Jaartal vaststellen aan de hand van nummers ?

Dag. Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb enkele oude horloges (jaren 40, 50). Nu kocht ik deze week een nieuwere, PONTIAC, 3 sterren, Hydraulica, Memodate met de nummers 955976 en daaronder 24023.
Vraag:
zijn er productielijsten, datje aan de hand van deze nummers het productiejaar kunt vaststellen?
Horloge loopt. Hoe vaak is onderhoudsbeurt nodig, en hoe vaak is “olie” nodig?
gr. Burdine

Hallo, de vergelijking met auto’s gaat niet op voor horloges. Er is eigenlijk geen verschil tussen een kleine en grote beurt, om het zo maar te zeggen. Als de olie vies is/ingedikt/opgedroogd dan moet het uurwerk helemaal uit elkaar, worden schoongemaakt en opnieuw gesmeerd. 1 x in de 7 a 10 jaar met moderne smeermiddelen vind ik zelf voldoende.
Er zijn merken waarbij dat inderdaad kan, maar niet bij Pontiac helaas. De nummers geven wel iets aan (materiaal, model, type enz.). Hieronder een prima PDF van onze eigen Eric met info over Pontiac.

P.S. horloges te ver opwinden of “overwinden” is een mythe, dat bestaat niet. Het kan natuurlijk wel dat ze niet lopen, maar dat heeft dan een andere oorzaak.

Kort samengevat
24023 is een verchroomd of doublé horloge met 11 1/2"’ uurwerk.
955976 is een volgnummer, dat in het begin nog aangebracht werd. Later (ik schat vanaf 1980?) niet meer.