Ik zoek een horlogemaker

Beste Forumleden,

Ik ben op zoek naar een horlogemaker eventueel een hobbyist die een servicebeurt kan geven aan een vintage hand op winder. Het betreft een pontiac nageur van rond de jaren 40/50 schat ik.

Als ik het horloge probeer op te winden dan geeft de kroon weerstand en kan ik niet verder draaien.
Op het moment dat ik begin te schudden met het horloge loopt het horloge even en stopt dan vrijwel meteen weer.
Is het horloge dan te vast opgedraaid en is alleen de veer ontspannen voldoende of in tegendeel? Ik heb totaal geen verstand van horloges en mijn vraag is: Is het veel werk om dit horloge te laten lopen of is alleen schoonmaken voldoende?

De reden dat ik deze vraag hier op het forum stel is omdat ik dan hoop meerdere mensen te bereiken met mijn vraag, in plaats van dat ik meerdere horlogemakers moet vragen om een prijsindicatie.
Ik ga er even van uit dat een servicebeurt voldoende is, mochten jullie iemand kennen die die voor een schappelijke prijs kan uitvoeren dan hoor ik dat graag. Bent u zelf horlogemaker en leest u dit, dan mag u mij natuurlijk ook berichten.

PS: Ik kan geen fotos van het binnenwerk laten zien omdat ik hier zelf het gereedschap niet voor heb om het horloge open te maken. Ik ben ook bang dat ik het horloge misschien beschadig.

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet, Bjorn

Omgeving is wel handig om te vermelden…

zoals Emilio al zei, omgeving
en zie eens in rubriek ervaring met horloge makers

Het liefst in regio zuid-oost brabant, maar ik vind het ook niet erg om het horloge optesturen.

Met vriendelijke groet, Bjorn

Omdat ik uit eerdere topics heb opgemaakt dat jullie gek zijn op fotos hier een foto van de pontiac.
Graag jullie mening/advies en een stukje geschiedenis is altijd leuk. :wink:

@koen heb ik goede ervaringen mee! Ik zou hem even een pb sturen.

Wijzerplaat ziet er op de foto nog redelijk uit. Maar er zijn wat lumepunten verdwenen (of ze rollen in de kast rond :laughing: ) Ik persoonlijk zou hem laten zoals ie is. Hooguit de wijzers nieuw laten vullen, maar zeker niet vervangen.

De kast heeft optisch zijn beste tijd gehad. Misschien laten polijsten en nieuw vergulden?

Verder moeilijk te zeggen zonder het werk te zien.
Met de opschrift antimagnetique vermoedelijk wat ouder, pakweg voor 1955
Nageur duidt op een waterdichte kast. Vermoedelijk met schroefbodem. Ben benieuwd of er nog wat over is van de pakking (als er een in zat).
Zit de originele Pontiac kroon er nog op? Zuinig op zijn dan. Echt waterdicht krijg je het horloge toch niet meer

Het horloge schijnt kompleet opgewonden te zijn. Als het dan niet loopt is er van alles mogelijk. Een kapotte balansas, een kapot tandwiel, een stuk pakking tussen twee tandwielen :wink: noem maar op.
Hoe dan ook is een revisie op zijn plaats. Dwz. werk uit elkaar nemen, schoon maken, eventueel nieuwe veer erin, versleten delen vervangen, werk in elkaar zetten en oliën.

Succes

Beste,

Bedankt voor jullie leuke reacties en fijn dat jullie meedenken.
Ik laat het horloge in deze staat, vergulden van de kast vind ik zelf niet nodig. Je mag immers best zien dat ze er in de jaren 50 ook al mee pronkten :wink:

Het uurwerkje wou ik wel een beurt geven vandaar mijn verzoek.
Mocht ik iemand gevonden hebben dan vraag ik of hij een foto wil maken van het binnenwerk.

Bedankt, ik zal hem een pb sturen woont hij toevallig bij mij in de buurt?

Je hebt een pb.

ps,
een horloge kan NIET te vast opgewonden worden. alleen volledig, en dat is geen enkel probleem voor een opwind horloge. DUS altijd volledig opwinden, je horloge loopt gewoon niet,
geef hem een onderhoudsbeurt en probleem opgelost
lijkt mij een oudje jaren 60/70 of zo

mika

1 like

Bekend fenomeen op Engelstalige fora - een “overwound” horloge. Een niet-bestaand fenomeen inderdaad. Er is altijd wat anders aan de hand - wat bijvoorbeeld wel kan, is een elliptisch uitgesleten veerton-arber-lager. Dan kan de veerton sowieso niet meer draaien. Moet je gaan verbussen. Weinig mensen kunnen dat nog op die schaal. Heb het zelf 1 keer gedaan, onder begeleiding. Was trouwens ook een Pontiac…

Maar van dit scenario gaan we nog even niet uit… :wink:

onzin,
gewoon een horloge wat niet loopt maar volledig is opgewonden.
als de veer volledig is opgewonden kan je simpelweg de kroon niet meer opdraaien
zolang het horloge niet loopt zal en kan de veer zich nooit ontspannen waardoor gewoon het horloge volledig opgewonden blijf dus niet opgewonden kan worden

de gast die beweert dat een horloge te vast is opgewonden moeten ze gewoon naar de maan toe schieten… klaar

Thanks voor de uitleg van het begrip te vast opwinden… Ik dacht dat het ook zo genoemd werd…
Ik heb een zakhorloge wat vast staat… Opgewonden maar reageert niet meer… De klok wil niet meer lopen… :smirk:

Ik zou het kunnen restaureren. Ik heb veel pontiac onderdelen en ben toevallig ook horlogemaker.
Mijn advies is niets aan de kast doen alleen schoonmaken, Dat geldt ook voor de wijzerplaat, schoonmaken en niets aan doen, dan is het karakter van een vintage nog aanwezig. Neem maar eens contact op met mij