Jaren vijftig opknapper met AS 1067 uurwerk

Op ebay kwam ik een leuke opknapper tegen,flink gebruikt en van het merk Hanrete.
Het horloge was 40mm groot, liep niet, het uurwerk herkende ik als een zakhorlogeuurwerk.
De opwindas en kroon ontbraken.
Er waren gelukkig geen andere bieders zodat het horloge voor een klein prijsje aangeschaft kon worden.:sweat_smile:

De balansas was gelukkig nog heel, na reinigen en nieuwe olie liep het uurwerk uitstekend.

Het AS 1067uurwerk is 35,5mm groot en heeft een dikte van slechts 3,5mm, opvallend is dat alle drie de schroefjes van de opwindtandwielen waren voorzien van links schroefdraad.
Er zit nu een opwindas in van een Unitas 176, die is eigenlijk net iets te kort, de juiste is onderweg.

Een nieuw plexiglas van 37,7mm en een andere secondewijzer gemonteerd en ik ben voorlopig tevreden.:relaxed:
De dikte van het horloge is slechts 8mm.

Bedankt voor het kijken.

Groet, Chris.

16 likes

Mooie transformatie van troep naar weer iets moois. Dank voor het delen!

1 like

Wat een mooi tweede leven.

1 like

Prachtig Chris. Mooi om een oud afgeleefd horloge weer herboren te zien!

1 like

Leuk ding en mooi opgeknapt. Hoe vind je nou zoiets? Gewoon toevallig tegenaan gelopen of kende je het merk en heb je daarop gezocht?
Dank voor het delen!

1 like

Toevallig tegenaan gelopen, gevonden op ebay Italië, het horloge is afkomstig uit Spanje. :relaxed:

1 like

Zulke vondsten maken de hobby echt leuk. :thumbsup:

1 like

Ontzettend leuk! Wat geven de klokkies ons toch een hoop plezier!

1 like

AS uurwerkjes zijn heerlijk om aan te werken!:+1:

1 like

Mooi hoor. Dit zijn nu de topics die ik graag zie. Op het vintage gedeelte zitten toch meer de sleutelaars

1 like

Mooi mooi, nooit eerder van het merk gehoord, toch ook weer een met een kroontje op de plaat :ok_hand:

1 like

Erg mooi! Strak vormgegeven uurwerk ook, lekker “modern”.

1 like

Zeker met een diameter van 40 mm

1 like

Mooi horloge en nog mooier opgeknapt.
Het is natuurlijk een gok wat je binnenkrijgt met zo’n aankoop.
Heb je daar een neus voor?

1 like

Da’s nog eens een bijzondere aanwinst! :scream:
Grotere vintage dresswatches zijn al zeldzaam, en die hebben meestal een 13 lijns uurwerkje, met in de kast een brede rand om de ruimte op te vullen, met zo’n 16 lijns kaliber zie je ze echt nooit

Mooie kastvorm ook, met die gebogen lugs de minimale dikte en grote diameter zou het zelfs nu nog voor een hedendaags horlogemodel kunnen doorgaan! :ok_hand:
Mocht je nog onderdelen nodig hebben: ik heb zo’n AS uurwerkje nieuw liggen


1 like

Het blijft inderdaad altijd een gok, daarom heb ik er nooit meer voor over dan een paar tientjes. :relaxed:
Als het tegenvalt verdwijnt het horloge voorlopig in de doos “projecten”.

Ik heb buiten de opwindas het plexiglas en kroon geen onderdelen nodig gehad.
De juiste opwindas is al onderweg uit Frankrijk.
Maar bedankt voor het aanbod. :thumbsup:

Leuke AS en mooie maat, meestal zijn ze kleiner. Blijft altijd een gok maar het houdt je van d estraat
:grinning:

1 like

Gaaf man. Mooie hobby.

1 like