Ik moet weer eens iets geks hebben hoor

Zojuist een niet-originele 24mm shark mesh band binnengekregen om op mijn PloProf te zetten. Het ziet er alleraardigst uit (zie plaatje) maar helaas zit 'ie op die foto niet vast :smirk:

De ‘koppen’ van de bijgeleverde (normale) pushpins zijn namelijk te klein om in de gaten in de lugs te passen (de pushpin valt als het ware gedeeltelijk door de geboorde lugs heen). De orginele omega pushpinnen (waarmee de isobaren band vast zat) passen uiteraard wel, maar die zijn weer (net…) te dik om door de eindlusjes van de mesh heen te passen.

Wat ik nodig heb, is dus ‘normale dikte’ push pins met een grotere diameter ‘kop’ (helaas geen schuifmaat bij de hand dus de exacte maat is mij op dit moment even onbekend). Weten jullie of zoiets bestaat? Alvast bedankt!

Geen idee of zoiets bestaat maar aangezien hij toch onder de lugs komt zou je te lussen met een hamdertje wat inkloppen zodat ze wat meer open komen voor een fat springbar door te duwen.

2 likes

Er bestaan standaard dikte springbars met dikke punten van 1,2 mm
Voor Seiko als vervanger van de fat springbar bij mesh banden.
In 20 en 22 mm. 24 mm weet ik niet. Op ebay te koop bij verkopers van mesh.

Als jouw springbar net niet past kun je de eindlusjes van de mesh misschien oprekken met een dunne priem. Heb ik wel eens gedaan en werkt goed. Anders ruimer maken met een vijltje, boor, freesje, ruimer?

Ko

Foto priem.

1 like

Mooie mesh.

Wat @Ko-Banden zegt. Seiko maakt ook gebruik van deze dikkere springbars. Geen idee ze die in 24mm ook hebben.

Op de baai is eern knakker en die heet wjean28 oid en hij verkoopt mesh en smalle springbars met dikke uiteinden speciaal voor seiko’s. Wellicht dat dit ook de maat is die jij nodig hebt en misschien heeft hij ze ook in 24mm

Het enige andere wat er in mij opkomt is waarom je een generieke mesh aan je ploprof wil hangen als er ook een originele of iig een passende op kan :wink:

1 like

Hier zijn wel PloProf spring bars te koop, staan geen maten bij maar ze lijken me op de eindstukken na niet zo dik.

1 like

Oeh hé, dat is wel een stoere mesh. paster mooi bij.

:+1:

Elf.

1 like

Zo, ik heb wat maten kunnen nemen nu. De originele spring bars zijn 2.5mm dik met een kop van 1.35mm die in het gad in de lug past, en een kraag of flens (wat is eigenlijk de juiste term?) van 2.0mm die tegen de lug rust. De bij de vervangende band geleverde hebben een overall diameter van 1.5mm met een kop van 0.7mm en een ‘kraag’ van 1.15mm.

Het was lastig om de maximale dikte die in de band past te bepalen met een schuifmaat (omdat het ovale, enigszins ‘spiralende’ ringetjes zijn) maar ik had een pendrijver van 2.0mm liggen en die paste er precies (en net) doorheen. De spring bar mag dus niet dikker zijn dan 2.0 (en liever 1.8). Nu ik de maten heb, kan ik effectiever googlen.

@Ko-Banden en @Ghentwatch: mocht ik niet de juiste spring bar kunnen traceren, dan denk ik dat het een combinatie van de door jullie voorgestelde opties gaat worden. De eindlusjes zijn iets ovaal, dus een pinnetje van 1.8mm erdoorheen en aan de slag met een klein hamertje - dat zou misschien al helpen. Zo niet, dan zou ik nog met een naaldvijltje aan de slag kunnen gaan. Bedankt voor de tips!

@diashock: bedankt! Helaas staan de maten er niet bij vermeld, en als het inderdaad om originele zou gaan, zullen deze ook te dik zijn vrees ik.

Dat behoeft voor de liefhebber wellicht enige uitleg, inderdaad. De originele band (of althans de officiële vermager daarvan, nl. de 1266/237) is nog steeds verkrijgbaar maar vrij prijzig. De goedkoopste (betrouwbare) die ik kon vinden, kost 439 dollar exclusief shipping/importkosten. Nu vind ik het dat zeker waard voor dit horloge, maar hetvolgende is het geval: mijn vrouw wil me de originele band graag cadeau doen voor m’n verjaardag en ik wilde niet riskeren dat 'ie ongebruikt in de kast zou belanden. Ik dacht met deze generieke band even de ‘stijl’ uit te kunnen proberen alvorens een echte te bestellen. Ik bezit weliswaar twee Milanese banden voor andere horloges, maar die zijn 18 en 20mm en een stuk fijnmaziger. Met 24mm shark mesh heb je best wel een maliënkolder om je pols hangen, en dat wilde ik wel even testen (…en dat 'ie niet paste, wist ik uiteraard pas toen ik 'm erop probeerde te monteren :stuck_out_tongue_winking_eye: )

[EDIT] Ha! Volgens mij heb ik het gevonden! Omdat de PloProf toch drilled lugs heeft, kan ik shoulderless spring bars gebruiken (excuses voor alle engelse terminologie: ik weet eenvoudigweg vaak niet hoe die dingen in het Nederlands heten). Ik vond op Cousins UK een aantal 1.8mm dikke shoulderless spring bars van 24mm lang die spotgoedkoop zijn en vrijwel zeker gaan passen (1.8 is net dun genoeg om door de mesh band te passen en net dik genoeg om niet in het lug gat te vallen). Victorie! En bedankt voor de hulp mannen!

1 like

Dat ik daar niet aan gedacht heb. Dope.

1 like

De shoulderless 24mm springbars bleken zojuist inderdaad het antwoord. Met dank aan @Ghentwatch.