HF-leden, bleek een groot succes, want inmiddels hebben al veel leden deze clinic gevolgd.

Voor mij heeft het contact met Vinwat en het volgen van deze clinics mijn horlogehobby rigoureus veranderd. Ik vind het geweldig om verschillende soorten uurwerkjes onder handen te nemen en de eerder aangeschafte vintage horloges, die eigenlijk economisch total loss waren, nieuw leven in te blazen. Door vallen en opstaan bouw ik ervaring op, koop ik steeds meer gereedschap en groeit de hobby steeds verder uit.

Een echt doel heb ik niet. Ik wil geen professioneel horlogemaker worden, daarvoor vind ik mijn huidige baan veel te interessant. Maar als hobby is het geweldig en langzamerhand besteed ik er steeds meer tijd aan. Misschien op termijn minder gaan werken en meer uren aan de hobby gaan besteden.

Een echte grail heb ik ook niet. Ik vind het leuk om te lezen als iemand zijn grootste wens, na jaren sparen heeft weten te scoren, maar ik heb dat niet. Ik heb ook niet een bepaald merk in mijn hoofd, daarvoor vind ik teveel horloges leuk.

Ik heb teveel horloges om ze allemaal te kunnen dragen, dus ik zal eens moeten gaan ruimen. Maar er zijn er een aantal die nooit meer weg gaan, omdat die heel speciaal voor mij zijn. Eén daarvan is de Le Coultre Futurematic. Allereerst een pracht van een horloge, met een heel bijzonder uurwerk. Maar wat voor mij het meest bijzondere is dat ik dit horloge, met HF-vrienden, @climholland en @rfpma, onder begeleiding van @vinwat, zelf heb geserviced. De aanschaf van zo’n horloge is al bijzonder, het zelf servicen ook, maar om het met elkaar te mogen doen is misschien een “once in a lifetime” ervaring. Hoe gaaf was dat.

Ik had het van tevoren nooit gedacht, toen ik die eerste Pontiac kreeg en de hobby voor mij startte. Maar mijn horlogeliefhebberij is geevolueerd van het verzamelen van vintage horloges, naar het sleutelen daaraan. En ipv thuis de horlogebox ordenen, naar het contact met mede-forumleden, soms onder het genot van een hapje en een drankje, praten en kijken naar elkaar horloges. Dat contact is voor mij een belangrijk aspect van de hobby geworden. Elkaar helpen, met kennis, tips, onderdelen, etc. Daar geniet ik van.

Zo zie je maar wat een gekregen horloge, een forumlidmaatschap en een enthousiaste horlogemaker kan veroorzaken. En wie weet wat het nog gaat brengen.

Ik weet niet of hij er op zit te wachten, maar ik wil het stokje doorgeven aan @vinwat. Ik ben benieuwd naar zijn topper of verhaal op horloge gebied.

29 likes

Frank (@HorlogeHalle) heeft mij uitgedaagd om te schrijven over linken/parallellen tussen horloges en muziek,
Dat bleek echt wel een uitdaging. Na een beetje onderzoek kan ik wel enkele voorbeelden noemen van linken tussen thorloges (tijd) en muziek waar je vanuit zou kunnen gaan om daar iets over te kunnen schrijven.

Enkele horlogemerken die muziek als thema verwerken in modellen of in series zijn o.a. Hamilton “Jazzmaster”, Oris die namen van bekende muzikanten gebruikt en Raymond Weil die namen uit de muziekterminologie gebruikt.
Maar ik vind het voor deze uitdaging niet zo geschikt om hierover te schrijven, iedereen kan eenvoudig de websites van deze horlogefabrikanten bezoeken en vervolgens hier alles over lezen.
Ook hebben bekende namen uit de popmuziek wereld de “tijd” gebruikt als thema voor muziek, het ultieme voorbeeld is natuurlijk “Time” van Pink Floyd, hier heb ik het al overgehad toen ik de uitdaging aannam. Dan heb je nog “Clocks” van Coldplay. Erg mooi allemaal, maar ook weer heel voor de hand liggend om hierover te schrijven. Op YouTube en op Google is er van alles te vinden om daar naar te luisteren en over te lezen.

De uitdaging om een link te leggen tussen horloges en muziek zal ik dus op mijn eigen wijze, uit mijn eigen ervaringen moeten halen en dat vind ik op het moment dat ik begin met het schrijven niet eens zo eenvoudig. Ook wil ik “horloges en muziek” niet verwarren met “tijd en muziek”, dit laatste is veel algemener en heeft en andere intentie.

Het stukje dat ik schrijf gaat over mijn belevenissen met “horloges en muziek, verwacht geen onderwerpen van wereld niveau, zoals “Time” van Pink Floyd, maar een huiselijk stukje waarin muziek en horloges voorkomen.

M’n kinderjaren beleefde ik in een heel gelukkig, maar eenvoudig gezin. Mijn vader was werkzaam als pompbediende bij een benzinestation, er was weinig inkomen en elk dubbeltje moest omgedraaid worden voor het werd uitgegeven. Ons gezin bestond uit vader, moeder, broer en ik. Mijn moeder is geboren in Duitsland in een bijzonder muzikaal gezin. Allemaal konden ze uitstekend zingen of een instrument bespelen. Mede hierdoor zong ik op mijn zesde jaar al solo in kinderkoren en een jongenskoor. Ondanks dat er weinig te besteden was, heb ik een prachtige kindertijd gehad.
Na dit te hebben gelezen begrijp je dat er ook geen geld was voor voor luxe zaken, maar toch is in die periode de basis gelegd voor mijn liefde voor horloges.

Mijn vader kreeg door een klant bij het tankstation waar hij werkte een langdurige klus aangeboden. Hij heeft gedurende een hele zomer in z’n vrije tijd al het schilderwerk van een enorme villa uitgevoerd.
Op deze wijze kwam er extra geld binnen, o.a. kregen m’n broer en ik allebei een blokfluit, ook we mochten op muziekles. Mijn vader had geen horloge, op een zaterdagmiddag zijn we met het hele gezin naar een juwelier in de stad gegaan en daar kreeg mijn vader zijn eerste nieuwe horloge.
Het merk was Olympic (niet het tegenwoordige merk), een handwinder, diameter 32 mm, staal met een “silver” wijzerplaat, opgelegde indices en logo. Dit horloge maakte diepe indruk op mij, ik vond het prachtig.
In de zomer van 2017 tijdens het opruimen en regelen van administratieve zaken voor m’n vader, vond ik het horloge ergens achterin in een lade van z’n bureau. Hij wist eigenlijk niet meer dat hij het nog had, ik mocht het meenemen van hem en draag het af en toe (zie foto).


Olympic van m’n vader

Dit is dus eigenlijk mijn eerste link tussen horloges en muziek, het nieuwe horloge van mijn vader en m’n nieuwe blokfluit. Ik ruik nog steeds de geur van het nieuw gelakte hout van de blokfluit en voel nog steeds het koele staal van het nieuwe horloge van mijn vader. Dit horloge is voor mij altijd het voorbeeld gebleven hoe horloges er volgens mij eigenlijk uit moeten zien.


Olympic van m’n vader en m’n school blokfluit

Ondertussen gingen mijn muzieklessen door en bleek ik een goede leerling te zijn De AMV jaren vlogen voorbij en i.v.m. de “kerkelijke” achtergrond van onze familie moest en wilde ik orgel
leren spelen. Inmiddels was ik een jaar of twaalf en had al een krantenwijk waardoor ik zelf kon sparen voor een orgel.
Bij een kleine pianohandel bij ons in de buurt kocht ik voor honderd gulden een harmonium, het benodigde bedrag had ik nog niet bij elkaar, maar ik mocht iedere week een paar gulden langs brengen.
In die tijd kreeg een vriendje van mij een prachtig “plat” horloge op z’n verjaardag, ik was wel een beetje jaloers, maar muziek was belangrijker en daar ging al mijn spaargeld naar toe.
Op m’n vijftiende verjaardag kreeg ik een tijdmeter van m’n ouders, geen horloge, maar een metronoom. Deze metronoom heb ik nu nog steeds en werkt na al die jaren uitstekend (zie foto).


Metronoom op m’n vijftiende verjaardag gekregen

Inmiddels had mijn vader een nieuwe baan met een hoger salaris.
Op een zaterdag gingen we met het hele gezin de stad in, zogenaamd om nieuwe kleren te kopen, maar tot mijn grote verrassing mochten m’n broer en ik beide bij een juwelier een nieuw horloge uitzoeken, ik zocht een Monté uit, dit leek op het horloge van m’n vader.

Omdat ik mij behoorlijk ontwikkelde met orgelspelen, vond ik dat ik ook een piano moest hebben.
Het harmonium was inmiddels afbetaald en ik ging als 15-jarige in m’n eentje weer naar dezelfde kleine pianohandel in de buurt en kocht daar zonder dat mijn ouders op de hoogte waren een grote oude piano. De eigenaar van de winkel werkte prima mee en dacht net als ik, dat mijn ouders misschien wel een beetje zouden tegenstribbelen, maar het uiteindelijk wel zouden accepteren.
Deze piano kon ik ook weer voor honderd gulden kopen en ook weer per week afbetalen.
Mijn ouders schrokken zich wezenloos toen het vrachtautotootje met de piano nog diezelfde dag voor de deur stond.
Een tante van mij was er ook, ze kwam niet meer bij van het lachen, wij woonden namelijk met ons gezin in een piepklein flatje, drie hoog.
Na een korte discussie waarbij ik volgens mij heel overtuigend was, werd de piano naar boven gebracht en naast het harmonium op m’n slaapkamer gezet. Je kon er nog maar net tussendoor lopen.

Toen ontstond voor mij weer een link tussen “horloge en muziek”, namelijk net zo dwangmatig als ik als kind altijd over al over de witte strepen van een zebrapad liep, moest mijn horloge voor het slapen gaan perse altijd op de piano liggen. Deze dwangmatigheid om m’n horloge op de piano te moeten leggen heeft heel lang geduurd.

Welke parallellen zou je kunnen bedenken tussen horloges en muziek, ik heb een paar vergelijkingen opgeschreven:

Horloge: tijd ligt vast
Muziek: tijd past zich aan

Horloge: tijd is een maatlat
Muziek: tijd wordt ingevuld

Horloge: vaste tijd
Muziek: tijd varieert, langzaam of snel

Horloge: zonnewijzer als eerste tijd waarneming
Muziek: met de handen klappen of met een staf op de vloer tikken om de tijdsduur aan te geven als primaire tijdsaanduiding.

Horloge: uren, minuten, seconden
Muziek: maat en ritme

Vroeger konden bijzondere horloges prachtig en verfijnt mechanisch een muziekje spelen.
Tegenwoordig heb je “hardloop” horloges die digitaal muziek naar keuze kunnen afspelen.

In zijn tijd nam Ludwig van Beethoven met een (zak)horloge in de hand de duur van een muziekstuk op en als een van de eerste musici stond hij met een metronoom in de hand het tempo van een muziekstuk te bepalen.
Tegenwoordig sta ik met een Speedmaster om de pols de duur van een muziekstuk op te nemen en controleer ik met een app op m’n iPhone het tempo van een muziekstuk.


Speedmaster en Muzikaal wijntje

Tot ik op 18 april 2017 lid werd van dit mooie Horloge Forum, heb ik altijd goedkope horloges, zoals Lorus, Festina, Prisma en heel lang een Citizen Quartz gedragen.
Omega was altijd wel mijn horloge droommerk, maar het geld dat over bleef van het huishouden was niet voor horloges maar voor de muziek.

Mijn ouders vonden destijds dat ik na de middelbare school moest gaan werken, maar m’n droom was om naar het conservatorium te kunnen.
Dit ging uiteindelijk pas gebeuren toen ik al getrouwd was en er ook al kinderen waren.
Nadat ik was afgestudeerd is de nieuwbouw voor m’n Muziekpraktijk gerealiseerd en werd er geïnvesteerd in nieuwe muziekinstrumenten.
De laatste grote ‘muziek” investering was in januari van dit jaar, zie: https://www.hansmusic.nl/.

In de muziekpraktijk staan twee glazen vitrines, de een met een verzameling muziekinstrumenten en de andere met m’n kleine verzameling bijna gratis gekregen (niet dure) vintage horloges.


Horloge met vioolsleutel

Van een van m’n leerlingen kreeg ik bij een bijzondere gelegenheid als cadeautje een horloge met een vioolsleutel, een leuk linkje “horloges en muziek”.


Horloge (inmiddels verkocht) en viool

Toen een goede vriend van mij die juwelier en geschoold horlogemaker is, met pensioen ging, wilde hij muziekles van mij en ik wilde alles over horloges leren van hem.
De eerste jaren vonden de wederzijdse lessen om en om plaats in zijn inmiddels gesloten horloge/juwelierszaak en in mijn muziekpraktijk.
Dit is achteraf gezien natuurlijk wel een heel bijzondere link tussen horloges en muziek.
De musicus die horlogeboeken bestudeert en een juwelier die zijn best doet om acceptabel geluid uit een viool te krijgen.

Vaak hoor ik opmerkingen in de trant van “mooi dat je van je hobby je beroep hebt kunnen maken”, daarmee wordt dan muziek bedoeld. Maar muziek is nooit een hobby geweest voor mij, muziek is voor mij m’n werk maar ook m’n passie.
Horloges zijn een hobby voor mij, maar ik moet wel oppassen dat deze hobby niet uit de hand loopt en leidt tot dwangmatigheid, die neiging heb ik en daar moet ik wel rekening mee houden.
De horlogehobby moet voor mij dus ontspanning blijven.
De verleiding om er meer met horloges te gaan doen is er wel, nog maar kort geleden kreeg een aanbod om een horlogewinkeltje te starten, die op vrijdag en zaterdag geopend is.
Maar dat gaat niet gebeuren, ik houd me aan “muziek is werk” en “horloges is hobby”, deze parallel is voor mij een juiste formule.


Verzameling horloges met de vleugel

Tot slot volgen er nog enkele foto’s met als thema “linken tussen horloges en muziek”.
Dank jullie wel voor het lezen!

49 likes

Prachtig verhaal Hans en heel mooi verwoord!
Recht uit het hart…

1 like

Ik vind dit topic net en moet even wat inhalen, maar leuk! :+1:

2 likes

geweldig stuk om te lezen! De pasie druipt er werkelijk van af en daarnaast denk ik dat er in je stuk goede lessen voor ons allemaal zijn verborgen, om altijd te blijven geloven in onze dromen en te genieten van je hobbies.

1 like

Bedankt voor de uitnodiging :sunflower:
Ik pak de ‘pen’ binnenkort met genoegen op.

Dat heb je goed gezien… :slight_smile:

3 likes

Prachtig en fijn te lezen verhaal!

1 like

jahaaaa, hier komt toch een heleboel samen!!! fantastisch als dit er op een gegeven moment uitkomt. Het HF met al zn verschillende persoonlijkheden, met al zn verschillende voorkeuren. Dat geeft diepte en plezier.
Man man wat een lekker verhaal!!

:+1::+1::+1:

4 likes

Hans, je hebt jezelf overtroffen!!!

Ik had al zo’n vermoeden,maar dat het op deze manier ge-etaleerd zou worden mocht ik alleen maar hopen.
Vermoed dat jij met jouw openhartige verhaal veel leden geraakt hebt.
Heerlijk dus dat je in een hogere versnelling bent gekomen en dit het forum in hebt geslingerd.

en als ik dit schrijf krijg ik ook weer zin even terug te scrollen naar het verhaal van @anon34385602HFH, of van @Lerobert51, en van vele anderen. Eigenlijk dus van iedereen die hier bijdragen heeft geleverd.
De aftrap van @PaulusB was ook compleet in lijn van mijn verwachtingen en daar hadden we geluk mee, want we zaten vervolgens meteen in het goede spoor!

En het kan rustig gesteld worden dat iedereen zijn verhaal hier een gelijk podium krijgt. De verhalen zijn echt en dat is belangrijker dan de schrijfstijl , het aantal woorden of de horloges die in het verhaal voorkomen.

Tip voor elk HFlid dat hier toevallig verzeild is geraakt, begin helemaal bovenaan, want geen enkel verhaal zal je teleurstellen

Frank

14 likes

En ik maar hopen dat je die mido commander van stal zou halen. :joy::joy:
Mooi verhaal Harry. :+1::+1: herkenbaar ook

2 likes

@HansT, wat een verhaal! En, wat een Omega’s :kissing_heart: maar de rest mag er ook zijn :grin:

2 likes

Dank je wel Jeroen!

2 likes

Exact! :slightly_smiling_face:

2 likes

In spannende films uit 1980 :smirk: zie je wel eens dat een boekenkast na een druk op de knop om zn eigen as 180° draait en wordt er vervolgens een goedgevulde bar zichtbaar…
Mijn vraag nu aan jou Hans, …:innocent::rofl:

Wat een ding man!
Op deze foto dreigend boven de omega…OMG!:shushing_face:
jpeg

3 likes

Haha, dit is mijn laatste grote “muziek” investering in januari jl. het is prachtig en daar kan ik de hele buurt mee wakker maken. Een wijnkelder moet er nog eens komen, goed idee Frank :blush:!

3 likes