Informatie over Enicar/laat je Enicar zien

Haha, genoeg keuze.

Echter, ik heb nog geen idee welke er op zou moeten. Via allerlei websites/oude advertenties probeer ik dit te achterhalen, maar nog geen succes dusver. Op elk horloge dat ik vind uit die tijd lijkt een andere kroon te zitten (vaak vervangen uiteraard) :stuck_out_tongue:

Wat (onduidelijke) voorbeelden:

Goed weekend!
Teun

ik zal even gaan zoeken , als ik iets heb zoals in de laatste foto laat ik het weten

1 like

De vorige keer dat ik een ‘wat is dit voor horloge’ vraag stelde in het Vintage gedeelte, stond ik aardig voor aap met een (naar bleek) neppe Fortis. Hopelijk is dit beter haha!

Wat heb ik hier aan de Enicar fiets hangen, heren experts?

@malus65 en @ReneJK kom er maar in

Hij lijkt zuiver te lopen en is optisch in perfecte staat, op de onderkant van de dial na, van ‘swiss made’ is alleen nog de ‘s’ overeind gebleven :frowning:

7 likes

Geen idee wat je hier hebt, maar ik vind het mooi.

Mooie vangst! Lekker van genieten👍

ik moet je helaad het antwoord schuldig blijven , non chrono’s weet ik weinig van

1 like

Hmm, dit zou wel eens een Chinese heruitgave kunnen zijn. Nadat Enicar failliet ging zijn de onderdelen en patenten op de uurwerken overgenomen door Chronoswiss. De naam is in de jaren negentig door Chinezen gekocht en nieuw leven ingeblazen. Bi-color, de rand om het datum venster, de achterkant in combinatie met slechts 3 atm, ik denk dat dit geen Enicar is zoals wij dat kennen. De haai op het deksel stond namelijk voor 100m waterdicht dacht ik. Het uurwerk zou het kunnen verraden; als hier een afgeleide ETA in zit, dan is de oorsprong Chinees. Maar evengoed mooi en als hij goed loopt dan is er niets mis mee.

2 likes

Ik heb er een nieuw glas in laten zetten, na laten kijken en een nieuwe band erbij gekocht. Zie hoeft het resultaat.

Ben er nu zeker van dat dit geen originele, oude achterkant is. Eben vergeleken met een van mij. De achterdeksel is niet rond aan de buitenkant maar zoals dit:

Onderaan de wijzerplaat zal waarschijnlijk ooit ‘Swiss Movement’ gestaan hebben ipv Swiss made.

1 like

Op UF gezien,dus niet van mij, maar wel zo apart om even te laten zien; Enicar Admiral;

14 likes

Helaas niet van mij maar zojuist omgehad bij AWCO in Amsterdam. Ik ging heen voor een Breitling Sprint en werd enthousiast van deze Sherpa! Wat een mooi ding. Staat is niet super… maar patina heeft ie wel.

17 likes

Meteen het net opgegaan en zowel op chrono als marktplaats staat het een en ander. Wat zou volgens jullie kenners iets als dit mogen kosten?

Enicar Sherpa Guide 600 GMT 1963
http://link.marktplaats.nl/m1166759332?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Ad

Daarnaast staat deze nog op het eeuwig betrouwbare marktplaats;
Enicar sherpa 600 ops divers automatic 1960 in werkende staa
http://link.marktplaats.nl/m1169736169?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Ad

Erg mooi maar gok dat dit het budget een beetje te boven gaat.

1 van de 2 toevallig van een Enicar fan die hier present is? :blush:

2 likes

Hier een link naar een topic dat ik eerder plaatste over de geschiedenis van het merk :slight_smile:

En dit is mijn Enicar :slight_smile:

6 likes

Die pvd ops zou toch snel naar de +2K gaan denk ik, die andere 1200 omdat de automaat niet goed is. Maar beiden zijn origineel en redelijk nette staat.

1 like

Bedankt voor de reactie! Ga zeker op zoek naar een mooi exemplaar.

Ik ga vandaag of morgen kijken naar de GMT! Nog tips & tricks?

Ben natuurlijk al een beetje aan het kijken naar bepaalde kenmerken. Maar begreep dat er hier wel enkele Enicar kenners zijn! Alvast bedankt!

Maarten

Ik moet helaas op mijn eerdere reactie terugkomen, deze is niet origineel. Met name de wijzers zijn geen originele exemplaren. De originele zijn niet te vinden dus hou hier rekening mee. Ik zou toch kijken naar een ander exemplaar.

Bedankt voor de waarschuwing! Ik zat op springbar.com te kijken naar de verschillende varianten en daar staan deze wijzers wel tussen. Was in de veronderstelling dat het klopte… maar niet dus. Jammer :frowning:

Mag ik vragen wat er niet aan klopt? Goed om te weten voor in vervolg. Bedankt!

Ik heb de afgelopen dagen de nodige uurtjes verspijkerd aan het lezen van de Enicar Sherpa ‘manuals’ op thesprinbar.com, eBay doorlopen, Instagram, Chrono24, etc. Je kent het wel…

Wat mij opvalt is dat de lume op de Enicar modellen vaak erg slecht is, volledig vergaan of simpelweg zwart (weg?) is. Erger dan horloges met tritium uit dezelfde periode.

Is dit typisch voor Enicar of verbeeld ik me dit.

Als de lume zwart is dan is deze in aanraking gekomen met vocht, de kans op andere problemen in het uurwerk is dan groot. Afblijven dus.

3 likes