Ik zal mij (koimaster) eens kort voorstellen

Mijn beste,

Raf, van harte welkom binnen de gelederen van dit respectabele HorlogeForum der Lage Landen!!
Al een leuke collectie heb je. Goed hoor.

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Welkom!

1 like

Van harte welkom :clap:

Pieter.

1 like

Dank u wel voor het warme welkom allemaal!
Koi doen we wel via sidekick.
:blush:

1 like

Deze bedoelde ik ja!
YouTube is een geweldige bron van kennis bij mij voor studie, quick-fixes aan de auto en natuurlijk beter kijken hoe een horloge eruitziet.
Hamilton is een goed merk inderdaad maar niet zo goed als toen dit merk was in de tijd van de video :stuck_out_tongue:

1 like

Welkom en veel plezier hier gewenst .

1 like

Welkom,

De horlogehobby kost vooral tijd…eh, en geld :wink:

Veel googelen en let bij verschillende merken op de
technische specificaties.
Je zult dan al snel verbanden zien tussen uurwerken,
gebruikte materialen en constructie.

Zeker omdat je andere hobby veel met water te maken heeft
is natuurlijk je volgende aanschaf een waterdicht duikhorloge.
Ik stel voor een oranje monster, past mooi bij de koi’s en brengt
gelijk wat kleur in de collectie :relaxed:

Succes!

2 likes

Leuk. Weer een verslaafde er bij:wink:.
Wanneer je hier een tijdje rondhangt doe je vanzelf de nodige kennis op. Lekker topics meelezen, reageren en plaatjes kijken :relaxed:
Veel plezier!
Gr.Wander

1 like

Ik zie hier zeer vaak Seiko verschijnen.
Echter al wat zelden de Casio, Festina, Certina, Roamer…
Zijn deze minder goed van techniek dan?
Ook zie ik toch vaak batterij horloges terug.
Is het niet zo dat de opwindbare horloges net iets tot de verbeelding spreken toch?
Allez leken vragen he…
Alvast bedankt!

Op dit forum voeren Omega’s, Rolexen en Seiko’s het populariteitsklassement aan. In het rijtje Casio, Festina, Certina en Roamer zal ongetwijfeld Certina het meest worden gewaardeerd. Casio G-shock is voor de ruigste sporters onder ons heel populair. Roamer wordt gedoogd en Festina : mwah.
Lekker veel lezen en dan, langzaamaan, zie je zelf ook waarom dit allemaal zo is.

1 like

Dank u wel oscar2
Er is dus in feite wel een “rangorde” in merken?
is er hier een soort vzan oplijsting toppers tot floppers of zo?
Ik heb zo ooit eens ergens online een lijst gezien van oudste tot meest recente horlogemerken met hun top hologe type erbij.
Maar kan het helaas niet meer vinden.
Dit zou nochtans een interessante tool zijn geweest om te kunnen verderbouwen op technieken en dergelijke.

2 likes

Er is op vele manieren een ‘rangorde’ te maken. Maar deze is altijd subjectief en leidt vrijwel altijd tot heftige discussies. Dus laten we daar vooral niet aan beginnen.:wink:

Hiervoor geldt een beetje hetzelfde. Hoewel, denk ik, de meeste WIS en forumleden het er wel over eens zijn dat je ‘modemerken’ en ‘plakmerken’ vaak beter links kunt laten liggen. Dit zijn vaak (niet altijd) horloges van niet al te hoge kwaliteit, voor een relatief hoge prijs. Voor dezelfde prijs koop je meestal een kwalitatief veel beter horloge van een gerenommeerd horlogemerk.

In het algemeen is het in de horlogewereld zo dat een (veel) hogere prijs geen garantie is voor betere kwaliteit, in termen van bijvoorbeeld nauwkeurigheid, levensduur, robuustheid, onderhoud, etc…

1 like

Dank u wel voor de reply.
Die discussies maken het dan ook weer leuk.
Stel ik vind de Roamer rockshell mark 3 type 220837 49 25 02 of Roamer moonphase 508821 49 53 05 wel leuk.
Maar wat zouden voor kenners gezien redenen zijn om die niet te kopen.
Puur uit interesse.

1 like

Welkom op het forum! grappig dat je op relatief oude leeftijd nog een zijsprong maakt en nu meer wilt weten. Denk dat voor de meeste op dit forum het horlogevirus al op vrij jonge leeftijd begon.

Wij zullen niet zo snel voor een merk gaan wat geen/weinig historie heeft, of gewoon zijn inkopen ergens anders doet (China) en een eigen merkje erop plakt; een plakmerk dus. Modemerken (Michael Kors, Diesel, Hugo Boss etc) doen hetzelfde, ze kopen designs in en laten hun merkje erop plakken. Deze gangers gaan ook wel onder de naam fashion watches.

Er zijn zat merken met hun eigen designs en fabricageprocessen. En voor de meeste liefhebbers geld hoe meer handwerk & tijd er in iets in gestopt, des te mooier het product. Als alles door robots in elkaar word gezet zit er gevoelsmatig toch minder werk en liefde in en product. Veel plezier op het forum! En gooi die Breitling weg :wink:

1 like

Dank u wel voor uw bericht.
Nu, de liefde voor uurwerken is idd niet van nu.
Maar laat ons zeggen dat ze is gegroeid.
Ik begrijp idd wel de plak en fashion merken.
Ik draag echter ook lotus, niet zo duur en gemakkelijk draagbaar.
Roamer is toch een ouder horlogemerk en vandaar even de vraag ook naar dit merk.
Niet echt geliefd bij de echte liefhebbers en wil even begrijpen waarom eventueel.
Alvast bedankt!

Hallo Koimaster,

Uit je berichten maak ik op dat je echt je oog hebt laten vallen op een Roamer. Zelf ben ik absoluut nog geen kenner op het gebied van horloges maar ik heb natuurlijk wel een mening.
Je vraagt je af wat anderen van een bepaald merk en/of model vinden. Welnu, dat is in feite niet zo heel erg belangrijk. Je bent zelf al te weten gekomen dat Roamer een echt horlogemerk is wat al sinds 1888 bestaat. Dat het merk in het ene land een zeer hoog aanzien heeft en in het andere land niet of nauwelijks bekend is heeft biet zozeer te maken dat de kwaliteit wel of niet goed zou zijn. Als iets niet goed is, zal het overal niet goed zijn. Wanneer het bij ons in Nederland bij verschillende goede juweliers te koop is mag je er, gezien de prijzen voor Roamer, vanuit gaan dat het toch wel behoorlijke horloges zijn.

Zelf ben ik sinds kort in het bezit van een Roamer welke ik ook op internet was tegengekomen. Natuurlijk ook gevraagd wat men er hier van vond. Wat voor mij belangrijk was (en is), is of men iets kon zeggen over de betrouwbaarheid van dit merk. Voor mijmwasmhet totaal onbekend.
Toen ik hier vroeg naar een bepaald type Seiko óf de Roamer welke ik op het oog had (uiterlijk kwamen deze twee redelijk overeen), werd duidelijke dat de Seiko (natuurlijk) een zeer betrouwbaar horloge is (niet voor niets zo geliefd hier op het forum) maar dat de Roamer toch echt wel een stapje hoger ligt.
Natuurlijk moet je niet een horloge uit het topsegment gaan vergelijken met een eenvoudig horloge van een paar tientjes. Maar door de opmerking dat de desbetreffende Seiko ‘gewoon een 13-in-een-dozijn’ horloge is en de Roamer mooier is afgewerkt, ben ik dus overstag gegaan om toch voor de Roamer te gaan.

En ik kan je zeggen dat ik er geen seconde spijt van heb gehad.
Echt een prachtig afgewerkt horloge; op alle vlakken. Bovendien met alle specs die ik wenste.
Ik draag het nu 2 weken en heb mijn andere horloges (hoofdzakelijk ‘plak-merken’) niet meer aangeraakt.

Waar het feitelijk op neer komt: je hebt een horloge op het oog en wilt weten of je waar voor je geld krijgt.
Welnu, dat krijg je met Roamer. Wat anderen er verder van vinden doet niet zozeer ter zake want je koopt zoiets toch voor jezelf?
Heel vaak geldt: onbekend maakt onbemind. Roamer is hier niet zo bekend maar dat zegt totaal niets over de kwaliteit.
Je eigen ervaring is belangrijker dan wat anderen zeggen of vinden.

De twee horloges die jij aangeeft spreken jou aan. Wanneer je de prijs oké vindt en dat er voor over hebt dan zou ik zeggen: doen!
Met de kwaliteit zit het wel goed. Bovendien, wanneer je het via internet aanschaft heb je ook nog een 2 weken bedenktijd.

Succes met je keus

2 likes

Welkom :grinning:

1 like

Dank u wel voor uw eerlijk antwoord.
Op zich was het toeval omdat ik begon bij een juwelier over Breitling.
Hij vertelde mij dat, als je naar techniek zou kojken de Roamer wel een stevig en degelijk merk was dat veel techniek en geschiedenis bied voor een redelijke prijs waarbij je bij de topmerken toch in vehouding veel meer merk betaald.
Bedankt nogmaals aan iedereen, we worden er opgewonden van :smiley::smile::wink:

1 like

OK, daar stop ik mee. Bedankt voor de tip.

Over Roamer is een recent draadje geweest, hier op HF.

1 like