Jajaja... Het kan me geen Ball schelen, een NA/Hands-on.

Ahem, Geachte horlogelieden.

Aangezien de NA’s wat frequenter voorbijkomen dan ik eigenlijk kan bijtypen heb ik besloten wat rust in de tent te gaan brengen.

Jeugdsentiment is even aan de kant gezet, dus de Tissot Squelette is even binnengeweest en alweer gegaan. Geen tijd voor een NA dus.
Toch weer in een prachtige dressers getuind… Ik had @SybrenAnne een NA beloofd van de Tudor 1926, maar helaas. Ik had daar helemaal de tijd niet meer voor, want er stond nóg iets op mijn lijst.

En onze Jaap (@SuperC) had hem liggen. Na een consult met Jaap, om van mijn verslaving af te komen, wat overigens ben ik bang niet geholpen heeft… :roll_eyes: Ben ik ter compensatie maar naar huis gegaan met:

De Ball Fireman Stormchaser Pro.

Ik heb veel foto’s, vanwege de kleine details, maar tussendoor zal ik af en toe een kreet als toelichting geven.

Even heel, kort… jaja…

Ball is ontstaan als reactie op een treinongeluk eind vorige eeuw in de US. Zakhorloges van machinisten liepen niet gelijk waardoor een ongeluk op een enkel-spoorstraject het resultaat was en een aantal dodelijke slachtoffers eiste.

Ball heeft toen een aantal standaarden neergezet. Een beetje de equivalent van wat ook de Zwitserse Spoorwegen doen. Hierbij de belangrijkste (vrij vertaald), accuratesse en afleesbaarheid waren.

Om ruim een eeuw over te slaan, de afleesbaarheid is gelukt. Hoewel een zwarte wijzerplaat oorspronkelijk not-done was. :wink:

42mm, double domed en double AR coated saffier, 100m WR, even voor de records.

Tegenwoordig is Ball ook een Zwitsers merk en wie Ball zegt, zegt Tritium.
Het radioactief materiaal dat is ingekapseld in glazen buisjes en tot wel 20 jaar onafgebroken licht uitstraalt.
In de volksmond: gaseous tritium light source" (GTLS).

Uiteraard alles goed beschermd, je loopt niet continu met een geigerteller op je arm…

In het geval van deze Ball is de afleesbaarheid in het donker wel even wennen:

Oranje op 12, geel op 3, 6 en 9, groen op de rest van de indices en blauwe SuperLuminova op de wijzers van de subdails… Doet het goed met Kerst. :sunglasses:

Overigens op de foto heb ik de Chrono laten lopen, dus dan wordt het een wat warrig geheel, maar als die stil staat en na even twee keer wennen is het super afleesbaar.

Je kunt merken dat dit een hoger segment is in de Ball collectie. Enerzijds de afwerking, maar anderzijds zijn de Tritium buisjes ook een beschaafd formaat. Bijna zoals gewone Luminova.

Ball is in Europa bij mijn weten niet zo heel erg bekend. Ik kende het merk uit de tijd dat ik veel voor mijn werk in de US zat, al weer een eeuw of wat geleden.

Redelijk recent heb ik hier op het forum een Ball overgenomen uit het “instapsegment”. Die is weer geflipperd, maar ik kon het merk niet loslaten.

De afwerking is namelijk zo heel erg goed, dat het echt meer aandacht verdient.

De kast bevat prachtige fijn brushed delen, zie rondom de pushers en polished delen zoals op de lugs en rond de bezel.

Leuk detail is dat de kleur van de start-pusher matcht met de kleur van de Chronowijzer tip.

De band is solide, strak afgewerkt, solide met een stevige vlindersluiting en met de bijgeleverde halve (3/5) schakels voor mij prima af te stellen. Uiteraard zijn de schakels geschroefd.

Ook is de band niet “over-the-top” bling. Mooi gebrushed met kleine polished delen in de schakel.

Vanwege de lange lugs draagt het horloge op mijn 20cm polsen heerlijk.

Het uurwerk is een gemodificeerde Valjoux 7750 waar ze hun eigen ding mee gedaan hebben. Voor de liefhebbers, dit betreft het Ball Calibre RR1402. Ball claimt het een en ander met shockresistance en antimagnetiscme volgens wat hogere standaarden. Hiervoor verwijs ik graag naar het internet en de daar ook beschikbare reviews. :wink:

Ook hier één ander mooi afgewerkt en afgedekt door een saffieren doorzicht bodem.

Prachtig detail is ook het Ball logo in de centrale Chronowijzer:

Zelfs in het zonlicht ook nog een subtiele sunburst, wat wil je nog meer:

Kortom:

Een fantastisch afgewerkt horloge, waarbij ik echt durf te beweren dat (los van het uurwerk) de afwerking in mijn optiek zeker het niveau van de Omega Seamaster die ik ooit had, kan evenaren.

Ik weet het, een bold statement… maar ik durf wel. :wink:

The Good: Afwerking ver boven het prijsniveau en fantastische afleesbaarheid.

The Bad: Nou, eh, in mijn optiek eigenlijk niets.

The Ugly: De tritiumbuisjes op de uren en minutenwijzer hadden iets langer gemogen om die afleesbaarheid in het donker net iets te vergemakkelijken. :grin:

Bedankt voor het lezen!

Jaco

80 likes

Heel mooie aanwinst weer Jaco en prachtige foto’s!

Heel veel plezier ermee!

1 like

Ik vind m erg leuk!

1 like

Zo hey…da’s een mooie

Gefeliciteerd met je prachtige nieuwe aanwinst !

1 like

Mooi… Ken hem heel goed en zeg hier wel vaker dat de afwerking van Ball ruim boven zijn prijs ligt.

Stond nog een mooie occasie hier op HF aan een mooie prijs. :laughing:

Maar jou foto’s spreken echt wel meer aan dan die van mij. :wink:

Ball storm chaser pro

2 likes

Heerlijke review weer Jaco…en een prachtige NA! :ok_hand:

1 like

Wat een prachtige NA! Die details zijn erg gaaf en mooi afgewerkt :grin:

1 like

Mooie foto’s. Gefeliciteerd! :+1:

1 like

Prachtig horloge en dito foto’s​:+1::heart_eyes:

1 like

Een chrono met Ballen …én Tritium. Fraai hoor, van harte en veel draagplezier! :ok_hand:

1 like

Mooi Jaco, en ook erg fijn vastgelegd deze NA. Geniet er van!

1 like

Een Gala Ball! :ok_hand:

4 likes

Weer een topper erbij op het HF …

1 like

Echt een plaatje. Supergaaf :+1::ok_hand:

1 like

Gaaf horloge en leuk stuk om te lezen, geniet ervan!

1 like

Gefeliciteerd met je aankoop, heel mooi.
Prachtige foto’s ook :+1:

1 like

Gaaf horloge :+1:

1 like

Heel mooi!

1 like

Ik zou hem niet wegdoen…:wink:

En tegen de rest… :wink:

Er staat er nog één hier te koop. Je krijgt echt meer dan waar voor je geld, absoluut. :ok_hand:

1 like

Dank allen voor de leuke reacties trouwens. :slight_smile:

1 like