Ik zou met dit ontwerp een stap verder willen

Dat sluit ik ook zeker niet uit.

Waarom moet het glas per sé onder de wijzerplaat geklemd worden? Is hiervoor geen andere oplossing te bedenken? Ook ik ben geen designer, dus mogelijk mis ik iets logisch.

Overigens vind ik het een mooi ontwerp. Gave leaf wijzers ook. Ben het eens met de mensen die een andere kroon willen en de band dingetjes weg. Wat overblijft is m.i. ruim voldoende origineel.

Waarom de plexi niet met een schroefverbinding uitvoeren? Vast en losdraaien kan dan met frixie. Beetje afhankelijk hoe waterdicht je de kast wilt hebben.

1 like

Er is vast een andere manier mogelijk. Maar in elk geval wil je de wijzerplaat goed fixeren. Anders beschadigen de wijzers. Of je tikt ze eraf. Vastschroeven kan ook

1 like

Ontwikkeld een module met daarin de overbrenging 1:12 voor de aandrijving van de wijzers. Dit zit normaal al op elk horloge en heet dan: minuutpijp -wisselrad - uurrad. Als je dit geheel in een vaste constructie onder de gedeelde wijzerplaat monteerde dan kan je de plaat ( eventueel in delen ) met wijzers in het glas monteren en het uurwerk er naderhand onder schroeven. Vanuit het uurwerk moet je dan een vierkant op de minuutpijp en de seconde-as maken die dan de moduul aandrijven.

Het blijft een omslachtig proces maar het idee zoals ik hierboven omschrijf is dan toepasbaar met een taartpunt wijzerplaat

2 likes

@suffertje, kwam vanavond een voorbeeld voorbij van gebogen wijzers onder een behoorlijk domed glas. Volgens mij heb je het al opgelost, dan maar ter leering ende vermaeck… :slight_smile:

https://www.horlogeforum.nl/t/wat-dragen-we-vandaag-deel-xi/183059/9859

2 likes

Nee nog niet opgelost nog aan het uitzoeken wat haalbaar is maar dank dit geeft aandat het niet onmogelijk is… :wink:

1 like

Ik had beloofd op de hoogte te houden over de vorderingen van mijn ontwerp…
Ik ben overgegaan om de wijzerplaatconstructei op het uurwerk te monteren.
Ik denk nu aan een ETA-6497-1 uurwerk.
De cristal valt nu middels een stugge rubbere-o-ring sluiting in de kast.
Openen en montage gaat vanuit de bovenkant…
Wat denken jullie kan zoiets werken?

11 likes

Mooie tekening / animatie maar mijn eerste vraag is: hoe monteer en demonteer je het voorste glas? Zo’n ronde pakking blijft niet netjes op zijn plaats zitten bij het oppersen. Zou een rechte pakking [ I-pakking of L- pakking ] nemen.

En voor het demonteren is inslaan een te kostbare optie, je zult een deelbare opwind-as moeten toepassen > kroon eraf nemen dmv de gedeelde as en op de opening dan lucht in de kast brengen waardoor het mogelijk wordt om de luchtdruk in de kast op te voeren en het glas eruit te laten springen. Wel is dan het risico aanwezig dat het achterdeksel glas er eerder uitspringt en je nog niets hebt bereikt…

1 like

Ik zou voor een schroefdeksel gaan!

Wat je bedacht hebt is veel te moeilijk! Uurwerk vanuit de onderkant monteren, vast zetten met 2 kleine lipjes die de wijzerplaat tegen de kast ring aandrukken (zoals bijna elke kast)

Overigens kan je jou systeem ook nooit monteren gezien je niet bij de schroef komt om je stift los of vast te draaien.

4 likes

W :grinning: W!! zwaar trippie horloge, cool :sunglasses::+1:

1 like

Stefan, met zo’n grote diameter wijzerplaat is montage vanaf de bodem niet mogelijk. 2 delige opwind-as zorgt ervoor dat je het uurwerk er vanaf de voorzijde in kunt plaatsen en ook weer uit kunt halen. Je hoeft dus geen tiretteschroef of pen in te drukken.

Dit wordt bij vele monokasten toegepast. Maar inderdaad is het uitgedachte zeer moeilijk te realiseren en zeker service onvriendelijk

ja maar een perfect horloge behoeft toch geen service… :wink:

En dan na 6 jaar klagen dat bij een revisie een nieuw glas geen “optie” is. Dit gaat bij de service een vermogen kosten en dit is een punt waar de meeste liefhebbers niet bij na denken.

Daarna het cristal erop te persen…
Die kan je er middels een zuignap vanaftrekken
misschien een ventiel ergens voor het onder druk zetten om beide los te persen…

Aah… die schroef om de pin los te maken: dat wordt een aanpassing van de bodemplaat…
model V3…

tja, is er nergens een horloge die middels zo’n pakking werkt? met schroefdraad moet het wel een plexiglas cristal worden… :frowning:

Ziehier het ontwerp:
ik heb de lugs aangepast wat vinden jullie van de Crown bescherming, het eerste model was deze nog erg zweverig… De wijzers heb ik ook aangepast. Of is ie zo te “braaf” geworden?

4 likes

Geen idee of het gaat werken maar ik vind het wel een heel bijzonder ontwerp!

1 like

Dank je wel…:slight_smile:

Wat is de mat van je horloge? Doorsnede en l2l ?
Ziet er erg groot uit mi

1 like