Info gevraagd Carrera 66491

Tijd geleden gekocht, horloge weegt als dieplood, maar vind de kast erg leuk.

En de achterkant

Wie heeft er meer info over het merk Carrera en over het automatische uurwerk wat erin zit.
Zoeken op Carrera is leuk, maar je komt bijna altijd uit op Tag Heuer…

Niemand?
Het blijkt ook dat je het horloge handmatig kan opwindend. (Deze week getest).

1 like

Echt helemaal niemand?
Volgens cata wiki 46mm en saffierglas…
Op andere sites lees ik 43mm en mineral glas.

Is er een eenvoudige manier on zonder schade erachter te komen wat voor soort glas erin zit?

Grootte zal echt wel 46 zijn, want vergeleken met mijn andere horloges is dit een bullebak.

Ik kan er erg weinig over vinden. Er is wel wat bekend over het bedrijf:

Website werkt niet meer, bedrijf opgehouden te bestaan?

Kan wel info vinden over een ander type. Kan wellicht dezelfde specificaties hebben.

Hier nog iemand met een Carrera, zij het een ander model:

Ik ga wel even naar een juwelier hoop dat die het weten! Ik heb alles gezocht ook nummer erachter,maar werkelijk waar niets!!

Die link van amazon had ik ook gezien. Daar hebben ze het over 43 mm. Hij is echt groter.

Logo is van een brillenmerk. Uurwerk lijkt me iets goedkoops.

Weer wat verder, wellicht dat andere het wel wat zegt, maar uurwerk is volgens een Frans forum een DG-28 of een ST-16.
Zelf heb ik hier nog niet eerder over gehoord!
Het merk ken ik eerder van de racebanen :slight_smile:

Seagull ST-16 klinkt aannemelijk. Op afbeeldingen zoeken met die gegevens levert precies jouw uurwerk op. Chinees dus.

1 like

En hoe staan dit soort uurwerkjes bekend? Slechte reputatie? Of betrouwbaar?

Goedkoop Chinees, kan goed lopen of snel kapot gaan, maar omdat er bijna geen kwaliteitscontrole gedaan wordt vanaf de fabriek (om de prijs laag te houden) is het onmogelijk om van te voren te weten wat je krijgt.

Ik heb ook dit type en merk, maar ik zoek me het
apelazerus naar een nieuw bandje.

Volgens mij is dit merk failliet.

Carrera Goggle Watch

Carrera bestaat nog steeds, ze maken zonnebrillen, sport- en skibrillen. Het is een Oostenrijks merk en heeft niets met de racebanen te maken, dat is een ander bedrijf. Vroeger maakten ze ook helmen.

In mijn Carrera Goggle Watch zit een Eta quartz uurwerkje. Zoals je ziet zou je het een Poor Man’s Tag Heuer kunnen noemen. De nieuwe F1 lijkt er ook weer op. De vergelijking is niet heel vreemd, en er is geen sprake van jatwerk, dat ligt genuanceerder. Laat mij dat uiteen zetten.

Carrera werkte samen met Porsche Design. Porsche Design is een zelfstandig opererend designhuis dat in opdracht van derden industrieel design levert. Oók voor Porsche’s accessoire- & hebbedingen catalogus (dealer winketjes & webshop).

De link met Tag Heuer Carrera is heel logisch. Tag Heuer registreerde de Carrera merknaam in Zwitserland in 1962 voor hun chronograaf. Carrera is een bedrijfsnaam in Oostenrijk. Beide bedrijven werken samen met Porsche (het automerk, voor de duidelijkheid). Tag Heuer al ruim 60 jaar.
Partnership Tag Heuer & Porsche

In beide gevallen verwijzen de gekozen namen naar de Carrera Panamericana, een bloedstollende wegrace door Midden-en Zuid Amerika. Porsche won die race en gebruikte de naam Carrera voor het eerst in een Porsche 356 die de snelle, technisch zeer vernuftige Fuhrmann racemotor kreeg ingebouwd. Eerst 1500cc met 4 bovenliggende nokkenassen, later de 1600cc. Dit type motor lag ook in o.a. de Porsche 550 RS en de 718 (F2) die in de grand prix racerij werd ingezet.

Semi off-topic: Veel mensen noemen een Porsche 911 ook wel een Carrera, maar dat waren tot begin jaren '80 eigenlijk alleen de snellere, scherpere versies van de Porsche 911 (ik laat mijn verhaal over de 924 Carrera GT voor het gemak achterwege) . Vanaf de komst van de Porsche 911 3.0 SC (afkorting Sport Carrera) begon dat te veranderen richting het instapmodel (standaard 911 met achterwielaandrijving en smalle body). Daar voegden ze dan weer een S (snellere motor e.d.) aan toe. Zelfs de kenners moeten soms even de boeken erbij pakken om die logica te volgen, dus ik neem het niemand kwalijk als ze Carrera tegen een 911 zeggen…

Terug naar Carrera, het horlogemerk.

Porsche zelf verkoopt Porsche Design zonnebrillen in hun showrooms en webshops. Dit zijn in feite brillen die door Carrera gefabriceerd worden. Zoals je ziet is de scheidslijn tussen wat nou precies Porsche is, wat Porsche Design, wat Carrera en wat Tag Heuer mag heten een lijn die her en der niet voorzien is van een dikke streep, maar een vage veeg. Daar zat weleens wat overlap, op zijn zachtst gezegd. Er werd samengewerkt.

Porsche heeft ook Carrera horloges verkocht. Maar Carrera horloges zag je ook in sportwinkels en ik denk bij juweliers. Dat werd te troebel. Dus nu zie je alleen nog Porsche Design als ‘eigen merk’ horloges naast de échte Porsche-gemerkte Tag Heuers. Klein prijsverschilletje ook…

Porsche Design Horloges

Daarom bestaan Carrera horloges niet meer.

De link met Porsche, Porsche Design en Tag Heuer betekent niet dat een Carrera horloge veel waard is, maar het is wel degelijk geinig om in je collectie te hebben. Het roept altijd meer vraagtekens op dan antwoorden.

Corrigeer me gerust bij onjuistheden. Deze zelfstudie is zonder enige wetenschappelijke onderbouwing uitgevoerd. Ik ben veel langer fan van Porsche dan van horloges. :sweat_smile:

2 likes

Van TH site

Hier zie je de duidelijke overeenkomsten tussen Tag Heuer F1-horloges en de Carrera-horloges, waarbij die laatste direct moest concurreren met Swatch.

Zelfde bouwwijze, zelfde materialen, zelfde uurwerken. Ander merk, andere kleuren, en wat prijsverschil.

De horloges die hierboven zijn gepost zijn typisch voor de Porsche Catalogus. Maar ze kwamen uit dezelfde fabrieken als Tag Heuer. Esa, Eta of Ronda uurwerken. De latere Chinese uurwerkjes die hierboven genoemd worden zijn volgens mij ook Eta-afgeleiden. Porsche Design gebruikt vandaag de dag vooral Ronda, las ik.

Leuk dat je je erin verdiept hebt.

Ik heb nooit heel serieus gekeken naar Porsche horloges. Vind de prijsstelling opvallend. Van een paar honderd tot 10K+(?). :thinking: Over het horlogemerk Carrera wist ik ook vrij weinig. Ik wist idd ergens wel dat er zonnebrillen waren/zijn? van dit merk en heb, als ik erover nadenk, wel eens een horloge van dit merk ergens zien langskomen. Maar meer ook niet.
Overigens geloof ik direct dat in sommige een ETA-uurwerk zitten. Maar dat de horloges zelf uit dezelfde fabriek komen als TAG Heuer horloges, heb je daar ook een bron voor? Ben ik gewoon benieuwd naar.

Ja, uiteraard associeer ik ‘Carrera’ met Porsche (auto’s) en horloges van het merk (TAG) Heuer. Ik heb er zelf ook een (het horloge van TAG Heuer dus). Wauw, wat een ingewikkeld verhaal! :grin:

Zelfde fabriek als-in: zelfde toeleveranciers; kasten, quartz uurwerken, wijzerplaten, bandjes etc. Waar ze vervolgens werden geassembleerd kom ik niet te weten. Maar volgens mij allemaal in Zwitserland, zéker niet in Oostenrijk.

in Duitsland worden ze nog steeds veel aangeboden op tweede hands sites, zelf ook een NOS gekocht voor 70€ en cadeau gedaan aan mn zoon voor zn 21e verjaardag