Informatie over Enicar/laat je Enicar zien

Dit is dan ook een liefhebbers forum en geen taxatie-site.
U moet begrijpen dat ‘wij’ niet happig zijn om dan op marktplaats/2dehands whatever te lezen (door Horlogeforum op X Euro geschat).

Omdat ik in een uitermate vriendelijke bui ben vandaag.

Je horloge is een 50 a 80 tal euro waard.
Horloge stamt uit de 60s puur esthetisch gezien.

1 like

Mijn laatste vraag ging niet over de waarde
Ik vroeg alleen iets over wat op het deksel staat
En toen kreeg ik dat waardeloze google antwoord van persoon Erica
Dat vind ik onterecht
Ik stelde een normale vraag
Als dat ook niet mag wil ik graag uit geschreven worden

Jank niet zo en log gewoon uit hier. Doei.

4 likes

Je hebt je antwoord. Wat U ermee doet is uw keuze.
Een eerste indruk blijkt wederom enorm belangrijk.

1 like

Kennelijk ja

Het was een prima antwoord van EricA. Als je het nummer namelijk googelt weet je precies wat het inhoudt.

Waarschijnlijk kan je alle vragen die je hier nog zou willen stellen googelen. En mocht je er 1 niet kunnen vinden op google, vraag het dan hier. Dat lijkt me een betere volgorde.

1 like

Dat is al de zoveelste keer dat je dat zegt. Blijf dan ook weg.

En als je wel blijft, steek zelf ook een beetje energie erin. Niet domweg hier vragen wat je zelf ook kunt vinden. Dit is een forum van (merendeel) liefhebbers die hun passie delen. En die zitten hier niet om op basis van 1 plaatje een taxatie uit te voeren voor iemand die niet teveel moeite in zijn handeltje wil steken.

Mijn advies is dan ook: UTFS en doei

1 like

Ik begrijp er niets meer van
Ik heb 1 keer dat gevraagd en commentaar gekregen
Daarna NIETS meer gevraagd over waarde.
Blijf ik op mijn donder krijgen voor die ene keer?
Het is een mooi forum en steek er ook energie als ik als beginneling dat kan, maar moet nog veel leren.

We zijn allemaal ergens begonnen. :wink:

Maar misschien scheelt het als je jezelf even voorstelt. Vertel er gelijk bij wat je jouw interesseert in horloges en welke soorten klokjes je wel leuk vindt. En als je dan een vraag hebt over een horloge, laat het er dan niet een zijn die iedereen kan beantwoorden door simpelweg te googlen, maar vertel eens waar je het klokje vandaan hebt, dat je er een klik mee op wil bouwen oid en dat je gezocht hebt maar weinig hebt kunnen vinden. Juist op een forum waar iedereen af moet gaan op de manier hoe jouw berichten eruit zien is het belangrijk om aandacht te besteden aan je berichten. Ik ken jouw verder niet en misschien bedoel je het allemaal goed, maar het blijkt maar niet uit je berichten. Alles draait om de verpakking, weet je :wink:

Al je berichten tot nu toe gaan over informatie vergaren. Niet over het delen van informatie. It is a two way stream! Iedereen reageert zo afgeknapt omdat je weinig toevoegt nu en alleen maar vraagt. Bovendien zijn de antwoorden op de vragen die je stelt voor iedere leek te vinden, dus ook door jouw. Doe ff iets actiever en dan wordt je vanzelf meegezogen met het forum :wink:

4 likes

Ik ga mijn best doen
Dank voor de reactie

Ik ben dus Ad en eigenlijk mijn hele leven al interesse gehad in klokken en horloges.
Een 40 jaar geleden had ik een mooi Enicar horloge gekregen voor mijn verjaardag.
Zeker 10 jaren geb ik die gehad en toen helaas verloren.
Onlangs kreeg ik van een echte hobyist die zelf mechanische horloges repareert een aantal horloges om af te stellen.
Toen pas zag ik hoe een uurwerk er van binnen uit kan zien.
Vooral de automatische mechanische horloges vind ik mooi.
Met quarz klokjes heb ik niet veel.
Ik heb wel een quarz Indus horloge, met wijzers en een display.
Om af te stellen heb ik een watch winder aangeschaft en daardoor probeer ik de horloges continue te laten lopen.
Ik hoorde dat dit het beste is voor een uurwerk.
Ik ben er in geslaagd om af te stellen op ca 12 seconden afwijking per etmaal.
Wel merk ik dat tijdens het dragen de afwijking varieert.
In de watch winder is het meer constant.
Ik denk dat het komt door temperatuur verandering.
Ik heb nu 2 Enicars, 2 Velonas en nog 1 gouden uurwerk.
Ook nog een paar penankers die toch wel stabiel zijn.
Tot zover voor de eerste keer.
Grs, Ad

8 likes

Hallo Ard, welkom op HF. De afwijking is positieafhankelijk, een horloge kan perfect lopen met de wijzerplaat omhoog en als een dweil met de kroon omlaag. Om een goede afstelling te vinden zul je het horloge dus in meerdere posities moeten afstellen en een soort gemiddelde vinden. In sommige gevallen is de afwijking het gevolg van een vervorming van de spiraalveer en zul je deze eventueel moeten corrigeren maar dat is voor gevorderden. Voor het correct afstellen van een uurwerk is een Timegrapher eigenlijk noodzakelijk.

1 like

Dank voor uw antwoord
Ik draag nu een Ultra automatic die na afstellen in 1 week binnen ca 20 seconden gelijk blijft.
Het wisselt inderdaad een beetje maar ik ben er dik tevreden mee.
In de toekomst zet ik hem ca 30 seconden achter en hoef er waarschijnlijk 2 a 3 weken niets aan te doen.
Wat mij technisch opvalt is dat het afstellen niet in een vloeiende beweging kan. Een palletje verschuiven gebeurt stootsgewijs. Moeiljk om een exacte positie te stellen. Een overbrenging van palletje naar wieltje zou veel beter zijn.
De horloges met een langer wijzertje en nonius is al beter maar ook die zitten niet in mijn klokjes
Op google heb ik een horloge gezien dat een afstelwieltje heeft.
Maar mijn voorraad is van de jaren 60 a 70
Een Timegrapher aanschaffen ga ik niet doen voor die 7 klokjes die ik heb.

1 like

-laat maar-

Welkom Ad. Enicar had ook al jaren mijn belangstelling en ik was erg blij toen ik een Sherpa Jet kon kopen. Op HF is best het een en ander te vinden over dit mooie merk.

Bedankt
Er is zelfs een Enicar site
Ik heb de hele geschiedenis gelezen.
Heb er 2 Waarvan in 1 jammer genoeg geen orgineel uurwerk zit die wel in een Enicar kast zit.
De andere is wel een echte.

Het is een Enicar star Jewels

Hoi , ik heb ook een paar enicar’s
En ook nog wat andere ouwe meuk

5 likes

Echt? Laat eens zien dan.

Nee :wink: