Carrera Goggle Watch
Carrera bestaat nog steeds, ze maken zonnebrillen, sport- en skibrillen. Het is een Oostenrijks merk en heeft niets met de racebanen te maken, dat is een ander bedrijf. Vroeger maakten ze ook helmen.
In mijn Carrera Goggle Watch zit een Eta quartz uurwerkje. Zoals je ziet zou je het een Poor Man’s Tag Heuer kunnen noemen. De nieuwe F1 lijkt er ook weer op. De vergelijking is niet heel vreemd, en er is geen sprake van jatwerk, dat ligt genuanceerder. Laat mij dat uiteen zetten.
Carrera werkte samen met Porsche Design. Porsche Design is een zelfstandig opererend designhuis dat in opdracht van derden industrieel design levert. Oók voor Porsche’s accessoire- & hebbedingen catalogus (dealer winketjes & webshop).
De link met Tag Heuer Carrera is heel logisch. Tag Heuer registreerde de Carrera merknaam in Zwitserland in 1962 voor hun chronograaf. Carrera is een bedrijfsnaam in Oostenrijk. Beide bedrijven werken samen met Porsche (het automerk, voor de duidelijkheid). Tag Heuer al ruim 60 jaar.
Partnership Tag Heuer & Porsche
In beide gevallen verwijzen de gekozen namen naar de Carrera Panamericana, een bloedstollende wegrace door Midden-en Zuid Amerika. Porsche won die race en gebruikte de naam Carrera voor het eerst in een Porsche 356 die de snelle, technisch zeer vernuftige Fuhrmann racemotor kreeg ingebouwd. Eerst 1500cc met 4 bovenliggende nokkenassen, later de 1600cc. Dit type motor lag ook in o.a. de Porsche 550 RS en de 718 (F2) die in de grand prix racerij werd ingezet.
Semi off-topic: Veel mensen noemen een Porsche 911 ook wel een Carrera, maar dat waren tot begin jaren '80 eigenlijk alleen de snellere, scherpere versies van de Porsche 911 (ik laat mijn verhaal over de 924 Carrera GT voor het gemak achterwege) . Vanaf de komst van de Porsche 911 3.0 SC (afkorting Sport Carrera) begon dat te veranderen richting het instapmodel (standaard 911 met achterwielaandrijving en smalle body). Daar voegden ze dan weer een S (snellere motor e.d.) aan toe. Zelfs de kenners moeten soms even de boeken erbij pakken om die logica te volgen, dus ik neem het niemand kwalijk als ze Carrera tegen een 911 zeggen…
Terug naar Carrera, het horlogemerk.
Porsche zelf verkoopt Porsche Design zonnebrillen in hun showrooms en webshops. Dit zijn in feite brillen die door Carrera gefabriceerd worden. Zoals je ziet is de scheidslijn tussen wat nou precies Porsche is, wat Porsche Design, wat Carrera en wat Tag Heuer mag heten een lijn die her en der niet voorzien is van een dikke streep, maar een vage veeg. Daar zat weleens wat overlap, op zijn zachtst gezegd. Er werd samengewerkt.
Porsche heeft ook Carrera horloges verkocht. Maar Carrera horloges zag je ook in sportwinkels en ik denk bij juweliers. Dat werd te troebel. Dus nu zie je alleen nog Porsche Design als ‘eigen merk’ horloges naast de échte Porsche-gemerkte Tag Heuers. Klein prijsverschilletje ook…
Porsche Design Horloges
Daarom bestaan Carrera horloges niet meer.
De link met Porsche, Porsche Design en Tag Heuer betekent niet dat een Carrera horloge veel waard is, maar het is wel degelijk geinig om in je collectie te hebben. Het roept altijd meer vraagtekens op dan antwoorden.
Corrigeer me gerust bij onjuistheden. Deze zelfstudie is zonder enige wetenschappelijke onderbouwing uitgevoerd. Ik ben veel langer fan van Porsche dan van horloges.