Kalkaanslag?

3 likes

Als het kalkaanslag is op een titanium horloge zou ik eens met een sateprikkertje peuteren. Daar moet je het mee los krijgen, zonder het titanium te beschadigen. Ook een in antikal gedoopt intradentaal borsteltje zie ik wel effect hebben.

Zou wikkelen in een tissue met azijn niet gewoon werken?
Ik kan mij ook niet voorstellen dat dit schade zou veroorzaken, of vergis ik mij?

Antikal zou ik niet gebruiken. Lijkt mij net te agressief

Ik zou eerst proberen met azijn.

Succes.

Elf.

1 like

Kan van alles wezen kalk / zeep / vet etc.

ontkalken heeft alleen zin wanneer je het daarna goed kunt wegspoelen en dat is bij deze smalle ruimtes erg lastig
met een zuur zet je de kalk om in gips en dat geeft qua zicht geen ander effect,
best kans dat je juist met meer hoeveelheid gips eindigt
dan de eerdere hoeveelheid kalk.

En gips veeg je zo weg net een borsteltje zal zeker werken, ik heb een aangekoekte kraan weer als nieuw gekregen.

Natuurlijk…, gips is veel brosser dan ketelsteen,
maar ik vrees dat je bij dit horloge minder ruimte hebt dan bij een badkamerkraan om met een borsteltje bij te kunnen komen
en uitspoelen al helemaal niet… mogelijk dat ultrasoon reinigen van de kast gaat helpen ?

Met een zuur wordt kalk geen gips hoor. Kalk oplossen met zuur levert calcium en CO2 op. De calcium (dat is iets anders dan gips) lost op en de CO2 vervliegt. Er blijft dan ook niets meer achter. Zo’n beetje azijn kan best helpen. Je kunt het ook verdunnen met water als je het niet vertrouwt. Dan duurt het oplossen alleen langer.

Ik zeg geen scheikundige poespas en gewoon de tandenborstel er overheen raggen. Als het echt hardnekking is, dan met een tandenstoker.

Hoppa.

1 like

Heb je hard water? Wij hier wel. Veel kalkaanslag in apparaten (waterkoker etc). Voor thee en koffie gebruik ik een Brita waterfilter, dat geeft al een veel betere smaak. Als ik mijn duiker heb gedragen bij sporten spoel ik hem schoon in een bakje gefilterd water met een (baby) tandenborstel. Familie en vrienden vinden dat nogal overdreven maar heb een brandschone duiker. :smile:

Aanslag, je weet nooit wat het precies is. Ik zou met de minst agressieve methodes beginnen. Het kan iets zijn van een klus, het kan huidvet zijn (GATVER!!! :scream: ), het kunnen ook zeepresten zijn van het douchen, en bij quartzhorloges die lang gelegen hebben kan het uit de batterij komen.

Een ultrasoonreiniger koop je vanaf een €30 op marktplaats, soms staan ze bij de aldi. Begin je met een ontvetter in een heel lage dosering, daarna napoetsen. Werkt dat niet dan gebruik je een zuur (azijn), maar wel flink verdunt met water. Als een van deze methodes helpt ga je de dosering opvoeren tot het voldoende helpt om het na een ultratsoonsessie (is 5 minuten) voorzichtig mechanisch verder te verwijderen. Dit is wat ik zou doen, maar hee… eigen risico. Het veiligst is het horloge demonteren en alleen de aangetast onderdelen aanpakken.

Een compleet horloge in de ultrasoon? Zou 'k nie doen. ECHT niet. Eerst uurwerk eruit.

3 likes

Met een hout toothpick een beetje kratsen. Als het werkelijk kalk is, een stukje papier (hetzelfde om tafel schoon te maken) met azijn erop en laten werken. De papier houdt azijn ter plaats en droogt niet, en als rotzooi weg gaat kan men het op de witte kleur van de papier zien.

1 like

als je niet met een tandenstoker of borstel tussen die bezelrand kunt komen lukt het misschien met een plankje met 2 spijkers en daartussen een gespannen flosdraadje …

gewoon een keertje niet al te warm laten meedraaien in de vaatwasser :smiley:

1 like

Daar breken asjes van af. :smile:

Whahahaha,

dat klinkt als ervaring met.

Elf.

Nee hoor ! maar in een ander topic is er een breuk in een asje van een van Hendriks horloge’s
.
Logisch toch al je ze mee laat laat draaien in de vaatwasser. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Toch, met een beetje duiker moet het gewoon kunnen lijkt mij.

Lekker schoon en vetvrij. :relaxed:

Elf.

OP vermeld geen WR rating. Maar het horloge wordt 365 keer per jaar mee gedouched, zegt OP. Dan is 5 minuten 4 centimeter onderdompelen geen veel groter risico.

Maar ik zei al: “Het veiligst is het horloge demonteren en alleen de aangetast onderdelen aanpakken.”

Iedereen bedankt voor de reacties!

Zoveel mensen zoveel ideeen, blijkbaar wordt het dan toch primitief peuteren :sweat_smile:
Het onderdompelen zoals Hieronimus zegt zal het probleem niet zijn, zou WR200 moeten zijn :wink:

Een lekkende batterij zou het ook niet mogen zijn, tot zover ik weet zit er alleen een transistor in. Dus het zal inderdaad wel om zeepresten gaan.

Dan gaan we maar krabben en anders wellicht voorzichtig wat azijn gebruiken.