Informatie chronographe suisse

Ik heb vorige week op een veiling een Chronographe Suisse type Ultimor gekocht.
Kan iemand mij meer vertellen over dit merk?
Ben niet echt een kenner, wel een liefhebber(helaas geen bezitter)van mooie horloges. Ik vindt het zelf een prachtig exemplaar. De wijzerplaat is goud/geel kleurig, ik vraag mij af of de plaat daadwerkelijk verguld is, of dat de plaat in de tijd vergeeld is. Hoe kan ik daar achter komen? Ook vraag ik me af of de wijzers origineel zijn, ik heb een foto van hetzelfde model/type, daarin zijn de wijzers anders van vorm.

Alvast bedankt voor de informatie!!!

Groet onno.

als je een foto hebt kunnen de kenners(en die zijn er genoeg hier) je veel meer vertellen

btw. welkom op dit onvolprezen forum

Volgens mij zijn Chronograph Suisse horloges, generieke zwitserse chronografen, vaak uitgerust met een Landeron 48 of 148 uurwerk.

Je ziet ze in stalen, vergulde en (dunne) gouden uitvoeringen.

Wijzerplaten en wijzers zijn er in vele varianten.

Als ze er nog goed uitzien en goed lopen en resetten dan zijn het mijns inziens erg leuke vintage horloges.

1 like

Zelf heb ik ook een Ultimor. Dit is een gouden met ook een gouden wijzerplaat. Een foto zou de boel wel veel duidelijker maken.

bedankt vor de reactie’s. Ik heb geprobeerd een foto te maken maar krijg geen goede scherpe foto van mijn horloge.Ik begrijp dus dat de wijzerplaat geel/goudkleurig hoort te zijn. Vraag me af of de wijzerplaat nog iets mooier te krijgen is. Kan de wijzerplaat "beschadigen"van het schoonmaken, oftewel kan het vergulde erdan af gaan? Jyrgen zou je een foto vanje Ultimor kunnen sturen? Ben erg benieuwd!! Kan trouwens de "bodemplaat"los gedraaid worden, zodat je het mechanisme kan zien, ben erg benieuwd of dat mooi opgeknapt is. Hoeveel gangreserve (zo heet dat geloof ik) heeft het uurwerk? Waar kan ik meer info vinden over het mechanisme? Een hoop vragen dus.

gangreserve is ongeveer 38 tot 42 uur

Er zijn waarschijnlijk vele uityoeringen, dus een geel/goudkleurig wijzerplaat is één van de vele varianten. En ja, de wijzerplaat kan beschadigen bij een schoonmaakbeurt.
Vaak kan je foto’s scherp(er) krijgen door het toestel op een statief te zetten en de macrostand te kiezen, voor foto’s van heel dichtbij.

Ik heb nog geen foto’s van de Ultimor, binnenkort zal ik eens kijken of ik die kan maken. Die van mij is wel een 18Kt uitvoering, dat staat wel goed met die goudkleurige (ik zou niet weten of dit verguld is) wijzerplaat. Het achterdeksel is denk ik geen schroefdeksel maar één die je er met een mesje af kan wippen.

Als ik dit hier zo allemaal lees, dan zou het weleens zoiets in dien aard kunnen zijn:
Trekt deze erop?

Hoi Onno,

Het zijn idd. erg mooie horloges met meestal een Landeron uurwerkje heb ik begrepen.
Hier is het linkje waar die van mij staat incl. de complete revisie.
Alleen heeft die van mij een Venus uurwerkje.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,112249

Ik wens je er veel plezier mee!

mvg, Frans

Dit is een vergulde chronographe van het merk Orfina.
“Landeron 248 inside”.

[center][/center]

Zo indrukwekkend hoor. Doe je dit allemaal zelf? Of zijn sommige dingen uitbesteed? Mijn klokje ziet er wel beter uit t.o.v voor je begonnen bent met renovatie. (zonder te willen opscheppen). Ik weet niet of mjn klokje ervan binnen ook zo mooi uitziet, ik durf hem niet te openen.

onnoweug Schreef:

Zo indrukwekkend hoor. Doe je dit allemaal zelf?
Of zijn sommige dingen uitbesteed? Mijn klokje
ziet er wel beter uit t.o.v voor je begonnen bent
met renovatie. (zonder te willen opscheppen). Ik
weet niet of mjn klokje ervan binnen ook zo mooi
uitziet, ik durf hem niet te openen.

Nee hoor ik zou dat nooit kunnen daar heb je jarenlange ervaring voor nodig denk ik zelf. Het is volledig uitbesteed en ik ben nog steeds verguld met het eindresultaat :wink:

mvg, Frans

Wat een prachtige horloges, wat moet zoiets nou kosten (nieuwsgierigheid). Zag laatst een heel gehavend exemplaar van ‘Pontiac’ op marktplaats, voor kleine 200 eeuro. Is dat er een reeële prijs voor?

Mvg Boudewijn

Boud89 Schreef:

Wat een prachtige horloges, wat moet zoiets nou
kosten (nieuwsgierigheid). Zag laatst een heel
gehavend exemplaar van ‘Pontiac’ op marktplaats,
voor kleine 200 eeuro. Is dat er een reeële prijs
voor?

Mvg Boudewijn

Voor die van mij heb ik vorig jaar ca. 200 euro betaald maar toen moest hij nog gereviseerd worden. Ik denk dat de waarde verschild, het is maar net wat er voor gegeven wordt door een liefhebber, ze staan wel eens op de Bay en dan varieert de prijs best wel, het ligt er aan hoe de toestand van het horloge is.

Ik heb vorig jaar ook een Pontiac chrono gekocht die er best wel redelijk uitziet maar daar ligt de waarde vaak een stuk lager, ik heb er 100 euro voor betaald omdat ik het 'm waard vond maar meestal doen ze minder. 200 euro vind ik veel geld.

mvg, Frans

Hallo allemaal,
Zojuist mij zelf aangemeld vanwege het volgende:
Gisteren ben ik helaas het 18k gouden achterdeksel van mijn mooie Chronographe Suisse ULTIMOR verloren.
Vandaar dat ik nu probeer uit te zoeken hoe en waar ik indien mogelijk aan een vervangend exemplaar kan komen.
Kan iemand mij helpen?
Ik hoor het heel graag!
Groet.
Marijn