Incoming: Universal Geneve Compur ref: 22431 met zeldzame Dial

Hierbij foto’s uit het Sala boek van een panda en van een 22431. Wat mij betreft is jouw plaat net te slordig met te veel inconsistenties in fonts etc. Maar goed: ik ben geen expert.



2 likes

Altijd moeilijk om over chrono’s uit deze periode iets definitiefs te zeggen, maar de wijzers zijn volgens mij sowieso vervangen. De twijfels van de poster hierboven over de plaat deel ik.

1 like

Heb je een linkje? Ik krijg hem niet gevonden. Dat kan komen omdat ik in bad met mijn telefoon zit te forummen (is dat een werkwoord?).

1 like

Dank je voor je reactie. Ik ben al dagen het net af aan het struinen om hier meer informatie over te vinden. Ik vind veel dezelfde Compurs met witte plaat:

Maar ook enkele afwijkende platen zoals deze medi compax in dezelfde 22431 kast:

Maar ook een vergelijkbare dial op een Compur 30:

Aan de dial zie ik zelf weinig verontrustends.
Eenzelfde dial indeling met de blokjes heb ik ook al in volledig zwart gezien maar kan ik nu niet zo snel vinden.
Maar goed ik weet van veel een beetje maar hiervan ook niet veel.

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is extract of archives te kunnen krijgen. Dat zou misschien wat duidelijkheid kunnen bieden.

2 likes

Wat zou dat voor duidelijkheid geven? Kans dat kleur plaat er in staat is niet zo groot denk ik. Ik zou hem eerder eens posten op Omegaforums.

Hier een link naar de Ebay advertentie:
http://m.ebay.com/itm/172351318765?_mwBanner=1
Het horloge schijnt verkocht te zijn.
Heeft ie goed gedaan dan😄

De Extract of Archives zou het verhaal wat er aan vast hangt gedeeltelijk kunnen bevestigen ontkrachten.
Ik weet niet of er in staat aan welk land het geleverd is of misschien zelfs aan het leger van dat land.

Ik zou contact opnemen met Universal over een eventueel extract. Die kunnen je daar antwoord op geven.

Als de plaat eventueel opnieuw opgemaakt zou zijn of niet zou kloppen, biedt zoals mark ook al aangeeft, een extract verder geen uitkomst. Dat is namelijk enkel informatie die aan het serienummer gekoppeld is.

Bedankt voor dit detail!

1 like

Was UG niet over de kop gegaan ergens in de late jaren '90, later met veel bombarie weer opgestart, waarna het al gauw weer een beetje stil werd…? Ik vraag me af of de archieven in dezelfde staat van paraatheid zijn als bij - noem eens heel goede voorbeelden - PP, Omega, Longines.

Beste is zelf contact met ze zoeken…

:scream::heart_eyes::gift::blush::tada::thumbsup: Ooooo wat moooi :gift:
Groet Iwan :motorcycle:

Ik heb ondertussen begrepen van een medeforumlid dat door het ter ziele gaan van UG overnames en mislukte doorstarten het archief niet of moeilijk meer te raadplegen is.

Voor wat betreft de nummers ben ik iets wijzer geworden.
Het serienummer begint met 77 ik heb een Compur beginnend met 76 gevonden die gedateerd is op 1940 dus dat zou kunnen kloppen met het verhaal dat het horloge uit 1941 stamt.
De case reference 22431 is opgebouwd uit 5 cijfers. Rond 1940 zijn ze 5 cijferige codes met een logica gaan gebruiken. Daarvoor een 4 cijferige code zonder enige vorm van logica.
Het eerste cijfer (2) refereert materiaal waarvan de kast is gemaakt 2 verwijst naar edelstaal.
Het tweede cijfer (2) refereert naar type uurwerk en de 2 verwijst naar Chronograaf.
Het derde cijfer (4) verwijst naar de verhouding tussen kast en gebruikte caliber uurwerk. Waar de 4 verwijst naar caliber 285 (31.7mm) of een afgeleide hiervan zoals 385 of 386.
De laatste twee cijfers (31) verwijzen naar het kast ontwerp.

Dit alles zegt natuurlijk nog niet veel.
Ik heb de vraag inmiddels ook op omegaforums gesteld en daar lijkt het kamp ook verdeeld over de plaat. Maar het blijft bij vermoedens en meningen op basis dat men het nog niet heeft gezien. Maar niet duidelijk waarom het niet kan kloppen.

op basis wat ik zelf ondertussen heb gezien vermoed ik dat de centrale secondewijzer en de minuten en urenwijzers niet origineel zijn.

Ik meen me uit een ander topic te kunnen herinneren dat er vroeger ook ooit een soort “mod” cultuurtje is geweest bij bepaalde horloges net zoals nu gaande is met bijvoorbeeld de seiko duikers monsters etc. Maar ik kan me niet meer herinneren welk era dat was en welke type horloges dit betrof.
Het zou vanuit dit idee mogelijk zijn dat iemand een witte wijzerplaat gedeeltelijk heeft voorzien van zwart en de “Inversed Panda” heeft gemaakt.

Zeer tof. Gefeliciteerd, moge het zijn wat je hoopt.

1 like

Tja. Kamp verdeeld ja maar de grote jongens zeggen nee.

1 like

@Mark020 lezen wij wel hetzelfde forum?
Het enige wat ik lees van de “grote” jongens is dat ze niet overtuigd zijn omdat ze het nog nooit gezien hebben.

Maar de laatste reactie op Omegaforums is de eerste reactie die ook uitermate goed onderbouwd is. Ik zal hem hier plakken:

Central chrono hand incorrect pretty much for sure, but not so convinced the hour and minute hands are incorrect.
Siringue-type hands are known to have been used on UG and also the fact that these are luminous as the dial seems to be could suggest authenticity. Moreover their length is spot-on hence I am not 100% sure but I honestly wouldn’t dismiss them, they could be correct and original.
Another thing that points to their possible authenticity: if the dial is indeed correct (more to that below) then it makes sense that they are not dark/stick hands but steel colored, as that helps legibility above a dark dial. I bet the original central chrono hand not only was the same classic shape as all UG central chrono hands but also it was steel.
Onto the dial: if this is authentic then I agree with LouS that this would be the first (inverse) panda dial by a long shot: previously this was thought to be the Breitling SuperOcean ref 2005 from 1958, hence this would be it by more than 15y.
There are no obvious sign this is a redial to be honest…the font looks absolutely correct and they are very crisp, as are both subdials and scales on the external perimeter .
Even though I am not 110% convinced myself, I vote for all original a part from central chrono hand: the only reason I am not 110% convinced is only because I have never seen one before like that, but I cannot honestly find any objective things that are clearly wrong with it (a part again for the central chrono hand).
Put it this way: if the opener doesn’t get it I will be interested in buying it, just to show that I put my money were my mouth is (as we say in financial markets).

En een link naar het volledige topic:

Ik lees hetzelfde maar je post citeert iemand die ik niet als grote jongen bestempel. Maar goed meningen mogen verschillen toch?

En het boven geschreven stukje overtuigt ook niet bepaald. Ik twijfel ook aan de plaat en houd het voorlopig op een redial.

1 like

Het lijkt er op dat de uitslag op omegaforums bekend is:

Well folks,

we have it from god himself … These dials were made in very small numbers (30-40) and exclusively for the French market and they do exist! They are unique and have many imperfections including co-eccentricity, smudging, imperfect fonts and all of the other bits you would care to mention. Apparently they exist in brown and grey and they are UG originals …

Thank you @bubawatch and @Mlafra

We finally got there with the help and expert comments from the above !

Dus de wijzerplaat is naar alle origineel de wijzers horen naar alle waarschijnlijkheid naaldvormig en zilverkleurig te zijn.

Ik was al blij met mijn vondst en ben heel blij met de uitkomst.
Daarbovenop is dit meteen een van de eerst bekende Panda Dials😄 Waar de Breitling Super Ocean uit 1957 als vroegst werd bestempeld.
Aldus een topic op Watchuseek als zoektocht naar de vroegst bekende panda dial. Een directe link naar dit topic werkte hier helaas niet.

6 likes

Gaaf hoor! Ik had gegokt op vroege redial. Zou wel op zoek gaan naar originele wijzerset, want deze zijn m.i. wel ontsierend.

3 likes

Als Sala zegt dat het klopt dan klopt hij.