Investeren in vintage horloges goed idee?

Houd me al een tijdje bezig. Is investeren in vintage horloges een goed idee? Wel de bekende merken uiteraard.

2 likes

De algemene gedachte hier op het forum is van niet, uitzonderingen daar gelaten

1 like

Je bent een paar jaartjes te laat volgens mij. Maar niemand kan de toekomst zien.

1 like

Nee. Eigenlijk alleen Patek (ligt daar wel aan het model), alle Rolex (de een meer dan de ander) en bijna alle “pre-TAG” Heuers- maar in het beste geval behoudt een nu aangeschaft exemplaar z’n waarde, of blijft die licht stijgen.

Sprak laatst een JLC liefhebster die er behoorlijk van baalde toen ik haar vertelde dat Reverso’s niet de beste oudedagsvoorzieningen zijn. :wink:

Edit - ze heeft er twee, en geen van beiden entry-level…

Tweede edit - juiste subforum. :wink:

Als je een paar ton wilt investeren in unieke exemplaren, wie weet. Nu gaan de prijzen wel omhoog omdat er gezocht wordt naar alternatieve investeringsobjecten vanwege de lage rente maar wat gaat er gebeuren als de rente weer omhoog gaat, blijkt het dan een bubbel te zijn geweest?
Koop alleen wat je zelf mooi vind en tegen een prijs die jij er voor wilt betalen. Dat geldt voor kust, antiek enz kijk maar naar het verleden.

1 like

Voor diep ingewijden is het mogelijk te doen. Als je alleen al alle varianten van Speedmasters en Daytona’s bekijkt, is het gevorderde wetenschap. Heb je een model van een jaar te vroeg of te laat, of een iets ander wijzertje, dan kan dat duizenden euro’s verschil maken.
Ik brand mijn vingers er niet aan.

1 like

Als je ze mooi/leuk/interessant vindt is het een heel goed idee. Rendement is niet echt gegarandeerd.

5 likes

Kort door de bocht: nee. Een investering in de zuivere zin van het woord moet een opzichzelfstaand rendement opleveren, zoals bijv. de huur bij verhuur van een eigen huis, etc. Investeren in horloges is meer gokken op waardestijging, en derhalve speculeren, dan investeren. Maar ja, is ook maar een mening.

1 like

Deze vraag wordt ook elke maand weer gesteld. De goudzoekers komen uit hun holen gekropen, maar vergeten even dat HF ook een zoekfunctie heeft.

Nee hoor? Alleen dat niet zo maar jan en alleman dat moet gaan doen. Maar als je verstand van zaken hebt kan je er best prima in investeren.

Dat noemde ik de uitzonderingen :wink:

1 like

Ik heb m’n mening hier al eens geponeerd. In combinatie met een bezigheid als hobbyverzamelaar is het zeker geen slecht idee, als pure financiële investering zou ik het mijden als de pest.

3 likes

Dit is precies hetzelfde als klassieke auto’s, daar is vorig jaar ook een boel ingestort. Ik zou het zelf op iets veiligers met een laag rendement zetten. Medische technologie bijvoorbeeld. Als je dan toch wil investeren en je flappen de deur uit wil doen… :wink: :smile:

1 like

Dit is voor mij nog steeds de enige echte goudzoeker :relieved:

1 like

Maar iemand er echt ervaring mee? Of meningen?

Er zijn horloges die ik in het verleden verkocht heb, die als ik ze gehouden had, nu heel fors meer waard waren geweest. Maar wie kan de toekomst zien?

1 like

Gegevens uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst!

Behalve de aard van de menselijke soort. :frowning:

2 likes

Ook dat blijft speculeren :wink:

1 like

Zoals met alles, investeren is risico nemen. Dit kan worden beperkt door (voor)kennis.
De grootste raad die ik je kan geven is kennis opdoen en enkel het geld investeren, dat je niet nodig hebt, MAAR geniet vooral van je aankopen en draag ze. Mochten ze dan ooit verminderen in waarde heb je tenminste een mooi item.
Enjoy,
Gianni

1 like