Investeren in horloge

Ik zie de aankoop van een horloge niet als een investering, maar meer als een soort van “speelgoed voor volwassenen”. Eenmaal uit de doos is de prijs er af.
Uiteraard is het met waardes van 300-1200 euro nog allemaal wel te doen, maar ik koop eigenlijk niks met het idee het ooit te verkopen, al dan niet met winst.

Spaar voor wat je mooi vindt, kijk goed rond, let op kwaliteit en doe geen impulsaankopen, dat is alles wat ik je zou kunnen adviseren.

2 likes

@Chillekasper
Google, google, google
Zo heb ik het ook geleerd.
Gaat een hoop tijd in zitten maar dat moet je
er dan maar voor over hebben.

In moderne horloges rond jouw budget zit vaak
een ETA uurwerk, dan ben je al aardig goed op weg.

Succes met de zoektocht :+1:

Deze :

En toch kan nog de goud waarde naar beneden gaan…

Vind het persoonlijk niet een mooi klokje. Althans niet mijn smaak. Maar in hoeverre is het belangrijk bij het kopen van een horloge om rekening te houden met het materiaal waarvan het is gemaakt (goud/staal/etc)? En wat betreft het uurwerk? Zitten daar ook grote verschillen in? Ik zit zelf te denken aan een automaat. Heb daar namelijk al een aantal van liggen en dat mechanische spreekt mij heel erg aan.

Het is eigenlijk ook niet bedoelt om geld eraan te verdienen. Maar mijn vraag is eigenlijk hoe en wat een goeie horloge is. Dus hoe doe ik een goede koop.

Niet trots. Maar het is niet meer dan logisch dat sommige doelgroepen bepaalde kenmerken hebben.

Ik zou in jouw schoenen eens iets minder gaan chillen en gewoon op onderzoek uitgaan? :shushing_face:

Google, YouTube, Instagram…het sterft van de horloge blogs en vlogs!

Een kant en klaar antwoord welk horloge jij moet kopen bestaat niet.

4 likes

Ja dat begreep ik al. Maar in ieder geval bedankt.

Het is lastig om gericht advies te krijgen als je nog niet goed weet waar je naar op zoek bent. Daarnaast blijft het gewoon een hoop uitzoekwerk, als ik eerlijk ben vind ik dat eigenlijk een van de leukste onderdelen van de horlogehobby.

In dezelfde prijscategorie als jij in zoekt ben ik na een tijd research uitgekomen op een Speedmaster automaat. De automaten (m.u.v. degene met nieuwe co-axial uurwerk misschien) zijn een stuk minder populair dan de Professional, waardoor de prijzen voor een gebruikte een stuk lager liggen, hoewel de nieuwprijs ongeveer hetzelfde is/was. Je zou dit kunnen vertalen als; ‘veel waar voor je geld’.

Ik ben uiteindelijk voor een recente ‘Speedmaster date’ 23.30.40.40.06.001 gegaan, die ik via het forum kon overnemen. Als je het niet erg vindt om een iets oudere te hebben met het 1164 uurwerk, kun je nog een stukje goedkoper uit zijn. Zelf vind ik dat er meerwaarde zit in de ‘tri-compax’ layout van de 3304 t.o.v. de 12-6-9 layout van de 1164. Beide uurwerken zijn gebaseerd op een Valjoux uurwerk in Chronometer spec, dat vind ik een prettig idee met het oog op zowel accuraatheid als (kosten van) onderhoud.

Mooi excuus om 'em nog ene keer te showen :grin: :

8 likes

Iemand vroeg mij laatst het zelfde ik zei toen koop een sub, later bedacht ik dat een sub no date ook een optie is, zegt ie persoon een no date? Wat betekend dat?

Ik zou zonder verstand van horloges dus ook geen serieuze interesse mijn 2000 euro lekker stuk gooien op wat anders of lekker op de bank laten staan, het is alsof je een fiets gaat kopen maar niet kan fietsen, of een gasfornuis maar je kan niet koken, begrijp je?

3 likes

Bij oude zak horloge zijn ze nu meestal alleen maar nog hun metaal waarde : gewicht goud, of zilver. Daarom werden zo ook veel gesmolten.
Bij nieuwe is het anders. Er zijn modelen die of in goud of in titanium werden gemaakt, en soms is de titanium duurder dan goud… Zelfde voor platinium, die zonder btw goedkoper dan goud is. Beweging is ook een deel van de waarde, maar alleen maar een deel. Als je de beweging van een rolex of een ander merk neemt met de zelfde beweging zijn de prijzen toch heel verschillend. Maar zo is het ook voor wagen die de zelfde motoren krijgen.
En als je een nieuwe horloge koopt als investering zou je die beter niet dragen om mint te houden en in een kluis houden. Maar dat is ook niet vrolijk.

1 like

De koers van een stalen Rolex is een stuk stabieler dan van goud :stuck_out_tongue:.

Denk dat het niet uitmaakt wat je koopt, zolang je maar 2e hands koopt.

Beste antwoord, toch niet mijn geld…
Voor 2000 begin je bij de merken die enigszins waardevast zijn met de goedkoopste modellen. Merken als Omega en Tudor. Zet er 1000 bovenop een je komt bij interessantere modellen als de Speedmaster (Speedy) van Omega en de Pelagos van Tudor. Nog eens 1000 en Rolex komt in zicht.

Mijn advies: begin met een Seiko Sumo voor € 350,- - € 400,-of een Shogun. Of zoek naar een Marine Master 300. Of 2 van deze drie.

2 likes

Wil je het horloge elke dag dragen, dan komen er krassen op en daalt je verkoopprijs. Koop dan iets met een kast (eventueel ook metalen band) in zeer hard materiaal (Sinn getegimenteerd staal, Damasko ice hardened steel), dat houd hem optisch mooier. :wink:

Kijk wat er poplulair is, Omega SMP, Tudor Black Bay, Rolex …, Seiko … , IWC Mark XV…, Oris

Da’s inderdaad een cursieve tekst.

2 likes
1 like

Het beste kan je die €2000,- aan mij geven. Google afstruinen kost alleen maar tijd en moeite. Ik zoek wel wat leuks voor je wat redelijk waardevast is.

1 like

Als in hier heb je mijn rekeningnummer, stort de 2000 en je krijgt een Sumo van me?

1 like

Serieus nu: doe er €1000 bij en koop een Seiko Sla017. Redelijke kans dat die over paar jaar meer op gaan brengen.

Edit: het toeval wil dat ik er een te koop heb😬