Iets verkopen voor iemand anders?

Dan is het puur voor de verkoop en is het horloge niet van hem.

Ah
 dit is voor het eerst dat ik het niet met je eens ben. Wat een deceptie. Wat een stomme dag.

Bezit is in het Nederlands vermogensrecht het houden van een goed voor zichzelf (art. 107 eerste lid, Burgerlijk Wetboek Boek 3 (BW 3)). Een bezitter heeft meestal de feitelijke macht over een goed en gedraagt zich alsof hij de eigenaar van dat goed is.

5 likes

Waarom ben je het dan niet met me eens? De tekst die je citeert onderschrijft mijns inziens wat ik zojuist zeg. Bezit is het houden van een goed voor zichzelf. Dus niet voor de derde namens wie je het verkoopt.

3 likes

Duhu

1 like

Omdat de bezitter heeft de ‘macht’ er over maar hoeft niet de eigenaar te zijn. Met ‘voor zichzelf’ implicieer je naar mijn mening eigenaarschap. Dat staat hier los van elkaar. Daarom ben ik het niet met je eens. :sunglasses:

2 likes

Hahaha, je bent een schat hoor, maar ik denk toch dat je het mis hebt. :wink::kissing_heart: ‘Voor zichzelf’ is letterlijk onderdeel van de wettelijke definitie van ‘bezit’: “Bezit is het houden van een goed voor zichzelf.” De eigendom is weer iets anders.

Overigens denk ik dat we niet moeten struikelen over de juridische definitie van ‘bezit’, ik denk niet dat dat is wat hiermee beoogd werd:

2 likes

Zeker allemaal rechten gestudeerd hier?

Het Burgerlijk Wetboek volgt het Ontwerp-Meijers en beschouwt bezit als een vorm van het overkoepelende begrip ‘houderschap’.

1 like

Daar zit een nieuwe strip in :innocent:

3 likes

Ik zeker niet.

Maar ik blijf het anders zien.
Zoals ik het lees wordt met ‘bezit’ bedoelt (hier op het forum) dat je het horloge daadwerkelijk in je hand kan houden en niet dat hij bij een 3de partij ligt en jij als schakel fungeert.
Dat je niet de feitelijke eigenaar bent maakt niet uit
 je kunt handelen alsof je de eigenaar bent.

3 likes

Eens.

2 likes

DĂĄt ben ik helemaal met je eens. :+1:

Ook omdat dat ‘bezit’-stukje tussen haakjes staat, terwijl de zin zelf gaat over ‘feitelijke beschikkingsmacht’, en er continu horloges voor anderen worden aangeboden in het blauwe gedeelte, en dat volgens mij gewoon wordt aanvaard.

2 likes

Gelukkig. Mijn werelbeeld is weer hersteld.

2 likes

Een horloge is voor zo ver ik weet niet geregistreerd op naam, dus ik denk dat toegang hebben tot ook onder bezit valt. Maar idk :stuck_out_tongue:

Er kan binnenkort zo maar een wereldoorlog uitbreken, maken wij ons druk om iets banaals als het verkopen van een horloge van een vriend?:zipper_mouth_face:

2 likes

Echt he

Eigendom en bezit

Een veel voorkomende onduidelijkheid rondom het juridische begrip eigendom draait om het dagelijks spraakgebruik van de woorden eigendom en bezit. Hoewel beide termen in het dagelijks spraakgebruik hetzelfde betekenen, zijn ze juridisch gezien niet hetzelfde.

Bezit

Bezit is het houden van een goed voor zichzelf. Bezit kan onmiddellijk (dat wil zeggen direct) plaatsvinden doordat iemand bezit zonder dat een andere het goed voor hem houdt. Het bezit kan ook middellijk (dat wil zeggen indirect) plaatsvinden doordat iemand bezit door middel van een ander die het goed voor hem houdt. Het begrip bezit staat meestal voor het uitoefenen van feitelijke macht.

Bezit is namelijk het voor jezelf houden van een goed dat niet van jezelf is. Iemand is dus géén eigenaar, maar gedraagt zich wel zo. Dat kan te goeder trouw zijn (omdat hij écht denkt dat hij eigenaar is) of te kwader trouw (terwijl hij weet dat hij de eigendom niet heeft).

1 like

Hahahahaha, waar haal je dit nou weer vandaan? Wat een larie! :joy: Een eigenaar zou geen bezitter kunnen zijn? Wat een klinkklare onzin. Dat het twee begrippen met verschillende betekenissen zijn, betekent niet dat Ă©Ă©n persoon niet beide hoedanigheden kan hebben.

Zoek eens naar het verschil tussen eigendom, houderschap en bezit. Ik weet dat het verwarrend is maar het is niet hetzelfde. Of zoals een hoogleraar altijd zei toen ik college volgde: ik keek gisteren naar Ajax en heb me doodgeërgerd aan de commentator. Die sprak heel de tijd van balbezit. Het is Bal-HOUDERSCHAP!!

6 likes

Weet je zeker dat je dit bericht aan mij wilde richten? :thinking:

1 like