Informatie over Enicar/laat je Enicar zien

Goedemorguh!

Momenteel ben ik bij een horlogemaker in de leer om wat meer te weten te komen over horlogetechniek en ik mag met deze vroege Sherpas aan de slag:

Ik geloof niet dat het wat waard is en de kroon lijkt niet origineel, maar toch, het is een Enicar :slight_smile: En hij heeft turtle legs!

Iemand enig idee waar ik meer info over dit horloge kan vinden? Tips om een originele (NOS) kroon ergens op de kop tikken voor een appel en een ei?

Ook heb ik wel eens gelezen dat deze wijzerplaten goed schoon te krijgen zijn. Iemand tips? Nogmaals, een ‘leer-project’ dus als het mis gaat is er nog geen man overboord :stuck_out_tongue:

Groeten,
Teun

Mooie klok hoor. Ik heb destijds mijn enicar kroon van ebay gehaald. In canada zit iemand die er vrij veel heeft en in Duitsland zitten verschillende lieden die allerlei soort en stijlen te koop hebben staan. Voor een tientje kun je klaar zijn in elk geval.

1 like

Dag,

Ik ben een beginnend horlogeliefhebber. Nu heb ik sinds kort een Enicar in bezit. Vind 'm fantastisch mooi. Ik heb deze gekregen. Ik ben erg benieuw of iemand iets meet over dit type kan vertellen. Bijvoorbeeld de leeftijd en de waarde.



Tip aan @ikbenhet . Lees dit topic eerst even door :wink:

1 like

Goed, zoals gezegd beginnend horlogeliefhebber. 24 jaar jong. Vorig jaar een Meistersinger Perigraph aangeschaft. (Blauwe klok) Op de erg lange termijn (eerst veel sparen) staat er een Panerai op het verlanglijstje.
Nu dus deze klok er bij, maar weet eigenlijk niks van de geschiedenis van dir horloge. Erg benieuwd naar.

Geinig horloge wel. Seventies denk ik zo ongeveer.
Je zou met een beetje Polywatch het glaasje een beetje kunnen oppoetsen, daar zal hij erg van opknappen.

Dit is een Sherpa, EPSA supercompressor kast, begin jaren’70 schat ik. Waarde is niet heel groot, de meest geliefde en gezochte modellen zijn de Sherpa sport modellen zoals de SuperDive, Super Jet, Divette en natuurlijk de chrono’s die in de jaren '60 werden geproduceerd. Maar nogmaals, erg leuk horloge, ik heb hem zelf ook :wink:

4 likes

@Teunan87

welke kroon wil je hebben ? dit zijn alle Enicar kroontjes die ik heb

13 likes

Haha, genoeg keuze.

Echter, ik heb nog geen idee welke er op zou moeten. Via allerlei websites/oude advertenties probeer ik dit te achterhalen, maar nog geen succes dusver. Op elk horloge dat ik vind uit die tijd lijkt een andere kroon te zitten (vaak vervangen uiteraard) :stuck_out_tongue:

Wat (onduidelijke) voorbeelden:

Goed weekend!
Teun

ik zal even gaan zoeken , als ik iets heb zoals in de laatste foto laat ik het weten

1 like

De vorige keer dat ik een ‘wat is dit voor horloge’ vraag stelde in het Vintage gedeelte, stond ik aardig voor aap met een (naar bleek) neppe Fortis. Hopelijk is dit beter haha!

Wat heb ik hier aan de Enicar fiets hangen, heren experts?

@malus65 en @ReneJK kom er maar in

Hij lijkt zuiver te lopen en is optisch in perfecte staat, op de onderkant van de dial na, van ‘swiss made’ is alleen nog de ‘s’ overeind gebleven :frowning:

7 likes

Geen idee wat je hier hebt, maar ik vind het mooi.

Mooie vangst! Lekker van genieten👍

ik moet je helaad het antwoord schuldig blijven , non chrono’s weet ik weinig van

1 like

Hmm, dit zou wel eens een Chinese heruitgave kunnen zijn. Nadat Enicar failliet ging zijn de onderdelen en patenten op de uurwerken overgenomen door Chronoswiss. De naam is in de jaren negentig door Chinezen gekocht en nieuw leven ingeblazen. Bi-color, de rand om het datum venster, de achterkant in combinatie met slechts 3 atm, ik denk dat dit geen Enicar is zoals wij dat kennen. De haai op het deksel stond namelijk voor 100m waterdicht dacht ik. Het uurwerk zou het kunnen verraden; als hier een afgeleide ETA in zit, dan is de oorsprong Chinees. Maar evengoed mooi en als hij goed loopt dan is er niets mis mee.

2 likes

Ik heb er een nieuw glas in laten zetten, na laten kijken en een nieuwe band erbij gekocht. Zie hoeft het resultaat.

Ben er nu zeker van dat dit geen originele, oude achterkant is. Eben vergeleken met een van mij. De achterdeksel is niet rond aan de buitenkant maar zoals dit:

Onderaan de wijzerplaat zal waarschijnlijk ooit ‘Swiss Movement’ gestaan hebben ipv Swiss made.

1 like

Op UF gezien,dus niet van mij, maar wel zo apart om even te laten zien; Enicar Admiral;

14 likes

Helaas niet van mij maar zojuist omgehad bij AWCO in Amsterdam. Ik ging heen voor een Breitling Sprint en werd enthousiast van deze Sherpa! Wat een mooi ding. Staat is niet super
 maar patina heeft ie wel.

17 likes