Jaeger le coultre cal.481 automatic bumper

Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe aanwinst kwam ik het volgende tegen:

Lijkt mij redelijk echt maar ik ben geen expert - vraagprijs is 577 euro…

Klopt het dat de casing aangeeft ‘Cased and Timed in USA’?
Is de horloge te dateren rond het jaar 1950?

Ik hoor graag jullie reacties!

5 likes

LeCoultre (op de wijzerplaat heeft dus nooit Jaeger LeCoultre gestaan) is voor de VS markt en vanwege importheffingen (in theorie in elk geval) ‘cased and timed in the usa’. 50’s lijkt me ook wel te kloppen. Voor bijna 600 € vind ik de staat matig.

De Futurematic in de link is trouwens te koop. :wink:

1 like

Verkoper is Izidor? Heb ik wel eens wat van gekocht, ging goed :+1:

1 like

jaren 50 klopt wel en verder niets mis met het horloge behalve de prijs naar mijn mening. Horloge is in hele erg slechte staat, wijzerplaat is erg aangetast en de vergulding van de achterzijde is bijna volledig verdwenen, het horloge is dus flink gebruikt en ik zou hier geen €577 voor geven. Maar goed, ieder zijn ding.

3 likes

Ik denk ook dat hier (zonder goede donor-wijzerplaat en caseback) niks meer van te maken is. Los eigenlijk van de prijs.

Anderzijds wil ik gewoon van mijn Futurematic af ;-).

3 likes

Deze zou voor mij alleen nog voor parts gebruikt kunnen worden maar goed sommigen storen zich niet aan patina en ik som ook niet maar dat de belettering zo goed als verdwenen is vind ik wel erg storend.

2 likes

Kast en glasrand ook matig. Vuil aan rand suggereert niet passend glas ook. Ik zou doorzoeken voor een mooier exemplaar.

Uurwerk is wel prachtig. Mooie donor voor één van de knutselaars alhier? Ik vind een nieuw horloge rond een vintage uurwerk altijd wel leuk. Best of both worlds?

2 likes

Mooi wel, een hamerautomaat. Geeft 'ie zo’n voelbare ‘klak’ als je je pols draait? :slight_smile:

2 likes

Ja, maar (bij de Futurematic) niet overdreven. Het Futurmatic uurwerk blokkeert de ‘hamer’ ook als de powerreserve voldoende is. Weet niet of bovenstaand uurwerk dat ook doet.

2 likes

Bedankt voor de reacties!
Ik was niet echt van plan de case te kopen, de prijs lag mij ook wat te hoog.
Wel was ik zeer nieuwsgierig naar de reacties van de wat meer bekenden met dit merk :grin:

Op een gegeven moment is lecoultre samen gegaan met longines/wittnauer, is dat het moment waarop dit model o.a. tevoorschijn kwam?
Maakt dit het verschil LeCoultre v.s. Jaeger LeCoultre, of zijn er nog meer aspecten die ik zo niet zie?

Nee, niet samengegaan, gewoon in de VS dezelfde importeur. Een importeur kan natuurlijk meerdere merken vertegenwoordigen en met beide merken (eventueel gecombineerd) adverteren.

De reden dat Jaeger werd weggelaten voor de VS zou ik niet weten. Misschien klonk het zo kort na WOII te Duits voor die gevoelige Amerikanen? Misschien wel gewoon op verzoek van de importeur.

1 like

Ja uurwerk is prima en ziet er schoon uit al is het natuurlijk wel zo dat veel gedragen ook veel slijtage kan betekenen, als de kast kaal is wellicht dan de asjes ook als ze niet goed in de olie hebben gestaan.

1 like

Da’s waar. Dus jouw (terechte) opmerking meegenomen is het horloge dat @Rotachy laat zien dus eigenlijk waardeloos :wink: !

2 likes

Ja gewoon weggooien en mij vertellen waar je hem gaat weggooien en wanneer :wink:

1 like

Bedankt, dat maakt het al wat duidelijker ;).
Ik merk aan de reacties dat een Jaeger LeCoultre wat begeerbaarder is?

Ja, in principe wel. Vaak ook fiks duurder.

1 like

Denk ik ook.

Tenzij je hem in deze staat heel mooi vindt. Maar je moet zoveel investeren om economische waarde aan deze klok toe te voegen dat je altijd (wat dat betreft) in de min zult blijven (waarschijnlijk).

1 like

Zo te zien is het inderdaad een le Coultre powermatic met reserve indicator.
Dit horloge met Kal.481 werd in 1952 tot 1959 geproduceerd en in de USA op de markt gebracht onder de naam le Coultre. De power rerserve bedraagt ongeveer 40 uur, wat in die tijd een enorme prestatie was.
In Europa werd het in 1953 geïntroduceerd onder de naam Jaeger le Coultre.
Dit kaliber is niet te vergelijken met de Futurematic, kal.497, het is totaal anders opgebouwd.
De staat van de wijzerplaat is inderdaad zeer matig. Heel vaak is de werking van de indicator schijf ook niet in orde, de schijf draait dan niet mee zodat je niet meer kan zien hoever het uurwerk is opgewonden, oorzaak is dan vuil, achterstallig en/of ondeskundig onderhoud.
Om de wijzerplaat weer in een mooie staat te krijgen moet je rekenen op een bedrag van rond de 200 euro, en dan heb je dus een overnieuw opgemaakte wijzerplaat en dus niet origineel.
De secondewijzer is ook vervangen en niet origineel, zie de foto die ik hier plaats, de secondewijzer werd typisch in zwart uitgevoerd.
De staat van de achterdeksel vind ik nog best wel meevallen, ik heb wel slechtere achterdeksels gezien.
Over het uurwerk kan ik niet zo snel wat zeggen, ziet er op het oog redelijk uit, of het goed functioneert is een tweede. het uurwerk is ontworpen voor 18000 beats.
Wat ook nogal eens voorkomt is speling op de hamer rotor, dat komt dan doordat het een enorm grote schok heeft gehad op de kast van het uurwerk, de rotor zit bevestigd in het centrum van het uurwerk en wel met de as tussen twee lagerstenen. De onderste lagersteen zit in een vrij plat metalen plaatje en kan dan ontzet zijn.
Ik krijg ook regelmatig deze horloges ter reparatie in handen met een gebroken lagersteen.
Deze zeer aparte lagerstenen zijn dus bijna niet meer te vinden.
De prijs die hier wordt genoemd van Euro 577 is aan de forse en hoge kant voor een behoorlijk doorgeleefd horloge met ook nog eens een wijzerplaat in een miserabele conditie en een secondewijzer die er niet op hoort.
Ik laat hier een foto zien van een drietal van dit kaliber uit mijn eigen collectie, die ik overigens ga aanbieden op de eerstvolgende rikketik beurs.

De Futurematic heeft een totaal anders werkende power indicator systeem, wat overigens zeer ingenieus is ontwikkeld. Het uurwerk is dan ook totaal anders dan de powermatic met de indicator boven in de wijzerplaat.
Het ontbreken van een opwindstift is eveneens een speciaal en apart kenmerk voor dit fantastisch mooie horloge.

5 likes

Prachtig mooie horloges zijn dit!:heart_eyes:

1 like

Dat is dan ook de reden dat ik mijzelf als basis heb toegelegd op dit merk.
De klasse, tijdloze modellen, inventiviteit, de kwaliteit van de materialen.
Inmiddels heb ik ook voldoende onderdelen om voorlopig alle reparaties uit te kunnen voeren op de vintage modellen. Maar zoiets gaat niet in een paar dagen.

2 likes